Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Avdragen bult i aluminium - Åtgärd?

62 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Albireo (trådstartaren)

#46 » 09:52:00, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast trots att jag är bilmek så hatar jag koppar och alu fett för folk har ju fullständigt urholkat vad det egentligen ska användas till. Nu smörjer man in allt med det och försäljarna jublar. Jag tycker personligen att det är helt förkastligt. Jag har sett så många förband som varit smorda med nåt dylikt som inte alls lossnar som tänkt är. Grejen är ju att när fetten försvinner av olika orsaker så sitter partiklarna kvar och gör då att det går ännu tyngre. Det blir ju som att montera skruv med slipppasta typ. Ursprungligt användningsområde är förband på extremt heta detaljer inom industrin. Skruvar till flänsar som blir extremt heta och som bränner ihop och nästan blir solida med mutter. Där fungerar dessa produkter för de olika metallerna skapar en hinna som förhindrar det. På bilar kan man möjligen använda det på grenrörsförband. Där blir det samma grej. Men på resten blir det helt förkastligt....Då kan man lika gärna smörja med vanligt fett.

Jag har upplevt något liknande, men vad är alternativet?
De fett och oljor som finns i dag är miljövänliga och ??? äter upp fettet. (vilket kostar samhället enorma summor - men det är en annan fråga)
"Vanligt fett" kommer nog att försvinna på samma sätt?
Grafitfett MoS2 kanske är ett alternativ för vanliga skruvar?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Berntson

#47 » 10:03:14, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjära är utmärkt att smörja bultförband med, ger ett mycket gott rostskydd.
Finns att köpa på sprayburk.

2 personer gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

krokodilen

#48 » 10:29:42, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast trots att jag är bilmek så hatar jag koppar och alu fett för folk har ju fullständigt urholkat vad det egentligen ska användas till. Nu smörjer man in allt med det och försäljarna jublar. Jag tycker personligen att det är helt förkastligt. Jag har sett så många förband som varit smorda med nåt dylikt som inte alls lossnar som tänkt är. Grejen är ju att när fetten försvinner av olika orsaker så sitter partiklarna kvar och gör då att det går ännu tyngre. Det blir ju som att montera skruv med slipppasta typ. Ursprungligt användningsområde är förband på extremt heta detaljer inom industrin. Skruvar till flänsar som blir extremt heta och som bränner ihop och nästan blir solida med mutter. Där fungerar dessa produkter för de olika metallerna skapar en hinna som förhindrar det. På bilar kan man möjligen använda det på grenrörsförband. Där blir det samma grej. Men på resten blir det helt förkastligt....Då kan man lika gärna smörja med vanligt fett.



Allra trevligast är när nån ”smörjt” kanter på bromsklossar samt glidbultar med kopparpasta! :hurra: :uupps:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#49 » 11:30:44, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Stefan1972 skrev:Fast trots att jag är bilmek så hatar jag koppar och alu fett för folk har ju fullständigt urholkat vad det egentligen ska användas till. Nu smörjer man in allt med det och försäljarna jublar. Jag tycker personligen att det är helt förkastligt. Jag har sett så många förband som varit smorda med nåt dylikt som inte alls lossnar som tänkt är. Grejen är ju att när fetten försvinner av olika orsaker så sitter partiklarna kvar och gör då att det går ännu tyngre. Det blir ju som att montera skruv med slipppasta typ. Ursprungligt användningsområde är förband på extremt heta detaljer inom industrin. Skruvar till flänsar som blir extremt heta och som bränner ihop och nästan blir solida med mutter. Där fungerar dessa produkter för de olika metallerna skapar en hinna som förhindrar det. På bilar kan man möjligen använda det på grenrörsförband. Där blir det samma grej. Men på resten blir det helt förkastligt....Då kan man lika gärna smörja med vanligt fett.



Allra trevligast är när nån ”smörjt” kanter på bromsklossar samt glidbultar med kopparpasta! :hurra: :uupps:

/C
Jobbade med en mekaniker av den äldre stammen som gjorde av med kilovis med kopparpasta per År, man var alldeles kopparfärgad på bröstet när man fick in en bil han servat tidigare :help:

Koppar, aluminiumpasta och remspray är guds sätt att driva mekaniker vansinniga :djaevul:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Michael Meier

#50 » 12:02:30, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remsmörja var tänkt till balata, den som blir så glansig på insidan att det behövs friktionshöjare, hos v-rep är det andra orsaker till att det yler om remdriften, oftast sliten remskiva eller rem.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#51 » 12:30:30, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockar man ihop prylar torrt tillsätter saltvatten. Då fastnar det. Vissa metaller reagerar mer än andra
Tjära är alltså bra.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#52 » 12:51:59, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Uppfinn inte hjulet igen. Kolla om skruvar skall dras torra, oljade eller med ngn låsning och följ detta.



