Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Husqvarna Gröna symaskin Automatic 21E

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

BM425 (trådstartaren)

#1 » 20:50:13, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite problem med min symaskin, övertråden trasas sönder av kroken under vid undertråden. Laborerat fram o tillbaka med olika inställningar men inte hittat rätt. Nålen o kroken måste synkroniseras på rätt sätt.

Nåväl efter lite sökande hittade jag nedan manualer, så var så god om ni är i samma situation.

Fanns även att köpa på Svenska här https://webshop.husqvarnabutiken.se/pro ... matic-21e/


Laddade upp filerna hit:
Husqvarna Automatic 21 A symaskin bruksanvisning
Viking Automatic class 21 servicemanual
/Holger
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



marve

#2 » 20:58:08, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite svårt med engelskan, finns en på svenska i Downloads. :grin: :thumme:
Husqvarna Automatic Klass 21 bruksanvisning

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

G-son

#3 » 21:01:21, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känsliga grejer helt klart, och inte lätt för en glad amatör att hitta rätt utan mått att gå efter.
Sedan är ju praktiskt taget ALLT i dessa maskiner justerbart på ett eller annat vis, så det finns väldigt mycket som potentiellt kan vara fel. Har lagt märke till att matningstimingen (när matartänderna rör sig, i förhållande till nålens rörelse) har varit fel på alla mina 6 Husqvarnamaskiner av den och följande modell så jag föreslår att du kollar den och justerar vid behov. Kan vara ganska mycket fel utan problem så länge man bara syr i tunna grejer, men ska man upp nära maxtjockleken maskinen kan hantera måste det vara rätt för att undvika att tyget matas fram efter att nålspetsen gått ner i det, böjer nålen och får den att träffa stygnplåten.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BM425 (trådstartaren)

#4 » 21:16:13, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där ligger filen med grundinställningar också på "Downloads" under "tekniklitteratur".

Tack för tipset Marve!

Nu ska det skruvas igen :cool:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#5 » 21:28:56, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig orsak till att Husqvarnamaskiner av den generationen (både Automatic, 21 och Zigzag, 16) sliter av tråden är, att det har blivit skador i kanten av bakelitkragen som sitter bakom den roterande skytteln runt undertrådskapseln. Skadorna brukar bero på att nålen har slagit i, t ex för att den har varit krokig eller för att man har dragit i tyget medan man syr. Har man tur kan man få ordning på maskinen genom att slipa ner kragens kant runt skadan så det inte blir några vassa kanter som tråden kan fastna i, annars får man byta kragen. Den lär fortfarande kunna köpas som reservdel!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425 (trådstartaren)

#6 » 18:29:07, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär nu syr hon som hon ska :mrgreen:

Ungefär såhär ska det se ut. När nålen är på väg upp igen o är 2mm från bottenläget ska spetsen på fångaren vara 1mm över övre delen på nålsögat. Detta gäller ställd på raksöm. Inställningarna finns med i första inläggets PDF.
Bilden ljuger lite då nålen står rakt sett ovanifrån, o inte till höger som det ser ut på bilden. Den syr bra nu även om det hade gått att finlira lite till.
Eftersom nålen lyft lite så bildas det en ögla på tråden som spetsen fångar upp o skapar ett stygn.
Bild
Spelet mellan nål o skivan ska vara 0,1mm med rak nål.
Bild

Storyn bakom min maskin är att min mor köpte oss tre syskon vars en Grön Husqvarna för att själv slippa ta hand om våra kläder :mrgreen:
Jag drog nitlotten o fick den mest slitna. Har haft den inlämnad o de bytte just de delar som bilderna visar o den skivan/hållaren som TB beskriver ovan. Den funkade hyfsat efter det men var ändå väldigt känslig på tråd o material.

I fredags körde jag raksöm i lakansväv mycket, det gick bra. Sen skulle jag sicksacka o det gick inte alls.
Nu efter lite mek o provkörning på full gas så funkar allt som det ska :hurra:

Syr hellre med Esab :vissla:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Tias BM

#7 » 10:43:45, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Sådär nu syr hon som hon ska :mrgreen:

Ungefär såhär ska det se ut. När nålen är på väg upp igen o är 2mm från bottenläget ska spetsen på fångaren vara 1mm över övre delen på nålsögat. Detta gäller ställd på raksöm. Inställningarna finns med i första inläggets PDF.
Bilden ljuger lite då nålen står rakt sett ovanifrån, o inte till höger som det ser ut på bilden. Den syr bra nu även om det hade gått att finlira lite till.
Eftersom nålen lyft lite så bildas det en ögla på tråden som spetsen fångar upp o skapar ett stygn.
Bild
Spelet mellan nål o skivan ska vara 0,1mm med rak nål.
Bild

Storyn bakom min maskin är att min mor köpte oss tre syskon vars en Grön Husqvarna för att själv slippa ta hand om våra kläder :mrgreen:
Jag drog nitlotten o fick den mest slitna. Har haft den inlämnad o de bytte just de delar som bilderna visar o den skivan/hållaren som TB beskriver ovan. Den funkade hyfsat efter det men var ändå väldigt känslig på tråd o material.

I fredags körde jag raksöm i lakansväv mycket, det gick bra. Sen skulle jag sicksacka o det gick inte alls.
Nu efter lite mek o provkörning på full gas så funkar allt som det ska :hurra:

Syr hellre med Esab :vissla:


Har också problem helt plötsligt! Gjorde du mätningen med nål nr 90? Är ju inte den bästa på engelska men tror jag kom fram till det! Finns ingen svensk verkstadshandbok?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

InläggDetta inlägg har raderats av Tias BM den 16:51:56, 08-02-2023.

Tias BM

#9 » 16:53:11, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så här såg det ut när jag börja!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM

#10 » 16:56:41, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Så här blev det efter! Men har lite glapp i hållaren till undertråden som syns på bilden, max åt båda håll!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

BM425 (trådstartaren)

#11 » 17:06:43, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft min på verkstadsservice en gång tidigt 1990-talet någon gång. Då försökte de ställa in samma sak men gav upp o monterade dit nya delar då det var slitet. Nu vet jag inte om det finns nya delar till undertrådens hållare.

Är det slitet så är det rätt hopplöst att få till det bra. Många olika delar som måste vara synkade rätt.

90 nålen är väl vanligast men kommer inte ihåg nålens storlek.

Rätt fungerande trådsträckare med rätt inställd spänning är också viktigt. Min är väldigt känslig på det.

Kollade du filen under "Downloads"? Är väl på svenska?!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Tias BM

#12 » 18:13:52, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min hade farmor på service runt 2005 innan jag fick den! Ska ringa och kolla om dom gör service än och om dom har delar! Jag kollade länken i inlägg ett hittade bara handbok i downloads får kolla igen! Får väl testa lite mer också!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se