Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbaseShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tips & tricks i verkstaden

782 inlägg • Sida 26 av 53
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke

#380 » 20:14:54, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag kanske har ett tips som kan vara gångbart för för någon som inte har en riktig verkstadskran att tillgå i verkstan.
Vet att många använder sin motorlyft för allehanda mindre lyft men benen framåt ställer ju till med många svordomar kan jag tro.
Därför köpte jag en Biltemalyft som har ett "extra" hjulpar framför de löstagbara benen eller vad fan de nu kallas. Bandade fast en par tyngder ovanför de bakre hjulen och det funkar kanon för att lyfta tyngre grejer upp på svarven och fräsen (schuck, spindelhuvud, rundmatningsbord osv).
Ska klämma dit en tyngd till och då tror jag att jag är hemma med vad jag behöver lyfta i verkstan.

Använder denna pjäsen ofta då det numer inte funkar med kroppen för tunga lyft, tex som på bilderna nedan. Här lyfter jag upp en Honda snöslunga på mitt lilla lyftbord och det finns inte en tillstymmelse att kranen vill tippa över.


OBS DENNA MODIFIKATION INNEBÄR ATT KRANEN FÖRLORAR SIN TÄNKTA UPPGIFT OCH DÄRIGENOM MINSKAS MAXLASTEN OERHÖRT MYCKET.
GENOM ATT DENNA KONSTRUKTION ÄR ÄNDRAD SÅ KAN OLYCKOR UPPSTÅ, DET GÄLLER ALLTSÅ ATT FÖRVISSA SIG OM ATT DEN MODIFIERADE KONSTRUUKTIONEN VERKLIGEN KLARAR SIN LAST INNAN LYFT PÅBÖRJAS.


Bild
Bild
Bild


Det skymtar en liten sticka till höger, och vad jag ska göra med den ska ni få se i en liten projekttråd fram mot våren hoppas jag.


Loke
Senast redigerad av Loke 22:26:02, 19-01-2014, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Fredrik_

#381 » 20:56:33, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man ska tänka på där, är att så fort som det lättar bak så flyttas tyngdpunkterna från både last och motvikt längre 'framåt' = slår runt blixtsnabbt!!
Någon form av stödfot precis framför hjulen kunde minska den risken lite.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#382 » 21:07:48, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk också på vad hjulen fram klarar. De får betydligt mer last än ursprungs tanken var...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.esnservice.n.nu

63an

#383 » 21:13:03, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick precis samma lyft, den planar inte med stödbenen utan just de hjulen å stödbenshjulen tar all belastning så de ska nog hålla för en sketen Honda.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Loke

#384 » 21:22:28, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog både tänkt och testat. Man får ju givetvis "känna" efter hur det verkar innan man pumpar upp lasten helt i det fria.
Hur som helst så funkar detta väldigt bra men givetvis så ska det som vanligt råda sunt förnuft överhuvudtaget när det är frågan om lyft.
Vitsen med denna anordning är ju att man ska kunna lyfta och sen förflytta lasten. Men du har rätt, är man ängslig och orolig av sig bör man kanske fixa till en stödfot framför hjulen. Idén är faktiskt bra, gör man en stödfot några milli från golvet så bromsar ju denna om olyckan nu skulle vara framme och skiten vill slå runt.

Och för det andra, så slår inte kranen runt "blixtsnabbt", har faktiskt försökt provocera fram det scenariot men är det "överlast" märks detta direkt genom att kranen liksom duttar upp i bakkant när lasten lättar. Givetvis får man inte dra av lasten från en hög höjd utan att kontrollera att kranen orkar, då kan det nog gå käpprätt åt helsicke, men som sagt var så ska sunt förnuft alltid råda innan man drar åstad.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_

#385 » 21:27:02, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I 'normalutförande' lägger du den mesta vikten på hjulen på stödbenen (som borde vara närmast lasten!)
Modifieringen ger att småhjulen som är tänkta för parkering får ta vikten både av lasten, OCH motvikten...
Sedan får man fundera lite själv..

(Om man gör korta stödben med riktiga hjul på är det hela mer rimligt att använda..)