Göran Ekman skrev:Hur/var kollar man det?


Någonstans lär den som håller i verktyget inhämta information, "att skruva" betyder inte automatiskt att något går att "laga"

MN svarade på TS kommentar om att anoljade skruvar går av när man drar åt dom (för att det är mindre friktion) vilket är liite tokigt att tänka, då behöver man backa tillbaka några steg och läsa på lite om hur hårt eller löst man kan dra åt fästelement.

Var man inhämtar den informationen spelar nog ingen större roll, exempelvis tabeller med åtdragningsmoment ger info om skillnader eller den egna hjärnan kanske interagerar med handen som håller i verktyget, just denna skruv är ganska billig att göra fel på, det kostar inte ett liv eller miljontals kronor.

Nordic Fastening Group AB skriver till exempel såhär:

Åtdragningsmoment, (Mv) i Nm gäller för obehandlade anoljade stålskruvsförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridning max. ±5%. Rätt åtdragningsmoment ger korrekt förspänningskraft i skruvförbandet.


1) Galvade skruvar har en annan tolernans än obehandlade och 12.9 har en annan tolerans än 4.3 skruvar
2) Skruvar med fast "bricka" .. flänsskruv har mycket olika hårdhet i skallen än i gängdelen, därav olik sifferserie än "vanliga" sexkantsskruvar ofta 100 för att inte förvilla.
3) Galvade skruvar har en annorlunda friktionskurva än obeh skruv.

och så vidare i betydligt större omfattning än jag orkar skriva :)

https://www.nfgab.se/teknik-och-kvalite ... %B6rbandet.


Bild
Senast redigerad av Michael Meier 13:07:20, 05-08-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tortap

#53 » 13:04:44, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa istället för kopparpasta är nickelantikärv. Det tål högre temperatur då det i princip är ett fett med mycket grafit plus nickel istället för koppar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#54 » 20:20:41, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig motorolja på smörjkanna kan man ha på skruv oxå, om man har haft traumatiserad ungdom med kopparpasta.
Inte lika bra men alltid bättre än inget.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#55 » 20:29:44, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

: )
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#56 » 20:35:34, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag inte begriper så mycket har jag tidigare använt ett tuntlager med koppar fett på kanten av broms beläggen samt på de sprintar som håller beläggen fixerade till oken. Har fungerat väldigt bra . Monterar man sprintarna torrt på Girling eller Ate ok sitter det stumt efter en vinters saltslaskande.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kimmen

#57 » 21:19:31, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta... hur mycket koppar finns det i den, larv.. tror det bara är färgen..
Ska inte komma i närheten av bromsdetaljer
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Göran Ekman

#58 » 10:22:16, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Kopparpasta... hur mycket koppar finns det i den, larv.. tror det bara är färgen..
Ska inte komma i närheten av bromsdetaljer

Min erfarenhet är att det fungerar med små mängder koppar pasta.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias_E

#59 » 11:12:57, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Kopparpasta... hur mycket koppar finns det i den, larv.. tror det bara är färgen..
Ska inte komma i närheten av bromsdetaljer


Kollade upp flera olika märken vad de anger i sina datablad och alla har angivit <10% i mängd koppar. Så allt mellan 0-9% alltså. Würth angav att 2.5% var minsta inblandningen upp till <10%. Spray har naturligtvis mindre i % då det har en helt annan sammansättning för att kunna vara i spray-form, drivgas m.m.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Jac

#60 » 11:32:11, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta är väl först och främst tänkt till högtemperatur avgasdetaljer. Inte mycket koppar i den nej men poängen är väl att när själva oljan/fettet bränts bort så ligger det fortfarande ett väldigt tunt lager kopparpartiklar mellan skruv och mutter och förhindrar att dom bränner ihop.

Att använda kopparpasta som smörjmedel på rörliga delar har jag bränt mig på en gång, det var i nån primitiv frihjulskoppling i navet på en Klippo eller liknande klippare. Själva fett/olje delen av pastan försvann förvånansvärt fort och det som blev kvar funkade mer som klister och mekanismen kärvade och gick sönder. Kopparpasta är en pasta, inte ett smörjfett för rörliga delar.

Är det inte högtemperatur så funkar vanligt fett bra för skruvförband. Skruven i tråden här gissar jag har blivit monterad torr en gång.

För smörjning av rörliga bromsdelar finns ägnat fett: https://www.crcindustries.com/products/ ... -8-oz.html

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se