Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Avdragen bult i aluminium - Åtgärd?

62 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

MN

#16 » 17:16:06, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Massera aluminiumdelen med rejäl hammare.
Kan du inte svetsa dit en mutter så återstår bara att borrs och knacka i en riktig skruvurdragare dvs INTE en svinpitt. Dra med förstånd, sitter det stenhårt så ta bort urdragaren och borra ur.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Albireo (trådstartaren)

#17 » 17:18:31, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt problem gäller bakvagnen och främre upphängningen av avgassystemet vid "bakaxeln".

@Stefan1972 nämner om "krypolja" - Vad är det?

AN skrev:Med ett sådant här verktyg kan man ju styra borret i mitten både om bulten gått av innanför eller utanför den plana ytan, men inte om den gått av jämnt med. Tycker denna typ av verktyg varit bra ibland.
https://www.toolab.se/ridgid-lon-grip-1 ... 5zEALw_wcB
Eller finns det möjlighet att lägga en bricka runt, och svetsa i hålet dör att fästa i skruven? Så kanske du kan ta en polygrip el dylikt att greppa brickan med. Värmechocken från svetsning brukar göra att skruven släpper.

Intressanta förslag. (förstår dock inte hur centreringsverktyget fungerar - vad som krävs för att hamna i mitten)
Brickförslaget är bra och kanske fungerar - med en Tig svets - inte med gas (är min känsla)

Michael Meier skrev:... försök som sagts tidigare borra rakt och gänga dit en V-Coil ersättningsgänga,...
Låter som en vettig plan! (om utborrning av befintlig bult misslyckas)
Är alla insatsgängor av rostfrittstål? Hittade denna sats hos Jula Gängreparationssats 110 delar från MEEC Tools Kan MEEC ha tillräckligt bra kvalité på dessa för att fungera tillfredsställande?

Är det en fördel att använda en rostfri bult, om en rostfri insatsgäng använts?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#18 » 17:33:38, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Massera aluminiumdelen med rejäl hammare.
Kan du inte svetsa dit en mutter så återstår bara att borrs och knacka i en riktig skruvurdragare dvs INTE en svinpitt. Dra med förstånd, sitter det stenhårt så ta bort urdragaren och borra ur.

Ursäkta!
Vad är en "riktig" skruv utdragare?
(jag har full förståelse att en svinpitt inte är bra - som tränger ofta ut skruven ännu mer.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

rospigg

#19 » 17:50:21, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Centreringsverktyget är en rörhylsa, som passar inuti det gängade hålet, och har ett hål på ex. 1/8" = 3,2 mm - där en "riktig" skruvurdragare passar.
De "riktiga" är som splinespinnar.

Bild


Bild
De små runda grejerna i lådan är styrningarna.
Om du drar i en lösgänga, skippa rostfri skruv, det blir än mer galvanisk korrossion!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#20 » 18:20:58, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med centreringshylsan är att den inte hjälper nu, om man slipar lite för att försöka se ett centru, vinglar dit ett lätt körnsslag och tar en tunn borr, fyra-fem mm, gärna vass och liksidig : )
Man tittar på körnslaget som inte är i centrum och riktar borren lite så att det blir mindre fel och styr upp den vad man tror är rakt.

Skruven är typ 25mm lång? och hålet 30-35mm, då borde det vara 10-15mm oborrad gänga innanför.

Är du helt skelögd kommer du att borra snett, precis som alla hål jag borrar på fri hand, innan du bankar i något väldigt hård profilerad Ridgid-urdragare måste du vara säker på att du är i centrum i slutet på hålet för annars låser urdragare och du kan inte gänga ur skruven även om den nu mot förmodan skulle vilja lossna.

Bryt inte av urdragaren, om du vill bryta av den, gör det någon annanstans
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#21 » 19:40:43, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Problemet med centreringshylsan är att den inte hjälper nu,

Varför skulle den inte hjälpa, det ser ju ut som skruven gått av en bit ned i materialet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Iznogoud

#22 » 19:49:06, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där möjlighet finns brukar jag ta en borr i samma diameter som hålet och göra ett litet gnag i centrum av den avbrutna skruven, för att fortsätta med en mindre borr sedan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Albireo (trådstartaren)

#23 » 21:18:08, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt vilka idéer / tips som finns.
Jag gick ut, lade mig under bilen (igen) - tog fram stålborsten och vips hade förutsättningarna förändrats.
Bild
Bild

