Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Special Billyft funderingar

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

bm1113 (trådstartaren)

#1 » 16:47:34, 14-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan jag sitter och funderar mer på lite olika saker för att kunna rädda verkstäder eller dylikt när det börjar brinna i en bil

och kom nu till denna fundering en Pelarlyft eller dylikt med bara nå fästen för plattan / ramperna bilen står på


och sen har man något i stil med dessa på Stora bm fäste som man kör upp bilen på
Bild

Bild


och sen ställer på Pelar lyften eller vad man har då ifall de börjar brinna i bilen så hoppar man i Maskin och tar ut skiten ur garaget ?

desutom kan det ju passa om man ska ta in en ej fungerande bil så drar man bara upp den agrigatet

och om man ska till olika delar av verkstan med
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Marcus

#2 » 17:22:56, 14-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Hejsan jag sitter och funderar mer på lite olika saker för att kunna rädda verkstäder eller dylikt när det börjar brinna i en bil


Tror faktiskt du har lite naiv (inte elakt menat :thumme: ) uppfattning i hur fort en bil brinner och vilka värmetal det blir i en verkstad vid bilbrand...

Den lastmaskinen som skulle åkt in och hämtat bilen hade nog fått åka till de sälla jaktmarkerna sen... för att inte prata om den stackars chaffören som måste köra maskinen i en miljö som är allt annat än säker..

Klorider är annars det största problemet vid bilbränder, om man bortser i från värmen...

Nä, brandsläckning och åtgärder vid brand annat än för att rädda liv bör man överlåta åt brandkåren...

Nedan brann i ca 25 minuter innan från antänding tills brandkåren fick på vatten...är en 07a Peugot 207...
Bild
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

bm1113 (trådstartaren)

#3 » 17:30:19, 14-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp kan tänka mig det men man måste ju skriva ned ideerna man kan få ibland :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ja-bond77

#4 » 17:37:23, 14-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu väntar vi oss ett bidrag i redskapstråden också! :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Palm

#5 » 13:57:00, 15-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått lära mig av farsan sedan man var liten att alla bilar i verkstad/garaget ska altid stå utan växel eller handbroms för att man ska kunna knuffa ut eller dra ut bilarna om något går snett, kanske inte den som brinner då men för att kunna rädda andra bilar samt underlätta för brankåren som brukar ha winch i nosen på sina lastbilar.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Gossebear

#6 » 16:45:44, 15-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

brinner det i ett garage vill du inte vara när med huydralolje rör sådan som du har på maskinen, det behövs inte mycket för att de skall ta eld i de, är bättre att springa in i verkstaden koppla en kätting i bil fanskapet och dr ut det på gården. har själv slängt ett ankare genom fönstret på en BMX Suv (modell x4?) för att med traktor dra ut den ur en lada. där den stog o brann i all sin härlighet.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C

#7 » 20:21:49, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

GB, hur har du egentligen tänkt dig att det skulle kunna börja brinna i hydraulrören (eller oljan som är där i)?
Jag skulle nog vara mer orolig för hydraulslangarna. Rören och oljan som är inuti rören kommer knappast att börja brinna i första taget. Det måste liksom finnas syre för att kunna brinna.
Och det tar en stund att värma oljan i rören så mycket att den ens börjar koka, då är man redan ute ur verkstan för länge sen.

Men det jag skulle skriva om var följande två saker:
I det militära fick vi lära oss att ALLTID lämna nyckeln kvar i fordon som stod inomhus eftersom det då går rätt fort att få ut dom, givetvis förutsatt att dom fungerar.

