GC59 skrev:Tankade 20L dunk tidigare men tankar i 10L dunkar nu ist , lättare. Testade nån hävert från BT men tog evigheter.
Men jämfört mot andra går det nog inte åt så mycket. Fat med vevpump hade vi på jobbet till bl.a diesel
och det funkade bra.
Citat från Alexn72,s länk :
"När det farliga godset är brandfarliga vätskor (t.ex. bensin och diesel) i återfyllningsbara behållare och fyllda av eller
åt privatpersoner, får mängden per behållare inte vara mer än 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor för
eget bruk på fordonet får vara högst 240 liter. Dessutom får det finnas en behållare på högst 60 liter med reservbränsle
till det egna fordonet".
Hmm , tankande 600L bensin i 200L fat när det var bensinkrig på 80-talet och tankade Firebirden hemma. Nu i efterhand
var det nog inte så lyckat kan man tycka.
Tror reglerna är ändrade. Gick en ADR utbildning för 20 år sen snart. och då förstod jag att det var ok att köra upp till 1000poäng. (1000liter diesel eller ca 300 liter bensin) om man bara hade rätt grejer. Brandsläckare, säkerhetsdatalad och korrekt märkning. Körde många IBC-tankar med röd-diesel från Övertorneå och hem.
Men denna länk ovan ger inte privatpersoner samma möjlighet längre.
Men ang tanka ur dunk. Även jag kör med biltemas hävert. Ställer min dunk på motvikten och sen pumpar jag några slag. Tar ju nån minut, men under tiden hämtar jag nästa dunk eller passar på att kolla olja och lite rundsmörjning. Kör samma metod i båten med bensinen. Spillfritt, rätt ergonomiskt och går bra utan extra el eller tryckluft. Har förlängt utloppsslangen ur häverten med en slang så att det blir lite bättre räckvidd.
Edit: denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000018677
Kapaciteten måste vara fel, den klarar en dunk på några minuter. kapaciteten kanske rör handpumlan?