Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vad göra med mitt hala stålhållarfäste

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

kimmen

#16 » 20:46:26, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en cirkel, slipa ur den, kanske ett slipstift skulle fungera, det är nog inte mycket som behövs
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



X-IL

#17 » 07:03:42, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikber skrev:Det lönar sig ofta att googla! Och jag hade tur, efter ett tag såg jag ett verktyg som jag trodde jag hade! Efter ett snabbt nerspring till garaget så kunde jag efter lite letande finna det! Jag hade alltid trott att det var någon dålig upprymmare eller liknande men nu vet jag, det är ett skavstål! Så ny blir det skavning i morgon! :hurra:


Är det ett sånt bananformat med halvmånetvärsnitt?(Gissning efter jämförelse med upprymmare). Dessa är främst tänkta till att skava runda vitmetallager men kan nog med lite flit även lyckas planskava en sån liten yta vi pratar om här. Lycka till och håll oss uppdaterade!
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

mikber (trådstartaren)

#18 » 18:14:31, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skavt runt bulthålet så att det är nästan helt plant. Jag testade och man känner skillnad när man drar åt. Ut verkar den sitta tillräckligt bra. Och så har jag lärt mig att skava! Så här ser alltså ett skavstål ut! Se bild. Undrar just om jag har fler bra verktyg som jag inte vet vad de är till? Titta på en av mina andra frågor där finns lite kryptiska prylar..

Bild
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

Dexxas

#19 » 18:29:22, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ett skavstål som brukar användas för invändig skavning av bussningar o liknande.
Kul att det fungerade.... :bira:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

X-IL

#20 » 21:20:17, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det funkade. Precis som Dexxas skriver är det där mer lämpligt för lager/bussningar (precis som det jag försökte förklara formen på). Ett skavstål för plana ytor är ett skär med radie och negativ skärvinkel (oftast), det finns både lödda hårdmetall, lösa hårdmetallplattor och snabbstålsvarianter, säkert också kolstål om det är riktigt gamla grejer. Slå en kik på youtube på ”scraping”, kolla t ex Stefan Gotteswinters mycket bra orientering i ämnet.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

mikber (trådstartaren)

#21 » 10:18:06, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset och all hjälp! :thumme:
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se