Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Bygga utsugssystem i garaget.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

chessengine (trådstartaren)

#1 » 20:02:46, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj go'vänner.

Jag sitter i nuläget och skissar lite på hur jag skall fixa till lite utsug ur garaget. Jag har varit och slipat och svetsat hela dagen i garaget och jag tror att jag gett mig själv någon form av metallorsakad tuberkolos eller liknande. Hade mask större delen av tiden mon emellanåt tar jag mig av masken då det blir tokigt varmt i den.

Jag har en gammal kanalfläkt liggandes i ett förråd, som jag tänkte använda som basen i systemet. Tror att den var på ca 90l/m så det är hyffsat bra drag i den.

Jag tänkte mig att montera själva fläkten i en låda utanför garaget, för att minimera ljudet, sedan ha ett fast större punktutsug liknande (punktutsug1):
Bild

Sedan sätta rör längs väggen enligt bild:
Bild


Sedan använda mig av ngn form av anslutning så att jag bara kan koppla in en lös slang på några strategiska ställen i garaget.

Garaget är ca 4,5 x 6,5 m så det är inte så stort.

Vad tror ni om detta? Tänker jag fel eller kan det bli bra? Vad hade ni använt för anslutningar? Jag hade nog bara tänkt använda rensluckor och slang med klämma. Det fasta utsuget tänkte jag placera så att det med enkelhet kan nå min mclyft där 80% av all svetsning och slipning pågår.

Skall jag sätta in någon form av dammavskilljare eller räcker det med en filterkasset som jag regelbundet får rengöra?
chessengine
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:38, 08-05-2022
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 20:08:37, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en 160 mm kanalfläkt med en 5 stegs trafo i mitt 60m2 garage , den står på läge 1 som grundventilation och jag ökar till fullt när jag svetsar, tycker det funkar riktigt bra.
Men en vanlig kanalfläkt är inte lämpad att suga slipdamm med
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

chessengine (trådstartaren)

#3 » 20:20:53, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en fläkt som är anpassad för ändamålet.

Den har använts för utsug från en hydraulslangskap. Så den bör tåla det!

/C
chessengine
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:38, 08-05-2022
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 20:31:12, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju system för spånsugning. Kolla lite på såna spjäll mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#5 » 22:39:19, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det kan bli skräpigt på ytterväggen runt fläktutblåset. Och det kanske inte är så bra för grannsämjan om den blåser rakt mot grannens uteplats eller torkställning för tvätt.

Ett lågbudgetalternativ om du inte vill kosta på avstängningsventiler för alla inlopp med en gång är att rikta dem nedåt och varje gång du har startat fläkten, sätter du för de oanvända inloppen med en liten masonit- eller pappskiva som sugs fast av luftdraget.

Om du vill ha ett utsug för allmänventilation i garaget och tänker hålla på med sprutlackering, så är det bra om du kan få dit inloppen riktade nedåt och ganska nära golvet (kanske en halvmeter upp), ett i varje hörn.

Se till att det går att komma åt att rensa rörsystemet, åtminstone de horisontella delarna, eller spola ur det med vatten. Det är bra om det finns lite fall på alla rör så de inte ligger exakt horisontellt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

chessengine (trådstartaren)

#6 » 23:19:07, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att det kan bli skräpigt på ytterväggen runt fläktutblåset. Och det kanske inte är så bra för grannsämjan om den blåser rakt mot grannens uteplats eller torkställning för tvätt.


Grannar är det dåligt med så det är lite av en ickefråga, så tillvida ingen hare eller grävling blir upprörd. Vad det gäller skit på fasaden så var det där mina på filter eller dammavskiljare kom in.

Ett lågbudgetalternativ om du inte vill kosta på avstängningsventiler för alla inlopp med en gång är att rikta dem nedåt och varje gång du har startat fläkten, sätter du för de oanvända inloppen med en liten masonit- eller pappskiva som sugs fast av luftdraget.

Bra tips, hade tänkt använda lock med handtag bara. Typ sådana man har på rensluckor i ventilationssystem.


Om du vill ha ett utsug för allmänventilation i garaget och tänker hålla på med sprutlackering, så är det bra om du kan få dit inloppen riktade nedåt och ganska nära golvet (kanske en halvmeter upp), ett i varje hörn
.

Smart, det hade jag inte tänkt på! Det kommer garanterat implementeras. Har svårt att bestämma mig för vilken höjd jag ska sätta systemet. Det lättaste hade ju varit att sätta alla rör i taket och dra ner "uttag".

Se till att det går att komma åt att rensa rörsystemet, åtminstone de horisontella delarna, eller spola ur det med vatten. Det är bra om det finns lite fall på alla rör så de inte ligger exakt horisontellt.


Åter igen, bra tips! Det hade jag nog inte tänkt på!
chessengine
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:38, 08-05-2022
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se