Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Sladdlös tiger med varvtalsreglering?

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 23:25:28, 23-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har ett förslag på en laddbar tigersåg med vettig varvtalsregelring?
Hade en DW nätansluten på låns en gång. Den hade varvtalsreglering i avtryckaren. En tiger har som alla vet en tendens att ibland hugga lite och då blir det minst sagt si och så med varvtalregleringen om den sitter i avtryckaren.

Nu har jag varit och tittat på DeWalt, Metabo, Milwaukee och Makita. Alla har varvtalsregleringen i avtryckaren. Inget bra alls.
Så nu är min fråga om nån har ett förslag på sladdlös tiger som uppfyller följande:
1. Bra kvalitet och prestanda.
2. Varvtalsregleringen ska inte sitta i handtaget och därmed inte påverkas om sågen hugger lite.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



ja-bond77

#2 » 07:47:58, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inget om detta men jag ville bara fråga/påpeka att det borde väl funka med regleringen på avtryckaren så länge den är på en skilld ratt?

Så här ser min lågprisborrhammare ut...
Bild
På denna maskinen så är faktiskt regleringen på själva avtryckaren men med ratten/ställskruven på bilden väljer man hur långt in man kan trycka avtryckaren och därmed hur högt varvtal man vill ha(max). Denna konstruktion finns kanske på andra maskiner också...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Gossebear

#3 » 08:35:40, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, jag skulle rekommendera Milwakuis 18 / 24 voltare med lithum batteri, mycket skön och bra att arbeta med.

Annars har ju DeWalt sin 18v, har en sådan själv och kan säga att jag är mycket nöjd med denna.

Köpte mig en med sladd bestTools för 595 den har varvtals reglering men där minskar man strömen vilket gör att den bir klenare medans man på poffs versionerna ändrar växlingen med någotn vorm av viskoitets koppling vilket gör att de inte blir svagare av mindre ström utan behåller samma kraft.
OBS vad du än gör så köp INTE FERM eller Power caraft eller liknande lågbudget maskin, urusel hålfastighet, svårt att byta blad, tappar du den i balkcen pjar den direkt. kompisen krökte sågblads armen efter 10 min på fermen.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

ankaon

#4 » 15:12:31, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:OBS vad du än gör så köp INTE FERM eller Power caraft eller liknande lågbudget maskin, urusel hålfastighet, svårt att byta blad, tappar du den i balkcen pjar den direkt. kompisen krökte sågblads armen efter 10 min på fermen.


:off_topic: Ämnet gällde ju igentligen sladdlösa, men.....

Nu vet jag inte vad din kompis har för modell av FERM, men jag har en sån som syns på bilden och den har varit med nu i över 2 år och sågat det mesta
(Bilar, Balkar,Skrot, Spikar,Älg,Trä mm mm) och funkar fortfarande kanonbra.
Så jag kan inte hålla med om att det är dålig kvalitet på FERM.
Bild
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Gossebear

#5 » 15:56:04, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
hmm.. spännande. alltid kul och hör att det gått bra för saker som man själv trodde var skit, jag hade en skruvdragare av märket ferm, köpt samtidgt som polaren köpte sin tiger såg. växelhuset pajade efter ca 4-5 månader. Hade då bara skruvat en altan och lite små reparationer.

Hade även känt till en bandslip av märket FERM den bestod av väldigt mycket lim och gaffa tejp då den tydligen vibrerade sönder enligt kompisen sm hade den.

Skall inte säga för mycket om ferm men som du läser så har jag ingen bra erfarenhet av de. Fastän har man hålt i Hilti och dewalt samt Milwauki och lite Hitachi maskiner så märker man varför de är 2000 kr dyrare, väldigt snabbt.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C (trådstartaren)

#6 » 23:08:39, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bond, jag tänkte på precis en sån där men jag visste inte hur jag skulle förklara. Men det visste du. :thummar: :buga: :bira:
Jodå, en sån varvtalsreglering är helt ok. Tyvärr har jag inte hittat någon sådan maskin heller.

Gossebear skrev:hej, jag skulle rekommendera Milwakuis 18 / 24 voltare med lithum batteri, mycket skön och bra att arbeta med.

Annars har ju DeWalt sin 18v, har en sådan själv och kan säga att jag är mycket nöjd med denna.

