Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Valsa plattjärn.

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

finnpower

#16 » 21:14:15, 03-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många fina modeller men såg ingen som valsar på "högkant".

Jag behöver tillverka en hel del flänsar, material ungefär 5x50 mm rostfritt i radier från 300 mm uppåt.

Tacksam för ett fungerande konsept.


Finnpower
finnpower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:31, 17-08-2008
Maskintyp: Traktor



Marcus a (trådstartaren)

#17 » 21:32:57, 03-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har insett att det inte går att bygga en sådan maskin för rimliga pengar, byggde mej en liten som klarade av platjärn utan problem. Den vart ju snabbt för liten så byggde mej en större för att valsa KKR 40*60*4 (som jag skulle använda mej av just då) tyckte jag byggde kraftigt men det var inte i närheten av vad som behövdes :)
För att valsa 50*5 på högkant anser jag att du måste upp på axlar på minst 60mm i diameter. Köpa lager och matterial till ett sådant bygger kostar många pengar och det blir några timmar också :)

Det blir många tussenlappar innan en sådan maskin är klar så det lönar sej nog inte. Jag är på jakt efter en stadig gammal maskin, verkar som man kan få en sådan för under 10 000 kr. En ny maskin som klarar av det får man för 35000kr ex moms.

Nu var jag väldig negativ :)
Marcus a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:21, 19-11-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se