Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Sladdlös tiger med varvtalsreglering?

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Robban_C (trådstartaren)

#16 » 22:18:42, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du såg väl ironin??? :ohnej: :slag: Men vad vet jag?
Du såg väl min smiley??? :ohnej: :slag:


Tomas och JD:
Jag har faktiskt en sån där Kellen tigersåg. Det trodde ni inte eller hur? :mrgreen:
Och den har rätt sorts varvtalsreglering men den har en svans i arsc*let som inte passar bra när man springer ikring på en frigolitgrund likt en iller med ADHD. :mrgreen:
Min bedömning av den maskinen är att den visserligen inte har effekt nog för stora rivningsarbeten och livslängden är begränsad (min börjar bli bra glapp i lagringen för bladfästet). Men den är mycket prisvärd. :thumme:
Som sagt, bra maskin för sit pris men inte bra när man ska skutta ikring inom 100-200 m2 och kanske inte ens har tillgång till vägguttag.

Så fort jag får tid ska jag mejla till importörerna och fråga om nån av dom har en sån maskin som jag söker.
Tack i alla fall till alla för hjälpen! :thummar: :buga: :bira:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Marcus

#17 » 22:30:06, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men.... visst attans har min Milwauike ett tum hjul för att ställa max varvtalet? Tror även att det sitter på den 28Volts Liojon maskinen dom har... Men det är inte det du söker?

Edit: ser inte ut som deras Liojon har det tyvärr... min vanliga har
Steglös inställning av varvtalet


Även hilti har sån:
Reglerbart slagtal (1-6) för optimal kapning

http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_product.jsp?OID=26168&CATE_OID=-25337

Jag kanske missförstår frågeställningen... :???:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#18 » 22:44:16, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tumhjul är helt ok. Det är för övrigt så på Coops Kellenmaskin.
Ja, jag kollade bara på lijonmaskinen från Milwaukee. Får nog ta en sväng förbi min lokale Milwaukeehandlare.

Har surfat på Hiltis sida men hittade ingen bra info.
Dock slår det mig nu brutalt och hänsynslöst att det där med (1-6) tyder på att det är ett separat tumhjul eller nåt liknande. En avtryckare har ju ingen skala.
Och min erfarenhet är att Hilti har tumhjul på sina 230v-tigrar.

Tyvärr är varken Milwaukee eller Hilti förstahandsvalet av fabrikat. Abslout inget fel på fabrikaten men jag väljer gärna efter var jag kan köpa och dom maskinerna finns inte där jag helst handlar. Men jag ska ta en titt på dom framöver.
¨
Tack Marcus, du är en klippa. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jon anders olsson

#19 » 22:49:57, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en batteridriven tigersåg på Rusta idag, 18v 299kr kostade den :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Marcus

#20 » 22:59:41, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ja, tumhjul är helt ok. Det är för övrigt så på Coops Kellenmaskin.
Ja, jag kollade bara på lijonmaskinen från Milwaukee. Får nog ta en sväng förbi min lokale Milwaukeehandlare.

Har surfat på Hiltis sida men hittade ingen bra info.
Dock slår det mig nu brutalt och hänsynslöst att det där med (1-6) tyder på att det är ett separat tumhjul eller nåt liknande. En avtryckare har ju ingen skala.
Och min erfarenhet är att Hilti har tumhjul på sina 230v-tigrar.

Tyvärr är varken Milwaukee eller Hilti förstahandsvalet av fabrikat. Abslout inget fel på fabrikaten men jag väljer gärna efter var jag kan köpa och dom maskinerna finns inte där jag helst handlar. Men jag ska ta en titt på dom framöver.
¨
Tack Marcus, du är en klippa. :thumme:


Snarare mindre sten? :lmao:

Hilti har ju ett gigantiskt återförsäljarnät genom alla uthyrningsfirmor, typ Tiderman, Cramo osv... har du ingen sån nära?
Den enda nackdelen jag ser med Hilti är ju priset :uupps: Snuskit dyra men har bra servicenät och mycket som reservdelar.
Själv är jag ju mest insnöad på Hitatchi, men dom har inga bra tigersågar enligt min säljare på Vertygsboden så då blev det Milwaukee. Mycket nöjd med den nätdrivna, vi har två och dom går i hård och sotig rivning :mrgreen: Men det hjälper dig ju inte när du skall ha en med denna funktion...

