Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Kew 1500 hetvattentvätt fel på brännaren.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 17:57:03, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver nå tips på hur man ska gå till väga för att felsöka brännaren på min hetvattentvätt. Tidigare har den funkat när den känner för det, nu är den död. Inga livstecken varken rök eller dieselos.

Fläkten går, dieselpumpen sitter på fläkten så den går, kommer diesel ur luftskruven när man öppnar där.

Men ungefär där tog mina kunskaper slut.
Provade att plocka bort brännaren för att kunna se elektroder och nossel men där gick jag bet, fick bara bort själva fläkten sen sitter det intressanta längre in.

Vad är det man ska kolla upp? Behöver hjälp men att lämna in på reperation kommer inte på tal, det är den inte värd.

Obs bry er inte om remmen på bild tre, vet mycket väl att den inte passar. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/c7cdc780e7f3503af9a2955d04b7f0bf.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/b36b2f4672e2f8a44f72746d4fe501a3.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/da482e965468ac7b058db8b781125f82.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/1b928cd30b6cb2da35c8cc04d7069056.jpg


Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



torbjorn_forsman

#2 » 18:47:23, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon magnetventil bränslet (förmodligen antingen inbyggd i pumpen, eller mellan pumpen och munstycket)? I så fall: Får den spänning då brännaren ska vara igång (den styrs förmodligen av någon slags termostat), och fungerar magnetventilen överhuvudtaget? Härom året råkade jag på en gammal Kärcher där det visade sig att magnetventilen var fel hopsatt och en fjäder saknades, förmodligen tidigare ägare som hade mekat själv.

Är alla bränslefilter, silar mm rena, och är allt på bränslepumpens sugsida i ordning så det inte är någon risk att den suger luft?

Drivs brännarens pump + fläkt av stora motorn eller har de en egen motor? Verkar de gå med full fart och åt rätt håll?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 18:54:32, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, är den rätt fasad? Snurrar min på fel håll finns det en vakt som förhindrar att olja kommer fram till brännaren.
Än en gång gällande min (som nog är några år nyare) så har den konstant spänning till elektroderna, har fått för mig att detta gäller ganska många hetvattentvättar, och KEW i synnerhet. Kommer du åt att lossa kablarna till elektroderna så kan du koppla in ett vanligt tändstift från en personbil och testa om högspänningstrafon ger tändspänning.
Nästa sak att kolla är elektroniken. Får den spänning på både primär- och sekundärsidan?
Funkar allt ovan får du börja se om du får ut spänning till magnetventil osv, samt kolla vilka signaler som borde komma in till styrkortet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

robin.gustavsson (trådstartaren)

#4 » 20:40:22, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går åt rätt håll.
Fläkten och pump går på en egen motor. (Som snurrar som den ska).
Bränslesilen gjorde jag ren när jag köpte den, det är nog 7 år sedan.
Sitter en stålomspunnen slang mellan bränslekranen och pumpen.(just den är det helt klart läge att byta).
Magnetventilen är lokaliserad, sitter på röret som går in i brännaren.(inte kollat funktion där).
I den vita dosan sitter ett kretskort som sitter med nån udda konstruktion som gör det svårt att mäta något. All elektronik sitter i locket och följer med ut när man öppnar den, kvar blir bara ett kontaktbleck i bakkant.

Så jag börjar med bränslet och går igenom det. Det har krånglat tidigare men då har det löst sig genom att lufta pumpen.
Vore ju bra om man fick liv i den, var ju bra nog dyrt om man ska köpa en ny med lite kapacitet.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#5 » 23:36:00, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de hetvattentvättar från 90-talet som jag har kommit i kontakt med, så har elektroniken inte haft något alls med brännaren att göra. Elektroniken i dem sköter dosering av avkalkningsmedel, ev tillsats av tvättmedel till vattnet mm.
Finns det någon servicemanual eller åtminstone elschema till den här tvätten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#6 » 10:32:49, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, nu har jag bara skruvat med min KEW 38A2VA, men där används elektroniken och lågvoltssidan till manöver av pumpmotor, temperaturövervakning och därmed styrning av brännaren. Jag är osäker men vill minnas den har elektrisk bränslepump, men om inte annat så har den magnetventil som styr bränsletillförseln samt avkalkningsutrustning.
Tre gånger har jag haft elfel på min tvätt. Första gången var det högsänningstrafon som hade gett upp. Det fick jag tag på en begagnad tack vare M. Sedan var det kontaktorn som styr pumpmotorn. Senaste gången var det lågspännigstrafon. Som original reservdel skulle denna kosta ca 2.500 kr plus moms och frakt. Köpte en ny från TME som jag fick ändra ett fästhål för den skulle passa. Den kostade 134 kr! :uupps:

Nu har jag litet läckage som gör att pumpen laddar tryck, avlastar, laddar igen efter några sekunder. Den håller inte trycket så länge att motorn hinner stänga av. Har varken tid eller lust att skruva med detta själv, så har någon tips om billigt serviceställe är jag idel öra. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#7 » 11:23:33, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kablarna så långa att du kan hänga ut brännaren och se om det kommer någon gnista mellan elektroderna och även bränsledimma ur munstycket vid startförsök?
Om den tänder när den är ute i fria luften så är det bra att förberett det scenario innan så att något inte tar eld!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

robin.gustavsson (trådstartaren)

#8 » 10:24:50, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat lite på tvätten igen.
Bytt bränsleslangen från soppakran till brännaren, koppla förbi orginalfiltret och satt ett slang monterat. Var välbehövligt då den var murken. Bild
Blev ingen skillnad, fortfarande inget livstecken.

Försökte få loss röret från magnetventilen till munstycket men gick bet.
Tvätten är lika stor som en mindre bil men fan så trångt det är att skruva på den.
Begriper inte hur jag ska lyckas mäta strömmen till den utan att klippa av kabeln.

Jag vill minnas att den röda knappen på lådan med styrkortet har blinkat/lyst tidigare men nu är den svart. Kan kanske vara så att det lyser som en indikering från flamvakten?

Jag lär nog skruva ner allting och försöka få loss hela brännaren och kolla den lös på backen.


Brännaren.Bild
Styrkort? Är iallafall hit magnetventil, flamvakt mm är kopplat. BildBild
Spole till magnetventil

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#9 » 10:26:57, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provar igen med spolen. Bild

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#10 » 12:19:17, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om det är en vanlig villaoljebrännare som sitter där.

Det räcker väl med att mäta spänning till magnetventilen (och ev ohmmäta spolen också), en strömmätning tror jag inte tillför särskilt mycket. Den borde vara ansluten i skruvplinten på brännarrelät, så då kommer man ju åt att mäta där. Om den är avsedd för nätspänning, så kan du ju koppla loss den från brännaren och lägga på 230 V från annat håll, och höra om det klickar i den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

robin.gustavsson (trådstartaren)

#11 » 20:36:39, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär efter lite drygt ett år så börja jag kolla på tvätten igen.
Kört den några ggr men då utan fungerande värme. Nu tänkte jag att får jag inte fart på värme så blir det att handla nytt.

Trångt och jävligt så fick skruva isär magnetventilen på plats då den inte gick att få bort. Allmän rengöring och koppla på 220v på spolen och den funka så skruva ihop allt.

Provkörde och halleluja den tände och gick. Börja komma varmvatten sen slockna den. Ridå ner.

Just j*vlar, sitter en bränslekran på den här! Öppna den och lufta sen starta den så fint.
Firade med att ge lastbilen en tvätt och den snurra och gick så fint så hela tiden.

Misstänker nå skit i magnetventilen så plunchen kärvar.

Då spara man en 50 tusen idag. Om ens det räcker om man ska ha något motsvarande idag.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

tracker

#12 » 08:49:36, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min hetvattentvätt spökar också, det är utfällning från dieseln (som kletig kola) som gör att magnetventilen har svårt att stänga, så drar jag över till kallvatten så tar det 5 min innan värmaren slocknar
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joakim72 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se