Och jag har varit med om en bilbrand inne i ett garage. Det går så fort att man knappt hinner blinka innan det är för sent.
Och ska man dra ut bilen med kätting så vill det nog till att kättingen ligger precis innanför porten och lastaren/traktorn står direkt utanför, annars är man rökt.
Rökt? Så passande i den här tråden. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

arcticforever

#8 » 20:52:53, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Japp kan tänka mig det men man måste ju skriva ned ideerna man kan få ibland :mrgreen:


Helt rätt ....alla ideer ska fram om än ogenomförbara :thummar:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

nixs

#9 » 22:15:58, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:GB, hur har du egentligen tänkt dig att det skulle kunna börja brinna i hydraulrören (eller oljan som är där i)?
Jag skulle nog vara mer orolig för hydraulslangarna. Rören och oljan som är inuti rören kommer knappast att börja brinna i första taget. Det måste liksom finnas syre för att kunna brinna.
Och det tar en stund att värma oljan i rören så mycket att den ens börjar koka, då är man redan ute ur verkstan för länge sen.

Men det jag skulle skriva om var följande två saker:
I det militära fick vi lära oss att ALLTID lämna nyckeln kvar i fordon som stod inomhus eftersom det då går rätt fort att få ut dom, givetvis förutsatt att dom fungerar.

Och jag har varit med om en bilbrand inne i ett garage. Det går så fort att man knappt hinner blinka innan det är för sent.
Och ska man dra ut bilen med kätting så vill det nog till att kättingen ligger precis innanför porten och lastaren/traktorn står direkt utanför, annars är man rökt.
Rökt? Så passande i den här tråden. :mrgreen:


Håller helt och hållet med Robban,

Hur fasen fick du hål på rutan med ankaret? Bilrutor vet jag av erfarenhet är jäkligt hårda att slå sönder. (Har provat några 10-tal på skroten bredvid broderns jobb.)

har själv slängt ett ankare genom fönstret på en BMX Suv (modell x4?) för att med traktor dra ut den ur en lada. där den stog o brann i all sin härlighet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#10 » 20:33:24, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Robban_C skrev:GB, hur har du egentligen tänkt dig att det skulle kunna börja brinna i hydraulrören (eller oljan som är där i)?
Jag skulle nog vara mer orolig för hydraulslangarna. Rören och oljan som är inuti rören kommer knappast att börja brinna i första taget. Det måste liksom finnas syre för att kunna brinna.
Och det tar en stund att värma oljan i rören så mycket att den ens börjar koka, då är man redan ute ur verkstan för länge sen.

Men det jag skulle skriva om var följande två saker:
I det militära fick vi lära oss att ALLTID lämna nyckeln kvar i fordon som stod inomhus eftersom det då går rätt fort att få ut dom, givetvis förutsatt att dom fungerar.

Och jag har varit med om en bilbrand inne i ett garage. Det går så fort att man knappt hinner blinka innan det är för sent.
Och ska man dra ut bilen med kätting så vill det nog till att kättingen ligger precis innanför porten och lastaren/traktorn står direkt utanför, annars är man rökt.
Rökt? Så passande i den här tråden. :mrgreen:


Håller helt och hållet med Robban,

Hur fasen fick du hål på rutan med ankaret? Bilrutor vet jag av erfarenhet är jäkligt hårda att slå sönder. (Har provat några 10-tal på skroten bredvid broderns jobb.)

har själv slängt ett ankare genom fönstret på en BMX Suv (modell x4?) för att med traktor dra ut den ur en lada. där den stog o brann i all sin härlighet.


En bakruta är inga problem, bara extrautrustade finbila har laminerade rutor runt om.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Gossebear

#11 » 14:42:23, 22-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 kg ankare bra svung och adrenalin kick, då spräcker man lätt en bakruta på en bil.

Angående brand ifrån huydral rör/kopplingar så fick jag själv se detta i det militär då en hjullastare, grön målad skulle tippa pall på en relativt stor eld och det droppade läckte från ena kopplingen mellan kolv & rör , det brann fort som bara den, maskinen var övertänd inom loppet av någon minut.

hade en annan olucka där en lastbil med flak, hydraul tanken droppade ner på grenröret/avgasssytemet och började brinna. där gick ett kompani material upp i brand, 30 sekunder var bilen övertänd på.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se