Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tips & tricks i verkstaden

838 inlägg • Sida 4 av 56
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

ja-bond77 (trådstartaren)

#46 » 08:47:47, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, för sjutton!!! Ingenting är för simpelt! Skulle jag bara komma på nånting att bidra med själv så... helt tom i huvudet :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



nixs

#47 » 12:24:50, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Hur fick du ihop den meningen? :mrgreen: Mycket tänka blev det. :mrgreen:
Men bra knep! :thummar:

Jag tar ett annat bra knep. Kanske simpelt men i alla fall.
Hur borrar man ett 20 mm hål i flaket till traktorkärran?
Flaket är för stort för att sättas upp i pelarborrmaskinen. :mrgreen:
Och 20 mm borr är tufft att borra med för hand, framförallt när borren ska igenom det där sista i 3 mm plåt (än värre i tunnare plåt). Och jag har inga så små hålsågar.
Man tar laddbara borrmaskinen och sen borrar man med största borr man har, i det här fallet 13 mm (har större men den passade i chucken). Eftersom det inte är färdigt hål så spelar det ingen roll om borren hugger lite på slutet.
Sen borrar man 20 mm med försänkaren. Inga hugg, inga trekantiga hål. Men det underlättar med ett extra batteri till borrmaskinen, det går tungt och man får hålla på en stund.

Större hål går bra att borra med hålsåg men dom får inte samma finish i snittytorna.

Det här tipset kanske var lite simpelt för den här tråden?


Nja, kanske inte direkt tänka... Blev som det blev. Men poängen är att man gör en massa små saker varje dag som man inte tänker på men som kanske är nya eller främmande för någon annan.

Ditt tips på försänkare som borr var väl inte helt nytt för mig men man skall ju komma ihåg det när man behöver göra hålet som sagt! :thummar: En sak som jag kom på igår var att jag fick kapa till ett hjullastar avgasrör till en kund som skulle ha det på grävaren. Plåten det skulle sitta på lutade 25 mm i sidled så det var till att snedkapa och röret har ju en diameter på 250-300 mm någonting så det var ju inte bara att sätta upp i kallsågen och snedställa den. Fick kapa med vinkelslip och då var ju frågan hur gör man detta lättast? Jag markerar alltså på högsta punkten och sedan på lägsta med tuschpenna. och så tar man ett tjockare pappersark och "rullar" det runt röret och låter kanten på pappret tangera båda markeringarna så har du en linje på ena halvan av röret, tejpa fast pappret och så gör du likadant på andra sidan. Efter detta så är det bara att kapa. :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#48 » 18:04:26, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... ett tjockare pappersark och "rullar" det runt röret ...
Mycket bra tips. Att jag inte tänkt på det? :klia:
Det brukar ju bli en del att svetsa annars. :grin:
Men jag antar att du menar att man tar en rulle masktejp direkt. Att rulla papper och tejpa låter som en omväg?
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#49 » 19:06:26, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej! Med tejp så blir det lätt att man vinglar iväg men med pappret så är man löst och det är stumt så man känner vart man skall! :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

per.jonsson

#50 » 21:41:25, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man kapar grova rör så tar man som nix skrev en lite grövre pappers remsa tex 15 cm bred och så lång så att den går två varv runt röret så blir det rakt kapat
Min lycka är jord
per.jonsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:05, 26-01-2007
Ort: Linköping/Linghem
Sverige

nixs

#51 » 12:03:27, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

per.jonsson skrev:När man kapar grova rör så tar man som nix skrev en lite grövre pappers remsa tex 15 cm bred och så lång så att den går två varv runt röret så blir det rakt kapat


Men man måste dela på mitten om man skall snedkapa! :thumme: :wave:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#52 » 17:28:02, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Nej, för sjutton!!! Ingenting är för simpelt!


Som att ersätta säkringen som brinner upp med en stor glödlampa när man letar kortslutningar i elsystem på bilar och annat?
Och sedan börja flytta på sladdar och annat som kommer ivägen, när lampan minskar i ljusstyrka eller slocknar är man nära kortslutningen.
Alternativt följa var strömmen tar vägen med en strömtång om man har nån, fungerar även runt hela kabelstammar om strömmen inte går tillbaka samma väg.

