Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Lossa dorn från chuck

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Gilson (trådstartaren)

#1 » 15:30:37, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag tänkte att nån här kanske har nåt fiffigt tips på hur man ska lossa ett J6-MK3-dorn från en gängapparat så jag kan byta till ett J6-MK2 som passar min lite klena pelarborr.

Modellen: https://www.diesella.se/produkter-1/jsn ... mk3-mk4-j6

Tillverkade ett par kilar av det jag hade liggande och de handmaskiner jag har tillgängliga. Satte upp allt i det största skruvstädet jag hade och började spänna. Trots att jag förlängde handtaget till 1M+ gick det inte att få tillräcklig med moment för att lossa. Ev att det går att spänna lite till men jag är lite orolig att jag ska förstöra skruvstädet eller gängapparaten.

Svårt att komma åt med värme, kylspray är för dyrt, MK3->MK2 adapter är också orimligt dyrt och klumpigt. Inte så pigg på att skruva sönder hela apparaten för att se om man kan komma åt konan från framsidan. Ett tag funderade jag på det var en gängad infattning då de som säljs i Kina idag har det, men jag tycker att man borde se det i skarven isf.

Ingen som har en bra Arboga med Mk3-spindel att sälja? Haha.

Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen

1 person gillar det här inlägget.
Gilson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:48, 18-02-2012
Ort: Skövde
Sverige



rospigg

#2 » 16:55:24, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att ha EP-fett (något fett som har bättre bärighet än universalfett) på kilarnas glidytor och sen ett städ under och en rejäl smäll med en handslägga. Chockverkan är långt effektivare än tryck/press.
Funkar inte det så blir nästa steg är att göra flackare vinkel på kilarna ..


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mattias Petterson

#3 » 17:22:58, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör låsringen på bilden för nått, har du provat att demontera den?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Gilson (trådstartaren)

#4 » 21:03:36, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips där. Jag tänkte också på att vinkeln på kilarna blev lite dålig. Ska se om jag kan hitta något att smörja med och testa på städet!

Jag tror låsringen bara hindrar justeringen av momentet i gängappareten från att åka av. Det känns som det finns nån fjäder innanför som bara väntar på att flyga upp om man vrider för långt.
Gilson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:48, 18-02-2012
Ort: Skövde
Sverige

Gilson (trådstartaren)

#5 » 13:20:20, 25-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag putsade lite till på kilarna så de gled lite bättre, sprayade i lite rostlösare och väntade ett par dagar, lyfte ned städet på betonggolvet och fick in ett par bra stumma slag med släggan. Funkade! Hade jag gjort om kilarna en gång till hade jag definitivt gjort dem lite mer långsmala och med mer rygg. Kanske även härdat dem för de tog relativt mkt stryk.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Gilson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:48, 18-02-2012
Ort: Skövde
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se