Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Varför blir min svarvchucks backar magnetiska?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

ingvarnilsson (trådstartaren)

#1 » 20:39:39, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag upplever ofta* problem med att svarvchuckens backar helt plötsligt är "ludna" av svarvspån (särskilt gråsvart gjutjärnspulver när jag svarvat gjutjärn).

Ja det är ju bara att ta ur dem och avmagnetisera men snart blir dom riktiga skräpsamlare igen. Även en del sparskär av snabbstål har blivit magnetiska.

Likadant med pinnfräsar som helt plötsligt ser ut som något lurvigt.

Såvitt jag vet så svarvar eller fräser jag inte i något som är magnetiserat.

Är det fler än jag som har upplevt samma problem?



*med ofta menar jag flera ggr per år
ingvarnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:52, 11-08-2020
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nja... inga grävmaskiner precis, men en liten verkstad
Arboga EF104S bänkborrm. gamla typen med lösa kugghjul
Blomqvist BSN bänksvarv m Nortonlåda
AG32-1 en vidunderligt tung kinesisk bänkborr/fräs med koordinatbord slag 500 x 180 mm
Tormek T7 med bl.a. DBS-22 borrsliptillsats
Bosch EFAW 10 kollektorfräsm. spakmatad
Knatten elsvets, tror den är 50 år, fick den när jag fyllde 18
Proxxon pelarborr m koordinatbord för små hårdmetallborr 0,3 - 1,5 mm
Makita metallbandsåg
Potts borrslipjig (Hemingway kits)
Eccententric Engineering Slipjig för ändskären på pinnfräsar



torbjorn_forsman

#2 » 23:26:17, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan räcka med jordens magnetfält för att magnetisera stål med bra magnetiska egenskaper, i synnerhet om det utsätts för stora mekaniska krafter.
Ett exempel på det är att stålcorden i bildäck brukar kunna bli magnetisk av sig själv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#3 » 00:38:15, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fenomenet har jag aldrig råkat ut för, trots hundratals timmar vid olika svarvar.

Kan det vara något elfel på maskinen, så att det blir en elektromagnet - men då ska spånet släppa om du bryter all ström till maskinen - dra ur stickproppen för att vara säker om du provar. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Verktygsmakaren

#4 » 14:24:27, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara något statiskt som händer? Varken hår eller ballonger är speciellt magnetiska men dom skapar något som kan liknas vid magnetism ändå :grin:

Just i förra veckan funderade jag på detta. Svarvade en pinne i rostfritt där spånen hela tiden fastnade på skäret, inte så att det kletade för det var inga problem att blåsa bort dom men ytterst enerverande eftersom det var en liten pyttepinne och spånen låg ivägen för jag skulle kunna se vad som hände.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

BM425

#5 » 16:10:33, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns att jag sett ett YT klipp om att motordelar blivit magnetiska. De skulle då kunna dra till sig metallsmulor som ökar slitaget. De kollade på vevstakar som de sedan avmagnetiserade före montering.
Det handlande inte om delar som varit fastsatta i magnetbord.

Finns lite att kolla på https://www.youtube.com/watch?v=p01225sBSJI
Scrolla fram till 15 min så slipper ni dösnacket.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

ingvarnilsson (trådstartaren)

#6 » 23:15:18, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen och tack för svar.

Blir alltså bilens stålkord i däcken magnetiskt? Det finns tydligen många underliga saker som sker...

Jo jag har en hembyggd avmagnetiserare gjord av en gammal 220V AC kontaktor och en tryckknapp. För att hindra att det kommer spån som fastnar har den en transparent plastskiva 0,5 mm tjock direkt ovanpå den. Fungerar perfekt för smågrejer som svarv o fräs-verktyg, skruvmejslar, skiftnycklar och skjutmått.

Det är litet mysko... jag har också fått syrafast rostfritt (omagnetisk kvalitet) att fastna vilket är märkligt... men allra värst är gjutjärnspulver på svarvchuckens backar.