Köpte mig en med sladd bestTools för 595 den har varvtals reglering men där minskar man strömen vilket gör att den bir klenare medans man på poffs versionerna ändrar växlingen med någotn vorm av viskoitets koppling vilket gör att de inte blir svagare av mindre ström utan behåller samma kraft. ...
Milwaukee och DeWalt har samma fel som alla andra. Som du ser i mitt första inlägg så har jag redan kollat upp dessa maskiner.
Eller har du hittat nån variant som går att varvtalsreglera utan att sågens rörelser styr varvtalet?

Viskositetskoppling? Du får en chans att förklara det där.



Har just surfat på Hilti men där finns ingen info om detta. Det verkar som om tillverkarna inte ens känner till det här "problemet".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#7 » 09:30:59, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:... medans man på poffs versionerna ändrar växlingen med någotn vorm av viskoitets koppling vilket gör att de inte blir svagare av mindre ström utan behåller samma kraft.

Oj, det skulle jag också vilja veta mer om.
Har du någon sprängskiss eller liknande?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gossebear

#8 » 12:25:01, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen sprängskiss på det fick bara det föklarat för mig att dewalt hade det på sina tigersågar, skall jag vara ärlig så undrar jag också hur det fungerar hoppades att någon här skulle sitta inne med svaret.
så som jag fick det förklarat var att "kopplingen skulle vrida med samma kraft men med färre pendelrörelser" ...

själv trodde jag bara man hade viksoitetskoppling på bilar och större båtmoterer och mellan axlar typ SKF-kopplingar. :slag:
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 13:25:14, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprängskiss DW 18v tiger:
https://service.toolcommerce.com/Produc ... 21852#IT10
Ingen viskokoppling alls.


Det här är min tråd och från och med nu håller vi oss till ämnet:
Finns det nån därute som känner till en sladdlös tigersåg med en varvtalsreglering som inte påverkas av att sågen rör sig?


Edit: Går det att förstå min frågeställning? Är det en orimlig fråga? är jag ute och cyklar?
Att jag frågar detta är för att de försäljare som jag hitintills har frågat om detta har allihopa sagt att dom visserligen har förståelse för frågan men att dom aldrig tidigare har stött på problemet. Därför funderar jag på om det är jag som är överkänslig och petig?
Det är ju dumt att ställa den frågan i det här sällskapet, det är ju alltid nån som hugger på det. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#10 » 16:00:30, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det är ju dumt att ställa den frågan i det här sällskapet, det är ju alltid nån som hugger på det. :mrgreen:


Det räcker väl med att konstatera: Kunden har alltid rätt! :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#11 » 17:03:57, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, du får väl investera i en extern frekvensomvandlare??? :vissla: :vissla: :ohnej: :slag:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 19:03:27, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs, sladdlös var begreppet för dagen! :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#13 » 19:45:15, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du såg väl ironin??? :ohnej: :slag: Men vad vet jag?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Tomasb

#14 » 20:18:34, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inte sladdlös, Men Kellen har en sån du letar efter. Möjligt att den finns i sladdlös variant också
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

JD400

#15 » 20:28:43, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är väl du robban troligen ute efter en maskin i en helt annan prisklass, men jag investerade för nå't år sedan i en tigersåg från Coop byggmarknad som har funkat bra. Kostade typ 5-600:- Har varit med om husrivningar och Kingcab-uppsågningar och håller ännu. Hängde även med extra utbytes-kol har jag för mig...

Coop har ju ett eget verktygssortiment som jag tycker är rätt prisvärt om man inte är ute efter proffs-sortiment. Har för mig märket heter Kellen. Rätt ofta har ju Coop dessutom erbjudanden där man kan spara rätt mycket. Köpte t.ex. en sats med 8 blocknycklar med spärrmekanism häromveckan för typ 150:-

Maskinen är i och för sig inte sladdlös men jag har för mig att varvtalsregleringen sitter separat på maskinen och inte i handtaget=påverkas ej av rörelser.

Enda bristen jag kommer på just nu med denna är att låsningen av sågstödet pajade, men det var enkelt att fixa genom att sätta dit en ny skruv eller vad det nu var...

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Ett tillägg förresten: Gossebears dåliga erfarenheter av Ferm kan jag inte annat än hålla med om...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se