Sida 50 av 52

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 19:39:34, 15-08-2017
av Mattias Petterson
G-son skrev:Version 2.0, mindre för att vara lättare att komma åt med (och t.ex. få plats i verktygsfacket på hojen), mindre handtag att dra åt med så man inte råkar slita av tråden så förb****t lätt.

Bild

Brukar du ofta köra sönder slangklämmor när du är ute med hojen? :uupps:

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 19:58:36, 15-08-2017
av G-son
Har nog inte hänt på de 20 år som gått sedan jag först började åka moppe... men bara för att jag kan meka brukar jag få göra det hos folk jag besöker också, och DOM har sällan rätt grejer hemma. Så, ju mer jag har med mig, desto större problem kan jag lösa var som helst! ;)

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 12:55:44, 06-10-2017
av raggsockan
iof inte i verkstaden
men konka batteri hör väl inte till ovanligheterna
ganska enkelt och göra på detta vis
en gammal bär ram ifrån försvaret , sitter ett 95 amp batteri i . funka fint och bära i 3km

Bild

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 14:55:26, 06-10-2017
av torbjorn_forsman
Jodå, det går fint på planmark, men jag har själv hört att det kan låta en hel del om en som tvingas bära ett bilbatteri upp på ett högt berg på det sättet. Han fick gå två vändor t o m, det var två 75 Ah-batterier från en Permobil som skulle upp för att användas som reservkraft till en komradiorepeater.
Själv bar jag en ryggsäck med verktyg den gången.

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 16:18:49, 06-10-2017
av strumpa
Det där var ta mig sjutton det bästa tips jag settpå länge! :buga:

Är jävligt less på att bära batterier till hagar som behöver "mobil el". Iof bara 75ah batterier men ibland kan man få konka ett par hundra meter och sedan ska det gamla tillbaka. Några sådana vändor i veckan över en betessäsong blir många km att bära.

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 16:35:00, 06-10-2017
av Mattias Petterson
strumpa skrev:Det där var ta mig sjutton det bästa tips jag settpå länge! :buga:

Är jävligt less på att bära batterier till hagar som behöver "mobil el". Iof bara 75ah batterier men ibland kan man få konka ett par hundra meter och sedan ska det gamla tillbaka. Några sådana vändor i veckan över en betessäsong blir många km att bära.

Inte funderat på skottkärra eller pirra?

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 16:53:22, 06-10-2017
av igelkottar
Inte det lättaste att köra en pirra eller skottkärra ute i fält. Det kräver ju en viss planhet
och batterier ska man nog inte "stöta" sig med. :vissla: :skratta3:

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 17:23:22, 06-10-2017
av strumpa
Mattias Petterson skrev:
strumpa skrev:Det där var ta mig sjutton det bästa tips jag settpå länge! :buga:

Är jävligt less på att bära batterier till hagar som behöver "mobil el". Iof bara 75ah batterier men ibland kan man få konka ett par hundra meter och sedan ska det gamla tillbaka. Några sådana vändor i veckan över en betessäsong blir många km att bära.

Inte funderat på skottkärra eller pirra?

Där jag sprungit mest i sommar åker jag bil en mil först så skottkärran har blivit lämnad hemma

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 20:10:46, 06-10-2017
av raggsockan
här går jag efter väg , men tanken var och bara behöva och gå en vända
blir lite trångt med skottkärran i hytten :vissla:
det där med en vända sket sig dock rätt så rejält , blev 5 vändor innan man gjorde rätt

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 11:40:32, 09-10-2017
av *pettson*
Många kör med boggiesläp till sina bilar. Det mest problematiska dom upplever är när det blir dags för bromsjustering. Hur gör man en sån så alla backar ligger på lika och alla hjul tar samtidigt?
Elementärt..
En momentnyckel och senare en vän som medhjälpare. Om man nu inte gillar motionen då kan man göra det själv.