Betr. elfel så tror jag inte det - Blomqvistsvarven har ju remtransmission med kilrep från en mellanaxel och trefas 2-hastighetsmotorn i sin tur driver mellanaxeln med kilrep.

Jag använder nästan uteslutande snabbstål så jag vet inte om hårdmetallverktyg orsakar samma problem. Eller om det räcker att ett arbetsstycke snurrar ett tag utan att man gör något.

Mysko är det iallafall. Och enda fördelen är att jag får ofta anledning att ta ur backarna och samtidigt rensa bort synligt skräp från chucken.

Edit: Kom just på att jag aldrig sett spån fastna på själva chucken, men jag skatt ta och dra avmagnetiseraren över chucken litet kors o tvärs.4-backschucken från Kina är värst men den används mest, SVA-trebackchucken är betydligt bättre ur detta avseende och den lilla polska 3-backchucken är lika bedrövlig som den kinesiska. Backskivan använder jag sällan så den vet jag inget om.

1 person gillar det här inlägget.
ingvarnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:52, 11-08-2020
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nja... inga grävmaskiner precis, men en liten verkstad
Arboga EF104S bänkborrm. gamla typen med lösa kugghjul
Blomqvist BSN bänksvarv m Nortonlåda
AG32-1 en vidunderligt tung kinesisk bänkborr/fräs med koordinatbord slag 500 x 180 mm
Tormek T7 med bl.a. DBS-22 borrsliptillsats
Bosch EFAW 10 kollektorfräsm. spakmatad
Knatten elsvets, tror den är 50 år, fick den när jag fyllde 18
Proxxon pelarborr m koordinatbord för små hårdmetallborr 0,3 - 1,5 mm
Makita metallbandsåg
Potts borrslipjig (Hemingway kits)
Eccententric Engineering Slipjig för ändskären på pinnfräsar

Verktygsmakaren

#7 » 01:06:34, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog kvitta om man använder snabbstål eller hårdmetall, min gissning är att när det skär så laddas både spån och material upp statiskt av friktionen mellan skär och material. Den laddningen, både positiv och negativ gör att spånen nog verkar vara magnetiska.
Kyler man med kylvätska minskas nog risken för statisk laddning, då blir spånen urladdade efterhand och blir inte "magnetiska"

Det händer även att spånen laddas även när jag svarvar plast, grova skär funkar men spånorna från finskäret hänger oftast kvar i ämnet.
Fenomenet finns däremot inte när jag svarvar i mässing, men det innehåller bly som förmodligen hjälper till att minska friktionen.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

fretchi

#8 » 14:22:57, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statisk elektricitet kan endast byggas upp i elektriskt isolerande material. En svarv brukar vara tvärtom. Möjligtvis om det man svarvar är plast, annars måste förklaringen rimligtvis ligga på annat håll.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ingvarnilsson (trådstartaren)

#9 » 18:29:45, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det helt klart magnetiskt fenomen eftersom spånen/lurvet släpper så snart jag drar det över avmagnetiseraren.

Vanlig modellera från leksaksaffären fungerar bra för att ta bort små knappt synliga spån vilket har fungerat vi de tillfällen då jag inte längre kunnat se vad så sker precis där själva svarvskäret pågår.
ingvarnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:52, 11-08-2020
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Nja... inga grävmaskiner precis, men en liten verkstad
Arboga EF104S bänkborrm. gamla typen med lösa kugghjul
Blomqvist BSN bänksvarv m Nortonlåda
AG32-1 en vidunderligt tung kinesisk bänkborr/fräs med koordinatbord slag 500 x 180 mm
Tormek T7 med bl.a. DBS-22 borrsliptillsats
Bosch EFAW 10 kollektorfräsm. spakmatad
Knatten elsvets, tror den är 50 år, fick den när jag fyllde 18
Proxxon pelarborr m koordinatbord för små hårdmetallborr 0,3 - 1,5 mm
Makita metallbandsåg
Potts borrslipjig (Hemingway kits)
Eccententric Engineering Slipjig för ändskären på pinnfräsar


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se