Detta har hjälpt mig många gånger.

Eller hålla ner bromspedalen med en pinne mot sätet eller mellan pedalerna om man behöver lossa ett bromsok eller cylinder.
Då rinner inte bromsvätskan ut, för kolven i huvudcylindern täpper tillrinningshålet och man behöver inte leta upp sin bromsslangklämma.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

nixs

#53 » 19:05:01, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödlampan var ett bra tips! Väldigt logiskt egentligen!!! :thummar: :thummar:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#54 » 21:27:27, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte på nåt bra tips just nu, har antagligen redan tömt alla mina bra tips. :mrgreen:

Men det jag ville säga var att Mr Bond tog ett synnerligen gott initiativ när han startade den här tråden. Jag som har skruvat alla möjliga konstiga saker genom åren (nästan 30 år sen första bilen) och borde ha lärt mig ett och annat på det lär mig allt möjligt i den här tråden!
Jag säger till Bond som när jag beställde kött på engelska sist: Well done!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#55 » 22:04:13, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thumme:

Ska jag vara ärlig så visste jag ju t o m före jag startade tråden att detta kommer att bli en hit! Man har ju stött på liknande, långa, faktaspäckade trådar på andra, engelska for-- :host: :host: (när ska vi få en smiley som motsvararar koden?) Ojdå, nu får man väl med klubborna igen, håhåjaja :roll:

Nåja, kom på en sak som jag t o m har dokumenterat:

Jag saknar än så länge nån typ av delningsapparat, men man kan ju få en del direkta delningar redan i svarven.
BildPå bilden har jag dragit spår med skäret i ändan på ämnet där jag kommer att klyva upp den kommande spännhylsan. Vill man ha en hålcirkel så nuddar man ämnet medan det roterar för att märka upp "håldelningsradien". Då får man färdiga kryss att sikta på med körnare. :thumme:

Bild
Chuckflänsen på 3-backchucken har alltså sex insexskruvhuvuden som står ut på baksidan=perfekt för delning med 2, 3, 6(pinnfräsen har sex eggar). Har man inga dylika skruvar så har man åtminstone själva backarna man kan stöda sig på=delning med 3. Slänger jag i 4-backchucken får jag ju också möjlighet med delning med 2 eller 4(inga skruvhuvuden på baksidan av den chucken). Är man lite händig kan man tillverka två olika stoppstavar med halv "bultdelningsslängd" sinsemellan(förstår någon detta tro?). Då får man tillgång till 12 stopp med endast sex chuckflänsskruvar och två stavar.

Det blev visst lite onödigt avancerat nu återigen... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#56 » 22:14:10, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det förstår vi allt. Det är det du har armeringsjärnet på bilden till! :grin: Har du tänkt på att uttagen till chuck nyckeln sitter precis mitt imellan backarna? Där har du en 6:e delning till att leka med som dessutom verkar vara förskjuten med 12 kanten mot insex bultarna! :thumme:
Senast redigerad av nixs 22:16:33, 28-12-2007, redigerad totalt 2 gånger.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#57 » 22:15:37, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika avancerat som mitt Nasaverktyg... Andreas_p @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Svenska Expander

:lmao:

Problemet med det är att de inte befinner sig på samma plats, och har inte samma utformning heller. Alltså måste man ha skild stav för t ex chucknyckelhålet och backarna eller vad man nu använder. Många stavar blir det... :razz:

En ordentlig delningsskiva för direkt delning skulle ju nog vara önskvärt. Funkar emellertid rätt bra för mig detta. Sysslar inte med så avancerade delningar heller. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#58 » 20:56:42, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag mest på om man syftade in hålen på frihand och inte var så noga som du verkar vara! :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

per.jonsson

#59 » 21:08:04, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är väldigt trångt att få dit mutter och bricka så brukar jag limma fast brickan på muttern med någon droppe superlim. det går även att limma fast muttern på en förlängare :grin:
Min lycka är jord
per.jonsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:05, 26-01-2007
Ort: Linköping/Linghem
Sverige

Robban_C

#60 » 21:13:03, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ibland gå fett alldeles utmärkt för att limma fast muttrarbrickorskruvarrullarnålar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se