Lossa på vajrar så backarna är fria från påverkan. Bestäm ETT hjul som referenshjul.
Lägg åt backarna där medan du känner på det så att det blir till belåtenhet.
Ställ nu hjulmuttrar/ skruvar så att du bestämmer dej för att ha en som är horisontell. ( det är enklast så). Bestäm hur många grader du vill vrida. Oftast tar man på vänster sida en bult kl 9 och drar till kl 6. Höger sida blir då 3 till 6. Hjulen måste vridas i färdriktningen. Ju närmare ursprungspunkten du är, ju noggrannare är du. Dvs kan du lösa ut nyckeln så nära ursprungspositionen som möjligt så blir det så bra som möjligt.
På med momentnyckeln i övre positionen och kalibrera den så den löser ut exakt vid den kraft som krävs för att vrida det hjulet du justerat. Nu har du skapat en mätsträcka och en position där det ska mätas.
Gör nu likadant med dom andra tre hjulen. Justera backarna till momentnyckeln löser ut på varje hjul i exakt position.

Nu är vi halvvägs..
Nu justeras vajrarna en i taget medan man använder momentnyckeln likadant som vid backarnas justering. Där är det enklast att vara två.

Det du åstadkommit nu är att du synkroniserat backarna. Dvs.. dom ligger på lika mycket. Du har synkroniserat vajrarna, dvs bromsarna kommer ta exakt samtidigt.
Slacket som sen krävs använder du fabrikantens uppgifter till. Det ställer du på gängstången till påskjutet.

Nu kommer kärran ta helt synkront.
Det låter krångligt och känns säkert så första gången. Men när man gjort det några gånger så är det tvärtom. Det sparar enormt med tid och det blir perfekt varje gång.

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 11:55:45, 09-10-2017
av *pettson*
Hur lossar man en skruv som sitter fast på nåt hjul, litet som stort och du har svårt att hålla emot?

Tja.. har man möjlighet att rotera det så att man kan ta ett optimalt tag så är lösningen ganska enkel.
För att lossa så se till så du får nyckeltaget i nära höjd med centrum på hjulet. Efterdom jag inte kan rita just nu så ska jag förklara så pedagogiskt som jag kan.

Du har en remskivs framför dej med 4 skruv i. Du ska lossa och plocka av remskivan.
Ställ skruvarna så dom står följande 12, 3, 6, 9 . Sätt nyckeln på den kl 3. Handtaget ut mot kl 9. Ha nyckeln strax över centrum. I höjdled. Låt säga den pekar mellan 9 och 10. Tryck neråt. Du får nu maximal kraft över skruven och du behöver i princip inte hålla emot. Du kan hålla vilket klockslag du vill sålänge nyckeln alltid pekar strax över centrumaxeln, för långt upp horisontellt sett förminskar din kraft. För långt ner likaså. Sålänge du är i närheten sv centrum är du maximalt stark.

Nåt jag nyttjar ofts som bilmekaniker med remskivor till vattenpumpar och annat som vill rotera och är svårt att hålla emot.

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 17:51:58, 09-10-2017
av danne mähl
Pettson Det där med justeringen lät klurigt och bra
Det är inte så att du kan lägga upp ett klipp eller liknade på det
Fattade ungefär hälften men det lät bra

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 14:36:37, 10-10-2017
av *pettson*
danne mähl skrev:Pettson Det där med justeringen lät klurigt och bra
Det är inte så att du kan lägga upp ett klipp eller liknade på det
Fattade ungefär hälften men det lät bra


Tja metoden använder jag ju både nu och då när jag är i verkstan. Krånglet är väl att det sällan är någon extra som kan filma. Eller så har man händerna på någon föga upphetsande plats där knappt händerna och än mindre telefonen filmandes får rum. Men jag ska se vad jag kan göra. Får leta på en lös pump eller nåt jag kan skruva med på bänk. :thummar:

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 22:05:09, 10-10-2017
av Bengt Erik Eriksson
Använder metoden allt som oftast nör jag glömt att lossa hjulbultarna innan jag lyft då jag inte har någon mutterknack.. (drar alla hjulbultar med momentnyckel 120 nm så det sitter sällan gröndj&¥€igt fast)
Grejen är att få navcentrum så nära verktygshandtaget som möjligt så man minimerar kraften som roterar roterar hjulet/remskivan..

Re: Tips & tricks i verkstaden

InläggPostat: 22:17:05, 10-10-2017
av danne mähl
jag menade bromsjusteringen :grin: