Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tillverka mutter

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

nixs

#31 » 21:22:35, 17-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leksaksatser det där! Duger inte ens att ha hemma det fabrikatet. Tacka vet jag de gamla hederliga SKF eller Dormer som de heter idag. Annars så beställde jag Gühring gängtappar extra legerade för svåra extra hårda och slitstarka stål!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Stefan Lundberg

#32 » 23:59:15, 17-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en ny länk med gängtappar. :dancing_geek:
http://ironbill.se/index.php/cPath/58_2 ... /2a/page/2
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

T24x4

#33 » 11:06:50, 18-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inget större behov så skulle jag köpa Verktygsbodens sats.
Använder man tappen kontinuerligt så bör man köpa en bra på en gång.
För en gångs användning så är det dumt att köpa 1 tapp för 500:- när man kan få en hel sats för det priset. Den satsen kommer garanterat att räcka i 30 år för ett husbehov. Det kommer alltid att finnas dom som tror att dyrt är bäst men gör en utvärdering av dina behov och handla därefter.
Finns inte det du söker bygg det själv :)
T24x4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:10, 27-08-2007
Ort: AC

nixs

#34 » 14:43:12, 18-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle letat upp ett lite bättre men fortfarande billigt märke. Pela är rena dyngan. Finns lite bättre men fortfarande billiga andra märken, gärna tyska!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anders W

#35 » 15:04:01, 18-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jo, så är det. 32tpi är den finaste 3/4 tummaren enligt min tabell. Det jag syftade på(men som vanligt glömde säga) var alltså standardgängor. Helt klart kan man ju tillverka vad som helst. Jag har gjort en egen tabell i excel där jag har alla gängstandarder jag nånsin hittat. Allt i en o samma tabell, sorterad först efter diameter, därefter stigning. 1500 gängor än så länge... :vissla:

Nån som vill se? Det är ett par år sen jag gjorde den så jag vet inte om jag har precis alla ursprungsfiler i behåll, men åtm har jag den sammansatta, sorterade och uppspaltade tabellen. :thummar: Som jag minns det var jag inte helt klar med den, men det som saknas kan inte vara många, kanske nån obskyr, icke standardiserad 1800-tals gänga från den tiden varje verkstad hade "egna" gängor... :klia:


HEJ!
Hur öppnar man en rar fil?
AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Stefan Lundberg

#36 » 15:09:51, 18-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder programmet Winrar, men det finns även andra.
http://www.snabbstart.com/download/winrar
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Marcus

#37 » 21:09:24, 18-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Pela är rena dyngan.


Har raljerar vi inte farligt och skräder inte orden.... :mrgreen: :thumme:


Pela är Verktygsbodens eget samlingsnamn, varumärke på de produkter de importerar från Kina.... och det är med det som allt annat som kommer från Kina... skiftar i kvalitet... men kostar där efter...

Kanske? :grin:

Jag har köpt en Pela borrsats (2-13mm) en gång... riktigt bra borr som håller för det mesta och många slipningar... i flera år nu... kostnad? 85SEK... tyvärr har dom inte kvar dom... :P
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#38 » 09:05:11, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till enstaka bruk av udda gängtapp kanske man ska satsa på lågpris men generellt sett så måste jag få avråda å det bestämdaste mot lågpris på just gängtappar.
Den dan du står där med en avdragen lågpristapp i en dyrbar maskindel så förstår du vad jag menar.
Tappar av "kända" fabrikat tål väldigt mycket medan en del lågpristappar är glashårda och rätt sköra.
Jodå, det finns säkert bra tappar bland lågprisarna också men hur ska man veta vilken som är bra och vilken som är smack?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#39 » 10:16:24, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De produkter jag har kikat på på verktygsboden som de har haft i butiken har man nästan skrattat åt! Jag är som alla redan räknat ut väldigt kräsen vad gäller maskiner och verktyg, sedan inte värre än att en del saker duger alldeles utmärkt att ha hemma. Men om man tar tex deras plåtbearbetningsmaskiner så är det grova ytor, suspekta svetsar (som troligen håller men ändå), icke gradat osv. Det ser taffligt ut helt enkelt och då dömer jag ut sakerna helt! Så blev ju inte intrycket bättre när man frågade personalen om sakerna, då fick man en menande nick och en huvudskakning på att det är inget för dig som vet vad du vill ha!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#40 » 13:07:24, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:De produkter jag har kikat på på verktygsboden som de har haft i butiken har man nästan skrattat åt! Jag är som alla redan räknat ut väldigt kräsen vad gäller maskiner och verktyg, sedan inte värre än att en del saker duger alldeles utmärkt att ha hemma. Men om man tar tex deras plåtbearbetningsmaskiner så är det grova ytor, suspekta svetsar (som troligen håller men ändå), icke gradat osv. Det ser taffligt ut helt enkelt och då dömer jag ut sakerna helt! Så blev ju inte intrycket bättre när man frågade personalen om sakerna, då fick man en menande nick och en huvudskakning på att det är inget för dig som vet vad du vill ha!


Överlag håller jag inte med :wave: :mrgreen: , och jag är kräsen med mycket, iofs betalar jag allt själv, det kanske gör mina ögon mindre kräsna... (menar inte att du inte gör det heller Nixs). Självklart vill jag ha märkesvaror och bra kvalitet men hellre en lite sämre grej som gör jobbet hyffsat än ingen alls... eller?

Är jag helt vilse i vill ha djungel kanske? :snow:

Köpte en bandslip hos dom, kopia på en Sandgrit (en ren och skär rip off), kosta en tredje del av priser och funkar helt otroligt bra. Så att säga att allt märkt med Pela är skräp håller jag inte med om.

Deras krymp och sträck maskin funkar även den kanon för hempularen och då och då plåtvinklaren. Den kostar en 6del av motsvarande orginal...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

bangt

#41 » 14:39:42, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst kan man göra billiga "fynd"ibland men oftast får man vad man betalar för :cool:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Holger

#42 » 15:04:06, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ja-bonds tabeller i en ZIP-fil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anders W

#43 » 18:42:51, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tak för zip-fil :grin:
AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Marcus

#44 » 19:46:29, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:visst kan man göra billiga "fynd"ibland men oftast får man vad man betalar för :cool:



Exakt min poäng!! :thummar: :thummar:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#45 » 20:26:35, 19-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
nixs skrev:De produkter jag har kikat på på verktygsboden som de har haft i butiken har man nästan skrattat åt! Jag är som alla redan räknat ut väldigt kräsen vad gäller maskiner och verktyg, sedan inte värre än att en del saker duger alldeles utmärkt att ha hemma. Men om man tar tex deras plåtbearbetningsmaskiner så är det grova ytor, suspekta svetsar (som troligen håller men ändå), icke gradat osv. Det ser taffligt ut helt enkelt och då dömer jag ut sakerna helt! Så blev ju inte intrycket bättre när man frågade personalen om sakerna, då fick man en menande nick och en huvudskakning på att det är inget för dig som vet vad du vill ha!
Självklart vill jag ha märkesvaror och bra kvalitet men hellre en lite sämre grej som gör jobbet hyffsat än ingen alls... eller?


:thumme: :wave: :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gedholm och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se