Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Fråga om Tvåpelarrlyft Stenhöj 2 Ton

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#1 » 13:28:46, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick tag på en billyft på skroten för nåt år sedan, den var behäftad med några småfel, men var besiktigad och godkänd för användade vid köptillfället.

Vi skulle egentligen ha köpt två lyftar på en gång, men den andra köpte en anställd på firman som körde den till skroten. Firman vägrade sälja åt anställda och skickade dem med lastbil till skrot, en av de anställda skuggade transporten och högg den fräsha på en gång på skrotgården.

I alla fall så har den stått och skrotat i garaget och igår kväll så satte vi igång den och bultade fast den i golvet. (Har tyvärr ingen bild) och den fungerar utmärkt.

Konstruktionen bygger på två stolpar med gängstång inuti, gängstängerna är förbundna med kedja och drev i en låda mellan stolparna.

Fråga: När man kör lyfen ner till sitt nedersta läge så slår det ut klackar genom ett hål på varje stolpe som låser fast lyftanordningarna. Om man petar med en mejsel så åker dom in igen och man kan köra upp lyften. -Vad har dessa klackar för funktion? -Är det nån transportspärr? -Som det är nu så har vi pluggat hålen så att klacken inte kan låsa, men vi står lite undrande.

[Bild kommer]
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



Gossebear

#2 » 14:16:32, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

har ett svagt minne av att de skulle ha något att göra med att man inte direkt skulle kunna höja liften av misstag för att bilen som stod på skulle köra ut samtidgt som man hissade. den modellen grannen hade var det liknande klaffar på hade sutit en ändläges ställare där vid klackarna. vet att även vi pluggade de hålen med en bit svets, då jag stod för svetsandet.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#3 » 15:01:19, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för den informationen! Ska genast fixa en till plugg att sätta i hålet på andra stolpen. Vi var så nöjda inatt när allt var klart och det bara var att köra lyften men så insåg vi att det var en klack på andra stolpen som inte heller ville lira med..

Iaf några bilder på lyften:


Bild

Bild

Bild

Bild

Det står att det är en 79:a på en typskylt också, äldre än vad jag trodde! -Är det något man ska passa sig för med gamla lyftar av den här modellen? (Hissanordning osv)

Sen är en undran om det räcker med M10 för fastsättning? -Vi använde oss av gamla ankarbultar som lämnar ett mutterstycke i betongen. Bultarna blev för korta och Lyften sitter nu i 7st M10 gängstång. Gängstången är av okänt ursprung..
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Gossebear

#4 » 15:15:36, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle själv användt minst m16 , men den typen av ankarbullt du användt fungera rmycket bra och håller lika bra som en mordern Fisher-plugg.
kan dock tycka att det låter lite klent med m10.. men det är min personliga åsikt utan allt för mycket vetenskap bakom. Vill minas att granne som hade lyften göt in en bit i golvet och bultade i den
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Towil

#5 » 15:25:37, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är säkerhets spärrar som utlöst. DVS den måste justeras eller repareras.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#6 » 15:36:15, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

towil skrev:Det där är säkerhets spärrar som utlöst. DVS den måste justeras eller repareras.


Kan gå med på detta, när vi började pyssla med lyften så hittade vi en vajer lindad kring en av gängstängerna så att den kört fast. När vi fick loss denna så hittade vi en annan lös vajer som löper i båda stoplarna på olika hjul. I vilket fall så hittade vi ett sätt att fästa den igen och vi trodde att saken var löst. -Det är jättesvårt att se nåt av konstruktionen och dra några slutsatser om vad som egentligen hänt. Det enda vi vet är att skruvar och gängstång i lyftanordningen är i gott skick.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Gossebear

#7 » 15:37:11, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

towil skrev:Det där är säkerhets spärrar som utlöst. DVS den måste justeras eller repareras.


ok .. hmm. kanske inte så bra att svetsa igen de då. vet duom det är någon nivelirings sak eler annat som utlösre klaffarna?
Som sagt var så fick vi ut de när vi sänkt till botten och frigjort vikten från lyften. kanske dags att ta upp svetsen.... och kolla vad som var fel...
fanns väl justerings bultar för att få den rätt i höjd om jag inte mins fel... :slag:
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Towil

