Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Transporttank för brännolja till skåpbilen?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 16:38:48, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar tröttna på oljefat till kobelco med tankningspump eller dunkar och tratt till Lännen... Med nyare skåpbil införskaffad så kanske man skulle fixa detta permanent för många år av användning framöver. Nu finns det ju tankar för ändamålet hur många som helst i butikerna... Men då jag har ju som vanligt lite krav... Inte så många men skulle åtminstone vilja ha med slangvinda så man inte behöver vingla ihop slangen varenda gång, lättare att hålla den ren också kanske då ingen överflödig slang ligger i gyttjan... Tycker också det är mycket luft i konstruktionen av dessa kurviga plastmojjar... Blir mycket mindre golfbollar som ryms i skåpet då... Finns det flera specialfinesser som kan vara värt att bygga in i skapelsen? Så frågan är, blir det hemmabygge återigen..?

Och nu bortser vi från diverse myndighetskrav på tankar. Har aldrig i mitt liv blivit stannad och granskad över mina bränsletransporter så det problemet tar vi den dan det sker...

Efterlyser alltså allt värt att veta kring ämnet. Kanske finns något färdigt, smart hemmabygge nånstans på nätet? Har lite svårt att söka själv då man får så mycket andra träffar på samma sökord... Nå har inte testat några andra språk än svenska/finska ännu...

Så här går min teori hittills, skissen är snodd, min bil har skjutdörrar på båda sidor. Brunt är skåpets golv och mellanvägg mot kupén:
- Ett grönt ramverk hängt från taket och bultat nånstans i mellanväggen så att tanken(blå) höjs upp så att man fortsättningsvis kan köra skivor och annat långt material under ramverket.
- Tanken är förskjuten en aning bakåt från mellanväggen så att man på samma gröna hylla kan förvara typ verktygsback(lila) eller annat som ska vara lättåtkomligt. Lite mera vikt på bakändan av bilen på samma gång(även om det knappast är nödvändigt). Och givetvis ett miniräcke ovanpå tanken för småprylar. Maxhöjden för tankarrangemanget blir sikten genom backspegeln ut genom bakdörrarna som bestämmer. Onödigt att höja tyngdpunkten för högt.
- Slangvindan är vänd tvärs över så att man hyffsat smidigt kan ta ut tankningspistolen både åt höger och vänster sida av bilen.
- Pump och filter, mätare integreras inne i den blå fyrkanten så kompakt som (nästan)möjligt. Cirka 300-400 liter blir säkert bra.
- Tanken är betydligt smalare än bredden i skåpet så att man kan ha saker på sidan om tanken också. Förstås.

Bild


Finns det exempel, bilder på denna typ av tankupphängning från förut? Nackdelen med lite högre tyngdpunkt ser jag som marginell iom att tanken inte går ut till sidorna på bilen, samt att det inte är så ofta som jag faktiskt kör bränsle trots allt. Sett över året. Och med 4wd så är bilen i sig själv lite tyngre också.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



magloman

#2 » 17:00:17, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte taket håller.
Känns säkrare bygga nåt underifrån som håller den uppe.

Tror inte det finns nåt färdigt så bygg en i plåt. Kanske rostfritt men inte nödvändigt.

Jag byggde mig en minitank av kvartsfat och dieselpump.
Finns ju fina pumpar med räkneverk mm
En grov slangvinda inget fel heller.
Min pump ger ganska exakt 60l/min och det är nog lagom fart.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#3 » 17:52:29, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lastbilstank i aluminium funderade jag på ett tag till en elverkskärra, det känns ett bra utgångsläge. Kunden köpte dock en sådan där carrytank i plast, som ska monteras vid tillfälle. Originaltanken i ramen på det elverket är fruktansvärt rostskadad.

Tänk på att ordna med skvalpskott om du gör något själv. Och se till at de finns om du köper en färdig tank.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77 (trådstartaren)

#4 » 18:01:13, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det ska gå. :klia: Har kört 400 kg stål på taket på förra bilen utan problem. Visserligen på takräcke som växlat neråt väggstolparna men har inte funderat klart hur jag växlar av under taket ännu. Funderade ett tag att svetsa dit skarvmuttrar nertill så att man dra ner en gängstångsskruv eller två mot golvet då man kör bränsle. Eller tvärtom, skruvar upp dom när man kör skivor. :idee:

Jo rostfritt är ju enkelt att svetsa åtminstone, förutom problemet att det slår sig då, "oilcanning"... Jo tror på 60 l/min själv å... jo, skvalpskott är självklart.

Fuel bowser
Transfer tank
Ravitaillement gasoil
mobiler Dieseltank
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BM 4 ever

#5 » 19:30:14, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del lite större skåpbilar har utrymme under golvet som skulle kunna utnyttjas för en dieseltank. Jag skulle absolut inte vilja förstöra lastutrymmet på flaket med en stor dieseltank i min Peugeot Expert. En liten obromsad släpkärra med permanent monterad dieseltank däremot, har jag haft funderingar på.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#6 » 19:41:00, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle inte hänga något i taket, pratar ju 5-600kg när allt är klart och man har packat in grejer i bilen. Om du ändå tänker bygga ram för att behålla fritt hela längden samt hela bredden. Ställ den på fötter framför hjulhusen för att de är fortfarande dom som styr bredden.

Om du inte prompt måste ha full bredd och längd under tanken så skulle jag ställa tanken på golvet sen den andra halvan av bilen ha en hylla för full längd.

