Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Förvaring, lådor, insatser osv

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:47:58, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte guds bästa ordning i min verkstad, men jag försöker bli bättre. Efter mycket kort sökning kom jag fram till att jag skulle behöva en massa små lådor att förvara borr och fräsar i, plus säkert en massa andra prylar.
Har sett lådinredningar med halvrunda spår i där man sätter i mellanväggar. Jättefina för uppgiften men lär vara dyra, därför tanken på lådor.
Har sett flera filmer på nätet där de verkar ha någon form av standardlådor, oftast röda. T.ex. 7:23 in i nedan film:


Det jag hittade vid en snabb Googling var dessa från Esska
Bild

De verkar bygga på en modulstorlek på 54 mm i längd respektive bredd. Är detta "industristandard" eller är det bara ett mått som Esska har på sina prylar.

Tips på andra leverantörer av lådor? Eller andra system? Kanske bygga själv (funderat på VP-rör eller klena avloppsrör som man klyver på längden)? Eller andra system som fungerar bra?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#2 » 21:57:05, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fungerande lågbudgetlösning är avkapade mjölkpaket. Kvadratiska bottnar från 1 l och avlånga 1,5 l kan kombineras efter behov.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Micke_fixar

#3 » 22:04:47, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag såg de här tänkte ja på dessa, finns i många olika varianter. https://www.clasohlson.com/se/Lådinsat ... /31-3404-2 :thumme: Kanske inte jättebilliga men dom borde funka.

1 person gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

magloman

#4 » 22:07:33, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom röda du pratar om är från LISTA. Dom är inte så dyra, köpte ett gäng för ett tag sen. Gick fint att kapa till dom så de passade. Har dom i ett skåp på fasta hyllor just nu.

Inte helt optimalt när man ska ha nåt längst in. Ska fixa lite belysing iaf. Det får duga så länge iaf.

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 22:47:15, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maglo: Precis de inredningarna jag tänkte på, men antingen har du hittat en billigare försäljare än jag gjorde, eller så har vi olika definitioner på vad som inte är så dyrt... :mrgreen: Kanske jag som bara är snål??? :vissla:

Risken finns också att jag missförstår vad man får. Jag tittade på en inredning nr. 31 till låda i storlek 918 * 612 mm. Är det till bara en låda så tycker jag det är dyrt med över 1000 kr.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#6 » 23:03:53, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, du är nog snål :mrgreen:

De kostar ca 35:-/st plus mellanväggar. Kanske blir en lax för en hel låda? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#7 » 11:58:30, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En fungerande lågbudgetlösning är avkapade mjölkpaket. Kvadratiska bottnar från 1 l och avlånga 1,5 l kan kombineras efter behov.

Haha! Det såg jag spår av från gården vi flyttade ifrån för snart två år sen. Förrförra ägaren var ... "sparsam" på mer än en sak ... ' :vissla:
Dock tog han inte det innehållet med sig när han flyttade.

Har ju en svår böjelse för trä och drömmer om att i framtiden få bättre svängrum här hemma lite större projekt än fågelholkar. Givetvis innefatter det en del MASKINER(!) ' :smile: , som jag för tillfället saknar. ' :sad: . En borrmaskin värd namnet, typ en pelarborr av åtmindstone halvdan kvalite är väl steg ett. Hyvel och slip m.m. följer. Väl där skulle jag gärna ge mig på något i stil med detta.

100 Drawer Workshop Organiser Made From Pallets. Over 1000 Separate Pieces.
https://youtu.be/SD6B73gYI6k?t=1985

Inte det lämpligaste i en ren mekanisk verkstad kanske men hos mig kommer det funka och fördelen är att jag kan bestämma "modulstorleken" på lådorna själv. Går redan nu och fnular på om vad som kan vara lämpliga mått.

Avlägset relaterat till det har jag just startat ett långtidsprojekt om den "ultimata verktygslådan", en låda man stoppar grejer i att ha med sig ut på jobb utanför verkstan. En skapelse i trä som är tänkt att kunna modifieras efter tycke och behov vart efter man upptäcker dess svagheter under lång tid. Får se hur det slutar. Ska snart ut och limma ihop botten. ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud

#8 » 12:49:36, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gb 2L glassbyttor :thumme:
+ att man lyxen får äta ur glassen först :eat:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

QV_

#9 » 13:19:07, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett utmärkt tillfälle att köpa in en 3D skrivare.
Du måste dock hitta ett ställe i en skrubb att ställa den i.
Det blir inte många lådor utskrivna per dygn.