Ett tips om du ändå skall köpa en lite dyrare, finare modell, kolla noga på bladhållaren, den ena vi har har snabbfästet och den andra beställde vi extra med det föråldrade skruvfästet, så man måste ha nyckel för att byta blad. Anledningen till detta bakåtsträvande steg är att snabbfästet har en tendens att kasta lossbladet vid hårda och brutala forceringar genom stålregelväggar.... och det är surt... då är det värt att ha en med riktigt skruv så man kan dra åt riktigt brutalt hårt... :mrgreen:

Min rörmokare har Hiltis, en mycket bra maskin, men har samma defekter med snabbfästet, så det är inte just ett Milwaukee fel...

Har ni tänkt på vad dyra bladen till tigersågarna är, surt när man kapar i så blandat material som vi gör, 100 spänn per blad, men det får kunden betala... :mrgreen: (och ja, dom billigare som finns är skräp...)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Tegian

#21 » 23:20:09, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen Black&Decker Tigersåg med "auto select"? :cool:
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Robban_C (trådstartaren)

#22 » 23:22:56, 25-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAO, man kan ju undra hur tillverkaren får det att gå ihop sig? 300:- borde inte räcka så långt kan man tycka.


Marcus:
Snabbfästet duger åt mig, den kommer inte att jobba lika hårt. Friggo, avloppsrör med mer är inte så tufft att såga i. Och dom få gånger den får jobba hårt så kan jag stå ut med att fästet kanske inte är perfekt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#23 » 10:55:24, 26-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: B&D har ju en ny "motorsåg" med 26V batteri. kanske funkar om man skall kör friggo skivor för grunden?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C (trådstartaren)

#24 » 13:08:28, 26-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom har i alla fall en sladdtiger med separat varvtalsreglering:
http://www.blackanddecker.se/powertools ... fications/


Hittar ingen 26v elmotorsåg. Länk?
Är tveksam till om kedja är rätt i friggo. Det känns lite som om den bara trasar sönder friggon men jag får väl testa framöver med Jonsereden. :grin:
En sån här skulle ju möjligen vara smidig eftersom man då slipper ligga på knä och kräla:
http://www.blackanddecker.se/gardentool ... GPC1800NM/
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#25 » 13:12:36, 26-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte värmetråd det bästa för frigolit?
Har sett det ett par gånger här i Tyskland.
Den smälter sig igenom materialet. En fördel är att ytorna smälter lite och inte smular.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#26 » 13:20:56, 26-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmetråd är jätteeffektivt. Används bl a med fördel för att skära ut vingar till modellflygplan.
Men jag tror inte det är nåt bra i mitt fall:
1. Det går för sakta och det hjälper inte att vrida på mer värme. Det går inte så mycket fortare för det.
2. Jag behöver ju såga kanaler i friggoytan, dvs 45 gr vinklat från båda sidorna av kanalen med tigern. Känns svårt att göra med varmtråd. Ett varmt blad kanske men det slår ändå inte tigern i meter/sekund. Tigern är som alla förstår rätt snabb i friggo och det är just därför jag vill ha en sladdlös. Som det är nu så får man ju avbryta var 6:e sekund och flytta på kabelrullen.
3. Ibland sågar jag avloppsrör med tigern, främst då dom sitter i grunden eftersom man då inte kommer åt så bra med fogsvansen. I teorin så går väl iofs även dessa att kapa med varmtråd men det tar alldeles för lång tid.

Men tack för idén. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#27 » 07:54:47, 27-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla på länken: http://www.gds.se/Shared/bildbank/se_pd ... pNu_ds.pdf gå ner till blad 3.

och det skall självklart vara 36v....
det finns ju ävne uppladdnings bara aligator sågar, de ser j ut ungefärsom tigersågar fasten de har ett högre blad.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C (trådstartaren)

#28 » 19:54:47, 27-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, där har vi den ja.
Nä, det tror jag inte är rätt grej för mitt bruk. Men tack i alla fall! :thumme:

Jag tror det här kommer att sluta med en Makita trots att den inte har "rätt" varvtalsreglering.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se