Har en 400 liters carrytank i min transporter jag jag skulle egentligen vilja ha den mot mellanväggen men jag har verktygsinredning i bägge sidodörrarna. 2014 Transporter 4motion långa modellen så har man 45-50cm bakom tanken men de är snålt ibland.

Blev stoppad pga körde en anings för fort och på fickan där dom vinka in stod även tunga gruppen som blev intresserad av min bil. Ser baktung ut när tanken är tom, den dagen var den full vilket resulterade i vägning. Dom tittade in i skåpet och undrade vem jag transporterade diesel för och sa att jag var lantbrukare sen var de inget mer med de. Klarade vägningen med 10kg överlast… utan förare :mrgreen:


Om jag skulle välja helt fritt så skulle jag ha en platsbyggd tank mot mellanväggen och hela bilens bredd. Sen verktygsinredning i ytan bakom åt bägge håll för att dubbla skjutdörrar är jädra fint. Se ut igenom bilen är inget som är prioriterat. Bättre att ingen kan se in i skåpet och se allt man har i bilen.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

ja-bond77 (trådstartaren)

#7 » 19:46:28, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo under golvet hade varit perfekt, men det blir ju obönhörligen en rejäl makeover i chassit då det ju inte är tänkt för nån tank där... Tror jag... Borde kanske räkna lite vad man kan få dit i volym innan jag uttalar mig... Men det blir nog en rejält tillkrånglad tankutformning om man inte kapar bort nån förstyvningsbalk är jag rädd... Och då beror det väl på hur bekant man är med besiktaren om bilen alls mera godkänds?

För mig räcker nog skåpstorleken till även om denna tank skulle vara där inne. Jag hänger på släpkärran om det ska köras större grejor ändå. Men känns nog smidigast att ha tanken i bilen än kärran för mig.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jonnordvall

#8 » 21:22:07, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant har en köpt tank i sin mellanstora skåpbil. Han köpte en högre och smalare tank som står längst fram mot väggen. Det tycker jag verkar smidigt..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

BM 4 ever

#9 » 21:32:55, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst har ni väl traditionell farmartank också ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#10 » 21:49:02, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Men visst har ni väl traditionell farmartank också ?


Ja?

Fyller på mack om de inte räcker med 400 liter/dag när allt rullar för de är närmare när jag inte är på hemgården. Även mack ibland när de är tomt hemma.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#11 » 21:58:12, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på en händelse när jag gjorde lumpen. Räddningsledaren beordrade mig att prova maxhastigheten på flygvapnets lilla brandbil, en 4,5 ton tung sak byggd på någon amerikansk pickup med 300 hp V8:a. Till saken hör att den hade en stående 500-liters släckmedelstank där bak. Med risk för livet så fick jag upp bilen i 140, men då behövde jag använda hela flygfältets bredd, så instabil var bilen.
Vad jag ville ha sagt var att personligen hade jag försökt få ner vikten så långt som det absolut är möjligt!

Skulle det vara möjligt att bygga en tank som fyller hela botten på bilen men bara bygger upp kanske 2 dm? På det viset förlorar man inte så mycket lastutrymme.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#12 » 22:17:45, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De underviker man lätt med skvalpskott.

Visst känner man av om 400 literstanken är halvfull men knappast något som påverkar när min bil väger in på 2,8ton med full tank.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#13 » 22:28:31, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menade att skvalpskott hade förbättrat väghållningen på "min" brandbil så tror jag inte det hade blivit ett dugg bättre. Man fyllde alltid tanken, och då menar jag full så det rann över! Började man förbruka släckmedel var det bara att tömma, tror aldrig jag varit med om man körde med halv tank.
Nej, jag hävdar att den bilens dåliga vägegenskaper berodde till absolut största del av dålig placering av vikten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#14 » 07:24:03, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Om du menade att skvalpskott hade förbättrat väghållningen på "min" brandbil så tror jag inte det hade blivit ett dugg bättre. Man fyllde alltid tanken, och då menar jag full så det rann över! Började man förbruka släckmedel var det bara att tömma, tror aldrig jag varit med om man körde med halv tank.
Nej, jag hävdar att den bilens dåliga vägegenskaper berodde till absolut största del av dålig placering av vikten.


Nä, fel fordon för ändamålet måste de varit :grin:


Körde brandbil på Arlanda i 8 månader och då åkte vi ofta med mindre vatten pga övningar osv. Dessutom hade förstabilen enbart 4m3 av möjliga 10m3 för att klara tiderna vid haveri. Japp, nyaste bilen gick knappt halvfull pga av man valde en mindre motor för att spara vikt….
Ja, vattenkanonen gav 4m3/minut, pumpen klarade 5m3/min om jag minns rätt.



När Adblue var nytt så körde vi ut många IBC:er med de. Då kunde de bli lite spännande fenomen vid stopplikt och liknande när man hade över 8 st på ekipaget. 8 ton som skvalpar flyttar en fullastad tradare framåt, lätt att åtgärda med att inte släppa bromspedalen vid stopplikt.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

treaser2

#15 » 18:22:58, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rejält gammalt trådlyft men jag vill bara lyfta en fara.
Andra dödsolyckan nu på kort tid där en bil typ caddy har haft en mobil dieseltank i skåpet, sen när bilden fått stopp mot något så flyttar tanken in i kupen. Vet inte om det är en tillfällighet eller vad som gör att fler kör runt med mobila tankar där bak, om du är en av dem så fundera igen på den lösningen.
God fortsättning!
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se