Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Utsugsfläkt till verkstaden?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

dogen (trådstartaren)

#1 » 00:34:37, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vettetusan om detta hamnade i rätt forum, men jag har en fundering gällande utsugsfläkt till verkstan. Jag är helt oinsatt i detta ämne men jag antar att det måste finnas en typ av fläktar som pallar damm OCH som stänger sig själv eller på annat vis hindrar att det drar kallt därifrån då man inte använder den. Jag hade tänkt använda den då jag slipar mycket så man åtminstone får ut en del av det finaste dammet som yr iväg och som inte dammsugaren fångar.

Hur dimensionerar man det hela? Vart hittar jag prylarna jag behöver? Var inne på www.ventilation.nu , men jag börjar ställa mig lite fundersam till dom där kanalfläktarna jag kikat på först. De måste kompletteras med filterkassett för att inte dö så fort och då försvinner ju dels en massa flöde och sedan sätts det nog igen ganska fort när man slipar mycket (timtals härliga slipsessioner snackar vi om - I TRÄ ska jag tillägga!!!!!!!!) :)



Fixade länken så det fungerar!
/Robban_C
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



simon.dahlquist

#2 » 14:33:43, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipar du mycket i trä så rekomenderar jag dig att fixa en spånsug. Du får en riktigt bra för runt 2-3000 kr. Jag köpte min på Jula. Innan hade jag också rätt stora problem med allt damm som yrde omkring i hobbyrummet men med denna spånsug kändes luften nästan renare än ute.

Fördelen med spånsug jämfört med utblås är också att spånsugen filtrerar luften och behåller den i utrymmet. På så vis slipper du blåsa ut all ev. värme i lokalen bara för att du vill bli av med dammet. På Jula finns en 750W och en 1500 W. Ska du bara suga slipdamm funkar 750W bra men ska du hyvla och annat bör du sikta på en 1500W.

För övrigt så har jag en 750W spånsug stående här som jag inte använder.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Robban_C

#3 » 14:41:46, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ute på tunn is men är det inte så att man i samband med brännbart damm ska tänka på statisk elektricitet och sånt där? Dammexplosioner är väl inte att leka med?
Ja, jag vet inte exakt vad som gäller om det där men jag har i alla fall sått fröet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#4 » 15:49:37, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, spånsug har jag funderat på, men jag har så väldigt litet utrymme att jag valde en industridammsugare. Det dammar ändå fantastiskt mycket. När man kör med oscillerande putsar funkar det ok med att koppla på dammsugaren.

Robban: Du har rätt i att det finns ganska strikta regler vad gäller sånt där och försäkringar. Minns att någon slipade metall och då fick någon gå brandvakt.

En annan fördel med att ha en utsug är att man får ett undertryck i lokalen. Då vandrar luften alltid inåt och ej utåt. Perfekt då jag har utställning och lager intill, som jag helst ej vill damma från golv till tak varje gång man latjat runt med slipning :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

simon.dahlquist

#5 » 16:55:07, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då kan det ju vara en bra idé med undertryck fast en sådan sug som jag har med 100 mm slang är det då ingen risk att dammet hamnar någon annan stans än i säcken.

Men utsug är det ju också frågan hur omgivningen ser ut om det är ok att damma ut över allt som är utanför verkstaden. Tänkte på avstånd till grannar osv.

Att slipa metall och trä med samma utsug är ju inte att rekomendera. Att få en brand i utsugsröret skulle då inte jag vilja vara med om... då spelar det nog mindre roll om man har säck eller blås rakt ut...
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

dogen (trådstartaren)

#6 » 19:38:40, 11-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närmsta grannen är mycket långt bort, så det hamnar bara ute på någon åker eller så :)

Eld bland sånt där damm blir nästan explosionsartat. Såg något klipp då man mörsade upp en stor mängd mjöl och tände på. Det vart en fantastisk eldkvast. Det borde kunna bli något liknande med sågspån tycker man.

Svårt det där med fläktar. Bästa förslaget hittils var kanalfläktarna på ventilation.nu, men jag vet inte. Är lite skeptisk.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tagew

#7 » 10:21:42, 12-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kanske Du kan hitta något här http://www.plymovent.se
Det är säkert inte några billiga grejer, men att fråga kostar knappast något.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

dogen (trådstartaren)

#8 » 14:54:33, 14-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Det verkar vara rejäla grejjor. Mailade om förslag och pris.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se