Ända sedan jag skaffade min traktor har jag tankat den från jeepdunkar, och det har aldrig varit en angenäm uppgift. Tanklocket på boxern sitter en och en halv meter upp halvvägs under vindrutan, och både lastare och luftburk är i vägen. Jag antar att det är bekymmersfritt om man tankar på mack eller ur farmartank, men min metod var först att lyfta dunken på raka armar med ett påfyllningsrör monterat och försöka måtta in pipen i tankhålet innan all diesel runnit ut över motorhuven. Sedan trycka dunkens sida mot vindrutan och vila den på nedre fönsterlisten i väntan på att dunken sakta tömde sig. Sedan upprepa det hela en eller två gånger. Med tiden när jag köpt fler jeepdunkar gick jag över till att bara fylla jeepdunkarna med 15l istället för att fylla dem helt, och introducerade en pall att stå på, vilket minskade både spillet och ansträngningen något.
Häromdagen funderade jag lite på det hela, och sökte efter en lämplig pump man kan sätta på en jeepdunk. Det enda intressanta jag hittade var Biltemas pump som pumpar in luft i dunken, och då tänkte jag att det kunde vara en bra lösning.
En gammal fyllpip med avbrutet plaströr låg i en skrothög, så den fick bli grunden för manicken. Luftningsröret togs bort och i dess ställe satte jag en bilventil. En plastbussning svarvades för att omsluta ett rör att trä slang på. och pressades in i pipen. En längd slang som stigarrör i dunken, och en lite längre för att stoppa i traktortanken. I brist på riktig bränsleslang fick det bli kylarslang, men det här är ju bara v1.0 som proof-of-concept.
Att montera bilventilen där jag gjorde visade sig vara ett misstag då dunkens tillbakavikta lock är helt i vägen för luftpåfyllarnippeln, så det fick bli en slangstump på den för första testet.
Monterade det hela på en dieseldunk, drog slangen till traktortanken och blåste i lite luft med kompressorn.. På runt 10 sekunder var dunken tömd i traktortanken och dunken svällde som en ballong!
Helt klart var det ett misstag att tryck med 6 bar även om jag bara duttade lite. Måste nog ställa ner regulatorn lite nästa gång, och man kanske rent av skulle montera en säkerhetsventil på 1-1,5 bar eller så, när ventilen ändå ska flyttas till sidan ur vägen för dunklocket i version 1.1.
Troligen skulle det funka bra med en fotpump också om man inte har komprossorn inom räckhåll.