Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Köpa blästerskåp

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 18:17:56, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har länge velat ha ett blästerskåp men aldrig kommit mig för att skaffa ett. Nu har jag en del prylar som skulle må bra av blästring och målning så jag tänkte tag i saken.

Jag ska använda det till hobbybruk och fälgar är nog det största som jag ska blästra, iaf nu. Någon som har något tips på vad man ska tänka på eller tips på specifikt blästerskåp?

Till saken hör att jag tittar även på en annan kompressor då min har börjat strula och dessutom är för liten.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



dc_lindberg

#2 » 19:10:23, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på Maskinisten.
Din fråga har varit upp minst 2ggr de senaste 10 åren. Finns minst ett par -bra- trådar i ämnet.

Jag köpte Julas vid ca millenieskiftet (99-01). DUMT!
Det skåpet blev som en sandstorm på 2-röda! ... o då står man där o kan inte fortsätta än mindre avsluta blästringsjobbet...
- utsugande fläkt
- uppsamlande filter
- rymlig "låda"
- BRA inre belysning!
- utbytbara skydd för sikt glaset

Sök reda på trådarna och länka gärna till dem och tillbaka till den här tråden.
Ämnet är intressant!
Jag har inte förnyat mina kunskaper på minst 10 kanske 15 år om blästerskåp.

Glöm inte elektrolyt behandling av rostiga saker!
Ruskigt effektivt! Långt mycket bättre än blästring för att få rent från rost. Blästringen är mer för att få en yta som färg fäster på (tycker jag).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#3 » 19:33:28, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett skåp behöver vara stort för att man skall se något under drift.
Ju mindre skåpet är ju bättre utsug måste monteras dit.

en 16" fälg är 40 cm. Sen skall man få dit blästern också.
60cm i kubik är nog ett minimum.
Själv funderar jag skarpt på att bara blästra utomhus i fortsättningen. Vi får se när kompressorn blir färdig. Den kommer iallafall räcka till :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#4 » 20:01:40, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett skåp för o blästra fälgar blir väldigt stort.
Utsug är något som de flesta billiga skåp saknar. Det gör att man inte ser något efter nån minut.

Fälgar är nog bäst att blästra utomhus.

Vad har du för budget?


Kompressor kanske 1000minutliter. Ska du köra en längre stund kanske det ej ska vara kolv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 20:09:39, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad innebär väldigt stort?

Jag antar att man köper blästermedel annorstädes än biltema om man ska blästra utomhus? Lär gå åt en del?

Kompresseriet skulle jag behöva ordna till. Antingen köpa annan eller se till att få ordning på dom jag har. Hur är det att koppla ihop flera?

Edit:Budgeten har jag inte satt någon.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

AN

#6 » 21:36:08, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några "lågprisskåp" för våtblästring? Eller är det bara värsta proffsgrejorna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 22:13:45, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig hört talas om att man har våtblästrat i skåp, sånt brukar man göra utomhus.

Mitt blästerskåp utgörs av en ombyggd diskmaskin med fönster i luckan, utsug med en 20 l plåthink ombyggd till cyklonrenare, och en gammal punktbläster (några gånger utbytt) som blästerpistol.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#8 » 11:37:48, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har aldrig hört talas om att man har våtblästrat i skåp, sånt brukar man göra utomhus.

Mitt blästerskåp utgörs av en ombyggd diskmaskin med fönster i luckan, utsug med en 20 l plåthink ombyggd till cyklonrenare, och en gammal punktbläster (några gånger utbytt) som blästerpistol.

Har varit på flera firmor som har våtblästerskåp, blir en mjukare blästrad yta då oftast glas används som abbrasive.

https://www.kmc.se/produkt/vatblaster-vaqua/
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 21:06:16, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar lösa sig tack vare maskinisten. Ska åka och hämta ett på måndag inte allt för långt bort från mig. Lite större än vad jag hade tänkt från början men det ska väl gå att få till :mrgreen:

Nu ska jag bar fundera klart på kompressor också.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

qqq

#10 » 10:13:17, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har aldrig hört talas om att man har våtblästrat i skåp, sånt brukar man göra utomhus.

Mitt blästerskåp utgörs av en ombyggd diskmaskin med fönster i luckan, utsug med en 20 l plåthink ombyggd till cyklonrenare, och en gammal punktbläster (några gånger utbytt) som blästerpistol.

Har varit på flera firmor som har våtblästerskåp, blir en mjukare blästrad yta då oftast glas används som abbrasive.

https://www.kmc.se/produkt/vatblaster-vaqua/

Hur torkar de ytan / förhindrar rost, när det är ett järnföremål ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#11 » 10:46:05, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåser enbart av med tryckluft, den ofrånkommliga rosten som blir är försumbar, blir en snällare mjukare yta än torrabrasive kanske därför som rosten inte kommer...
Används ofta till aluminium och rostfritt samt även för att mera göra rent än att blästra bort färg.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Stridis2

#12 » 08:55:21, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tankar från mig. Tryckbläster är mycket effektivare än sugbläster (har för mig jag sett 4 - 5 gånger) men är ovanligt i blästerskåp. Men även gällande sugbläster så är det stor skillnad på effektivitet. Jag hade en blästerpistol från Biltema, en sådan med en slang man stoppar ner i en spann med sand. Hände ingenting, men hade också en liten kompressor. Kopplade in mig på en industrikompressor som gav 30 kubik i minuten! :uupps: Hände fortfarande inte mycket. Skulle bara blästra av en 40 cm remskiva till min stora kompressor, men det tog nog en timme och då var bara det lösa borta, inte metallrent.
Så håll koll på vilka pistoler, och framför allt munstycken, som är bra.

Det går att blästra med nästan hur stor eller liten kompressor som helst, det är bara frågan om hur snabbt det går. Själv friblästrar jag (med tryckbläster) med elkompressor som ger ca 700 minutliter och dieselkompressor som ger ca 5 kubik. Till småprylar är det för mycket blås med dieselkompressorn. Man hinner inte utnyttja flödet. Men det går bra att blästra ganska stora saker med elkompressorn också.

Gällande blästermedel så ju mindre kornen är desto finare blir ytan och man kommer ner bättre i porer. Däremot är det mycket långsammare och biter inte så bra på mjuka och tjocka saker som tjock färg och rostkokor.

Så fort du har blästrat en detalj (inom en timme i alla fall) så bör du blåsa bort allt blästerdamm. Då rostar inte föremålet alls lika snabbt som om man inte blåser av. Jag gissar att dammet binder fukt från luften som gör nyrostningen.

Det är fullt möjligt att själv torka och sikta putssand för att använda som blästersand. Vill du ha tips så sök här på M, har skrivit om det tidigare. Sänker priser ordentligt på blästermedlet samtidigt som det inte är jättemycket jobb.
Nu vet jag inte var i landet du håller till, men bl.a. på Blocket finns det ibland firmor som säljer blästermedel till mycket billigare pris än Biltema.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 23:44:30, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra info :thumme:

Det där med blästermedel är jag lite nyfiken på. Vad ska man ha till vad? Det finns ju rätt mycket att välja på...

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se