Nu har jag inte räknat på om det är lönsamt att göra dom själv. Men de kommer ju att passa i dina lådor.

Söksträng att börja med
tools drawer 3d printer
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimrod_pro

#10 » 19:01:48, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom fram till att för min del blev billigast att köpa sortimentväskor med lösa lådor, och sno själva lådorna till mina skåp, går åt 1 1/2 väska per lådan och passar perfekt. Ska se om jag kan knäppa en bild.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#11 » 19:21:54, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 09:00:34, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Haha, du är nog snål :mrgreen:

De kostar ca 35:-/st plus mellanväggar. Kanske blir en lax för en hel låda? :klia:

Tittar jag på inredning #1 så består den av 16 st fyrdelare rännor plus 70 mellanväggar. Det pris jag hittade var 915 kr. Ditt pris blir då 560 kr utan mellanväggar. Klart bättre pris, alltså!

torbjorn_forsman skrev:En fungerande lågbudgetlösning är avkapade mjölkpaket. Kvadratiska bottnar från 1 l och avlånga 1,5 l kan kombineras efter behov.

Gillar tanken, men ett 1,5 liters mjölkpaket är inte mer än 95 mm långt, så jag får inte i längre borr än 5 mm, plus att de är lite breda för just borrförvaring. Annars gillar jag idén. :thumme:

roddjer skrev:...100 Drawer Workshop Organiser Made From Pallets. Over 1000 Separate Pieces.
https://youtu.be/SD6B73gYI6k?t=1985
...

Riktigt snygg lösning (även om jag inte hade satt gamla pallbrädor i våra snickerimaskiner...). Hade jag haft tiden hade jag kanske gjort egna insatser till befintliga lådor. Har tänkt tanken mer än en gång. Tillverka av tunn plywood. Risken finns att det faktiskt kommer att bli denna lösning för just borrförvaringen.

Iznogoud skrev:Gb 2L glassbyttor :thumme:
+ att man lyxen får äta ur glassen först :eat:

Glass är alltid gott, men den här idén har två stora fel, bortsett från de klart negativa aspekterna på min hälsa om jag ska käka upp 200 liter glass... :lmao:
Dels så är kvalitén i mycket emballageplast inte åldersbeständig. Kan inte säga på just glassburkar, men både färgspannar och karamellburkar har jag haft som blir hårda och spröda efter några år. Den andra nackdelen är att det behövs 100 fack för att sortera upp borr i storleken 1 - 10 mm i 0,1 mm intervall. 100 glassburkar tar ganska mycket plats (vilket jag som de flesta andra här har mycket ont om) plus att det kommer att se fjompigt ut med två småborr i varje stor glasslåda. :mrgreen:

QV_ skrev:Ett utmärkt tillfälle att köpa in en 3D skrivare...

Det är en sak jag mycket gärna hade köpt, men jag inser att jag inte har tiden att lära mig använda den, så antingen kommer den bara att bli stående eller så blir något annat stående... :sad: Men någon gång så... :mrgreen:

nimrod_pro skrev:Jag kom fram till att för min del blev billigast att köpa sortimentväskor med lösa lådor, och sno själva lådorna till mina skåp, går åt 1 1/2 väska per lådan och passar perfekt...

Den typ av idéer jag letade efter. Får man vara så nyfiken att fråga vad det blev för väskor du slaktade?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ÅÄÖ

#13 » 09:21:31, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte åtminstone en del av behoven kunna lösas typ den här vägen?!?

https://www.ikea.com/se/sv/search/produ ... sl%C3%A5da

'Bara' lite mellanväggar att komplettera med..
(Kryddburksförvaringen borde vara användbar för småborr)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

MekJan

#14 » 09:44:57, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liiten aning om vart mina sunkiga bestickslådor hamnar , blir att köpa nya till kökslådorna ! :thummar:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

QV_

#15 » 12:09:19, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man lätt komma i gång med 3D skrivare så kan man be "någon annan" att göra modellen för att sedan skriva ut den själv.

Att ändra längd och bredd brukar inte vara så hopplöst.
Jag har själv inte köpt någon 3D skrivare just på grund av tidsåtgången för att lära sig göra filen innan utskrift.
Även frun har haft tanken att köpa en till mig i present, men jag har sagt nej där.
Men utskrifterna tar tid så folk i närheten kommer inte vilja skriva ut den mängden man vill ha.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se