Det är ingen som kommit med förslaget
- Borra ett lämpligt stort hål. (okänd dimension)
- "Hammra" in en passande torx. (som griper tag i hålet)
- Använda en "knackmaskin" för bits och försöka "knacka" upp skruven?
Kommer torxen att tränga ut bulten? (som en grispitt)
Kanske inte finns en passande kombination torx / borr? (det får inte var stor skillnad mellan torx och borr kanske max 1-2/10mm)
eller
Borra ett litet hål 2,5-3mm genom hela bulten - Spruta upp olja ovanför bulten som får rinna ned? (kanske kryp-olja - vad det nu var för typ)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

rospigg

#24 » 21:31:39, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torxbits funkar - om skruven inte sitter bergfast - för då går bitset av!
Dom av tvivelaktig kvalié brukar vara glashårda och tål just inte någon torsion alls innan de går av.
Går bitset av, värm till örkt körsbärsröd och låt det svalna långsamt, då har du löpt ut materialet och kan borra i det.
En annan lösning är att du tar en M10 eller M12 mutter (om den avdragna skruven är M8) försänker ena sidan på muttern och sätter den över stumpen, och svetsa fast. Ha gärna någon mm spel mellan aluminium och mutter, för när du sen har svetsat så ger du den några snytingar med en hammare så brukar man kunna skrälla lös grejerna - prova sen att skruva bort stumpen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

kimmen

#25 » 21:36:04, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas plats för ett nytt hål bredvid, och låta den brustna sitta kvar och skämmas, håller nog bilen ut...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Albireo (trådstartaren)

#26 » 21:46:07, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Torxbits funkar - om skruven inte sitter bergfast - för då går bitset av!
Dom av tvivelaktig kvalié brukar vara glashårda och tål just inte någon torsion alls innan de går av.
Går bitset av, värm till örkt körsbärsröd och låt det svalna långsamt, då har du löpt ut materialet och kan borra i det.
En annan lösning är att du tar en M10 eller M12 mutter (om den avdragna skruven är M8) försänker ena sidan på muttern och sätter den över stumpen, och svetsa fast. Ha gärna någon mm spel mellan aluminium och mutter, för när du sen har svetsat så ger du den några snytingar med en hammare så brukar man kunna skrälla lös grejerna - prova sen att skruva bort stumpen.
Tack! (tänkte inte att bits är så sköra)
(Skulle kanske fungera att "kall" svetsa med en TIG svets - men väldigt osäkert med gas - trots att jag har ett Dillon-handtag)
kimmen skrev:Det verkar finnas plats för ett nytt hål bredvid, och låta den brustna sitta kvar och skämmas, håller nog bilen ut...

Det innebär att det finns inget att förlora att försöka borra ut befintlig bult.
Nackdelen att flytta hålet, kan vara att även ljuddämparen flyttas i sidled. (vilket i sin tur innebär andra modifieringar)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

rospigg

#27 » 22:17:19, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta hålet på ljuddämparens fäste om det bli en ny gänga i aluminiumdelen.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#28 » 23:25:21, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Eller finns det möjlighet att lägga en bricka runt, och svetsa i hålet där att fästa i skruven?


Jag har ju alltid svetsat fast en mutter. Men är gängan kort som i detta fall så känns ju en bricka smartare.
En svets på gängans topp och sedan i innerkant på muttern håller ju inget vidare.
men med brickan så blir svetsen mera i ytterkant på gängan.
Man kan ju alltid svetsa fast en mutter i brickan....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

AN

#29 » 23:33:46, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
AN skrev:Eller finns det möjlighet att lägga en bricka runt, och svetsa i hålet där att fästa i skruven?


Jag har ju alltid svetsat fast en mutter. Men är gängan kort som i detta fall så känns ju en bricka smartare.
En svets på gängans topp och sedan i innerkant på muttern håller ju inget vidare.
men med brickan så blir svetsen mera i ytterkant på gängan.
Man kan ju alltid svetsa fast en mutter i brickan....


Får man bara fast brickan, är möjligheterna stora.
Räddat många avbrutna skruvar i alu på detta sätt. Mycket i gamla mc motorer.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#30 » 23:38:04, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev: Hittade denna sats hos Jula Gängreparationssats 110 delar från MEEC Tools


Nu använder jag insatsgängor väldigt sällan så just dessa köper jag i enstaka dimensioner allt eftersom behovet uppkommer. Tror jag har M3, M6 & M8 än så länge.
Tror jag vet vilken hylla de ligger på :-)

Om inte svetsmöjlighet finns skulle jag borra.
Har köpt "vänsterborr" just för det jobbet. Har aldrig tagit med sig någon skruv ut ännu. Borr kostar 50:- st
När man sedan har borrat så blir det insatsgänga. Köpet i den storlek man behöver. Brukar kosta 2-400 för en sats
Dit med en vanlig bult, jag har gått över från kopparpasta till alupasta men varför vet jag inte riktigt.
Montera ihop och glöm bort.
Fundera inte förmycket på hur länge det kommer att hålla. Det är ett senare bekymmer och det kommer andra bekymmer emellan som skall lösas först.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se