Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Använda Starlock eller annan Push-on låsbricka på axel med plan sida? (D-shaft)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

collner (trådstartaren)

#1 » 18:58:06, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja fråga om någon sett axel-låsbrickor (som inte kräver bearbetning på axeln likt en spårring) och som skulle kunna funka på axel med en plansida?, likt en motoraxel alltså.
Söker för en 5 mm axel, där behovet av låskraft axiellt är litet, < 50N.

Min första tanke var att låta göra egna låsbrickor likt Starlock, med en av "vingarna" så skuren så att den hade passat mot den plana delen av axeln (90 grader).
Ska användas i en kunds "konsumentprodukt", gissar att runt 100,000 går åt per år. Teoretiskt skulle vi kunna att fram ett verktyg för att stampa dessa och härda. Men det vore ju bättre om det fanns redan färdiga att köpa.

Sökt en massa på detta utan att hitta något färdigt. Är det verkligen ingen som haft behovet innan? Eller kan det vara så att de sitter dåligt om de inte är helt symmetriska i sitt ingrepp?
Bild
collner
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:22, 06-11-2012
Ort: Gränna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mac Pro + spacemouse



Ivar Risslén

#2 » 21:06:46, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att de brickor som jag har sett på fläktmotorer så har det varit vanliga med runt hål. Du får göra ett prov med en vanlig och kolla hur stor kraft det behövs för att den ska lossna.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

collner (trådstartaren)

#3 » 21:15:45, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Ja, jag borde testa. Det som hindrade mig nu var att jag inte hade axlar som var tillräckligt mjuka i ytan för att testa med.
Ställde frågan på Eng-Tips forumet också och fick ett tips på en låsbricka som sägs vara anpassad för axel med platt sida;
https://www.andymark.com/products/6mm-d ... ining-ring

De ser helt symmetriska ut, så kanske det funkar med en vanlig låsbricka som har lagom antal ingrepp. Ska testa dem och se.

1 person gillar det här inlägget.
collner
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:22, 06-11-2012
Ort: Gränna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mac Pro + spacemouse


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se