#8 » 15:43:49, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att återställ. Är en V formad grunka på muttern som skall hålla haken. När sedan muttern går för trögt så vrider sig V-et och haken hoppar ut har jag för mig. Var min bror som pillade med det när hans lyft hade samma symtom.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Palm

#9 » 18:37:36, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur reglerar ni lyften idag? Jag vill minnas att på vår gammla 2 pelare av liknade konstruktion har en vajer som löper från en brytare vid kedjan och upp till "ställdonet" men det kanske bara är en kedjebrott säkerhetsbrytare :???: I alla fall kanske de var en sådan tunn wire som hade trasslat in sig i ena lyftskruven.

Ang slitage etc så blir lyftmuttrarna slitna, de gängas upp och ner när man kör lyften och på muttrarna "hänger" oket på var sida, när muttrana blir för slitna går alltså lyftarmarna för långt ner och på vår så tippade en plåt in som förhindrar att man kan använda den till man petat tillbaks dessa. Påminner om vad du beskrev.

Vi bytte dessa på vår "82:a" av annat märke nör ca 2-3 år sedan och dom kostade ett par tusenlappar, ser ut att vara någon bronslegering eller likande.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Hansborg

#10 » 18:49:25, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haloj *Magnus
Jag har själv köpt en utskrotningsbillyft "Med manual" ett annat märke (Ravaglioli) .
På den lyften finns 1st lyftmutter (övre) + 1st säkerhetsmutter (undre).
Mellan muttrarna finnes en mekanism som utlöser en säkerhetsspärr som låser lyften. om muttrarna kommer för nära varandra , gängorna i lyftmuttrarna för mycket nötta = lyften går inte upp.

Ps. Gängorna var lövtunna när lyftmuttern rasade och säkerhetsmuttern tog över.
Enligt manualen skall båda muttrarna bytas samtidigt.

Dags att ta fram mutterdragarn :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Towil

#11 » 19:23:37, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wiren är skydd mot snedlyftning.

Avståndet mellan lyft och säkerhetsmuttern är 24mm när den är ny och när avståndet är 22,5mm skall muttrana bytas.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

JohnE

#12 » 11:54:34, 23-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan Stenhöj-lyft har jag också. Tror inte min är en DS2'a då det skiljer sig lite i midjan. Midjan på min lyft är något tjockare/högre.
Jag har fått höra att man ska undvika att lyfta upp helt i topp på dessa.. så jag har gjort en markering 10cm från toppen och håller mig till den maxgränsen.
John Edvardsson, Västerås
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

JohnE

#13 » 08:24:49, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnE skrev:En sådan Stenhöj-lyft har jag också. Tror inte min är en DS2'a då det skiljer sig lite i midjan. Midjan på min lyft är något tjockare/högre.


Var i garaget igår och kikade på lyften. Den var en DS2'a. Min var en 76'a, så det är väl åldersskillnaden som gör det. :bira:
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

I tråden finns bilder på en Stenhöj 2 ton. Jag skulle vilja ha en bild där man kan läsa hela skylten , min är förstörd.
Jag funderar även på hur lägger jag på kedjan utan att riskera fingrarna?

Göran Forslund
goran.lin@bredband.net
ArbetsmiljöutbildningariÖst
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:47:33, 30-12-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#15 » 17:53:32, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Stenhöj gjorde jag som följande:
Kedjespännarna mitt i balken kunde man spänna upp och spärra med en exentrisk bricka. Jag lade sedan ut kedjan ungefär där den ska ligga. Lyfte i pelaren närmare centrum än där den skulle stå. Då kunde jag lyfta kedjan lite så jag kunde få på den på kedjehjulet. Drog ut pelaren och bultade fast den i sitt läge. Gjorde nästan likadant på andra sidan, men där fäste jag pelaren med en bult så jag kunde vrida den men ändå inte riskerade att den tippade. Lirkade fast kedjan. Vred tillbaks pelaren och bultade fast denna. Släppte excenterbrickorna i mitten. Fyllde balken med olja. På med locket och börja använda. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se