(Nu han även Loke skriva lite själv)

Har själv provat att lyfta framför stödpunkt på liknande konstruktion, och det är inte mycket mellan tvekan och stå_på_näsan...

2 personer gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#386 » 22:12:46, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så stor risk kanske, men om man börjar skjuta runt på kranen med last får man betänka problemet att den kan tippa "sidledes" också, särskilt om lasten hamnar i gungning i en ogynnsam riktning. De nedfällbara originalstödbenen är ju lätt vinklade utåt, som ett A, för att minska den risken.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

rospigg

#387 » 22:18:27, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Om motorlyften används med förstånd, och att man kanske provocerar den när lasten just lättat från golvet så är det "ofarligt" att lyfta högre. Ge Loke en :thumme: för innovativt tänkande, tycker jag.
(Allt är farligt, du kan slå dig fördärvad med en hammare om du använder den fel....)

Mvh Rospigg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Loke

#388 » 22:25:03, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:(Om man gör korta stödben med riktiga hjul på är det hela mer rimligt att använda..)


Tro det eller ej, det var detta som var tanken när jag köpte denna lyft, men nu funkar det som sagts för mindre lyft som det är och då skiter jag i detta just nu. Och faktiskt så är själva materialet på godset på pivån till småhjulen lika som hos dom stora hjulen, enbart kortare samt att själva hjulen har samma bredd men något tunnare gods än storhjulen så nog jag skiten håller för att lyfta smågrejer med.

Sen så trodde jag att alla människor begrep att maxlasten på denna kran minskar sanslöst som den används nu, men jag får väl göra ett klargörande i stor och redig, lättläst klartext då.

OBS DENNA MODIFIKATION INNEBÄR ATT KRANEN FÖRLORAR SIN TÄNKTA UPPGIFT OCH DÄRIGENOM MINSKAS MAXLASTEN OERHÖRT MYCKET.
GENOM ATT DENNA KONSTRUKTION ÄR ÄNDRAD SÅ KAN OLYCKOR UPPSTÅ, DET GÄLLER ALLTSÅ ATT FÖRVISSA SIG OM ATT DEN MODIFIERADE KONSTRUKTIONEN VERKLIGEN KLARAR SIN LAST INNAN LYFT PÅBÖRJAS.

Lite drygt kanske, men nu så ska väl den mest korkade begripa vad som gäller om man modifierar sin kran. Överhuvudtaget om man bygger om maskiner eller verktyg så ska givetvis ha klart för sig att de övre gränserna åt det ena eller andra hållet inte gäller. har för övrigt även klistrat in varningstexten i det första inlägget också.

Haha, jag tänkte faktisk när jag tog bilderna att denna ombyggnation kommer att kommenteras och se på fan jag hade rätt och blixtsnabbt gick det också. Detta är helt riktigt, jag själv har väldigt lätt att se faror och kan kommentera detta ibland, men är man medveten om farorna när man använder ombyggt verktyg så tycker jag att det är lungt.


Bäst att ni härdar fingertopparna, tangentborden kommer väl att glöda när stickan till grävaren ska till och modifieras :grin:
Loke
Senast redigerad av Loke 22:51:20, 19-01-2014, redigerad totalt 3 gånger.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#389 » 22:33:06, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!
Om motorlyften används med förstånd, och att man kanske provocerar den när lasten just lättat från golvet så är det "ofarligt" att lyfta högre.


Ja, det gäller att man som du säger provocerar lyften och kollar att det verkligen funkar innan man ställer till så det blir fritt fall på grejerna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#390 » 22:46:57, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JaJa, det vippar ju ett par fabriksbyggda mobilkranar årligen oxå..

:thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg

#391 » 23:20:25, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motviktstruck kanske?


Bild

Här var annars en koments till sidan 24
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#392 » 07:37:55, 20-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, absolut...snabb metod för rör av samma storlek och i rät vinkel. (sen blir det lite klurigare)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Nyholm

#393 » 17:05:41, 20-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktor frontvikter är ju rätt behändiga att lyfta av och på, bara svetsa ett järn att hänga dom på. För de som har sådana hemma kunde det vara enkelt att använda. Bra ide för övrigt!
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

Hansborg

#394 » 17:38:51, 20-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller varför inte såhär?

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates