Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Hur förvara våra batterimaskiner.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 14:47:32, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack DC. Var in på Clas i sjöns sida igår men lyckades inte komma på vad det skulle kunna heta.
Sådana profiler skruvar man ihop dom?
Efter att ha tittat på några filmer, vilka hantverkare det finns där ute i världen.
Efter som jag är genuint lat av mig. Blir det förmodligen så att jag först kollar vad som finns på vindsförrådet på verkstan, det kan finnas någon överbliven låda där.
Men att samla alla goda idéer i en tråd på maskinisten. Är ett sätt för mig att skapa ett kom-ihåg, som jag kan hitta tillbaka till.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Stridis2

#17 » 15:49:56, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns massa olika sätt att montera sakerna. Ganska vanligt är att man poppnitar ihop hörnlist med plywoodskivan. Det är bara att ge sig ut och leta. Finns massa olika profiler, allt från ett vanligt "vinkeljärn" via profiler som håller på båda sidor om skivmaterialet, kantprofiler som styr in ett lock osv.
Aluminium corner profile är en början på att hitta profiler.
Butterfly lock är en bra form av lås för lådor. Håller bra och är infällda så inget sticker ut som man fastnar i.

Får väl visa lite bilder på casen jag berättade om tidigare. Från början var den byggd för att husera en Pulsar Masterpiece 108 samt en Nisel Bravo scanner kontroller, så dessa två passar precis i casen. Men sedan har diverse prylar använts i den. Just nu sitter det en Cloud DM700 DJ-mixer samt en DJ-kontroller i casen, samt diverse kabel nerslängt... :vissla:
Ursäkta röran i casen. Hoppas ni förstår lite av tanken med den ändå. Vill man göra specialprylar så kan man göra hur mycket som helst. Hakgångjärnen är en bra pryl. Sedan gjorde jag lamphållare som går att kroka i dessa. Om någon mot förmodan inte begriper det så byggdes den här casen som ett riktigt lågbudgetprojekt. I annat fall borde det givetvis varit hörnbeslag på, infällda lås samt svanhalslampor istället.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 08:45:24, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack stridis. Bortsett från att jag inte såg röran. Vart mycket klokare hur det kan vara tillverkat.
Hittade på ett par tomma lådor för elverktyg. Dom får duga till sticksågen och multisågen.
Någon som vet vad man brukar kalla den svarta mjuka materialet som finns i en del verktygs lådor?
Där det är utskuret plats för verktygen.
Bild
Jag är rätt förtjust i att ha sådana öppna verktygs lådor/tråg. Man plockar med sig de verktyg man tror sig behöva. Var man ute i lösdriften hos grisarna var det trevligt att ha verktygen torrt och rent.
Gjorde ordning en sådan låda för avlivning , då var allt samlat på ett ställe. Nackdelen med öppna lådor är att dom måste förvaras i ett skåp.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 13:14:48, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag söker kallas ibland verktygs foam.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#20 » 15:18:53, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

foam=skum dvs skumgummi
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Offside

#21 » 18:46:56, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liggunderlag går att använda som verktygsfoam. Det går ju använda flera lager om det behövs.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

1 person gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jmek och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se