Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tryckluftsdriven fettspruta

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

BlackLuck

#31 » 11:32:12, 27-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har råkat ut för ett missöde.
Jag köpte och har använt min Jula-spruta ett år nu. (den på bild ovan) Funkar kalasbra. Nu har jag tyvärr råkat ut för att det lilla T-handtaget som man drar tillbaka kolven med har gängat lös sig och ligger någonstans nere i marken vid mitt senaste jobb. :evil:
Såg inte att det saknades förrän det var försent..

Är det någon som möjligen har en gammal trasig spruta med T-handtag som går att gänga lös och isåfall skulle vara intresserad av att bli av med det?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



thomas210b

#32 » 12:01:42, 27-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att svetsa ett rundjärn eller annat lämligt som handtag på en mutter som har rätt storlek istället?
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BlackLuck

#33 » 12:10:37, 27-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

thomas210b skrev:Går det inte att svetsa ett rundjärn eller annat lämligt som handtag på en mutter som har rätt storlek istället?


Jodå, det går säkert och är sista utvägen. Men jag hoppades att med lite tur så kanske det ligger något skräp kvar hos nån och då blir det ju rätt o riktigt och den går ner i lådan som den ska.
Det är ju förmodligen samma dim på alla som har gängfäste på sina handtag och det är ju inte ovanligt att folk backar över sina fettsprutor.. :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Bo Gunnar Andersson

#34 » 16:34:39, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min batteridrivna fettspruta från Jula (Meec) slutade pumpa (kugghjul defekt?) efter 13 månaders lätt drift. Den har använts till maskinerna i ett familjejordbruk. Jula i Halmstad vägrar ta det på garanti.
Vad är era erfarenheter?
Ber om ursäkt för att inlägget ligger utanför ämnet " tryckluftsdrivna fettsprutor", men denna Jula produkt har nämnts i flera inlägg ovan.
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor

BlackLuck

#35 » 17:47:05, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bo Gunnar Andersson skrev:Min batteridrivna fettspruta från Jula (Meec) slutade pumpa (kugghjul defekt?) efter 13 månaders lätt drift. Den har använts till maskinerna i ett familjejordbruk. Jula i Halmstad vägrar ta det på garanti.
Vad är era erfarenheter?
Ber om ursäkt för att inlägget ligger utanför ämnet " tryckluftsdrivna fettsprutor", men denna Jula produkt har nämnts i flera inlägg ovan.


Min håller då än så länge men jag har heller inte använt den speciellt mycket. Batterierna har legat i -30` i vinter så det ska bli spännande att se om de är slut. Ska förresten hämta in och ladda upp dem nu direkt.
Tack för påminnelsen :thumme:

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Kanske jag får köpa av dig T-handtaget då om din pajjat? :mrgreen:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Henrik Larsson

#36 » 18:00:47, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående juals fettspruta, så måste jag säga att det är bland det sämsta jag har köpt. Den är totalt värdelös. Orkar inte ens en halv patron med fett Ångrar att man inte la dit lite mera slantar och fått sig något som fungerat, :slag2: nej tacka vet jag handsprutan den funkar i alla väder. :snow: Nu ska ut och smörjas med handjagaren. :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Agne Holmqvist

#37 » 20:38:28, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst denna tråd så tog jag å köpte en Metabo tryckluftsspruta och måste säga att jag är mycket nöjd. Verkar ha fullt tillräckligt tryck och väldigt smidigt med att bara trycka in knappen och räkna pulser. Handjagaren kommer nu bara att användas till sådant där tryckluftsslangen in når (eller som går att flytta).
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

BlackLuck

#38 » 21:51:55, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ju som sagt en sån där batteridriven på Jula för något år sedan och jag måste säga att jag varit nöjd med den hittills. Jag är beroende av batteridrift eller handkraft då jag alltid har maskinen i fält. Batterierna till min maskin har i vinter legat ute i kallförrådet (av missgtag) men de verkar hänga med fortfarande.
Jag menar, man får ju antagligen vad man betalar för när man handlar på Jula men 800:- tycker då jag den varit värd hittills och så länge den bara håller så får den vara med. Däremot ska jag väl säga att denna prövning visat att batteridrift kan fungera och nästa gång köper jag nog en kvalitetsmaskin nu när jag vet vad jag vill ha. Jag smörjer varje dag och smörja är billigt i mina ögon.. :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

johan.eriksson

#39 » 22:46:17, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev: Jag smörjer varje dag och smörja är billigt i mina ögon.. :grin:

Förmodligen en av de billigaste maskinförsäkringarna man kan skaffa :thumme:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

baklastare642

#40 » 22:46:01, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyndade en sådan i en sopcontainer. Ett första fel var att luften läckte vid avtryckaren. Har nu fixat (?) det. Fortfarande kommer det inget ut ur den.
ÄR det någon här som har öppnat en sådan och kollat hur de ser ut inne i pumpmekanismen?

Modellen är en blå Berner. Ser ut ungefär som de andra modellerna.

Några här har rapporterat att det kan vara svårt att få dom att borja pumpa.
Det "smäller" till i den och något rör sig fram-och-tillbaka...
En avtryckning ger en "smäll", och håller man inne avtryckaren så upprepar den sig.

Fettuben är halvfull.

Den saknar fö handtaget baktill... :???:
Senast redigerad av baklastare642 22:47:17, 16-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

BlackLuck

#41 » 22:55:27, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har slängt min i skogen!
Eller åtminstone åt skogen.

Den funkade så jäkla bra i början men helt plötsligt så gick det fan inte att få den att börja pumpa efter ett patronbyte. Så nu har jag inhandlat handjagare och skruvpatroner och placerat en utrustning i varje maskin.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

baklastare642

#42 » 23:33:14, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte för inte som min hittades i en container då... :sad:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

micke holmberg

#43 » 08:37:06, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har ochså provat ett par olika märken av dom därande sakerna ligger nu som metallåtervinning tacka vet jag central-smörjning använder
handjagare som undantag
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se