Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Stansning?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

JohnE (trådstartaren)

#1 » 13:06:59, 07-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde tillverka en pryl i verkstaden igår, och efter att man setat och gjort 24 kopior :snow: av en liten plåtdetalj så insåg man att ett stansverktyg kanske inte är så dumt ändå.

På vägen hem kom jag på att man kanske kan använda hydraulpressen? Min hydraulpress ska klara 20 ton, det lär man väl klara sig gott med? Eller bör trycket ske med en viss hastighet också?

...och om det nu skulle gå, hur tillverkar man (eller vart köper man) stansskär? Vad för material i skäret, ect?
Det hade underlättat betydligt om man kunde tillverka egna skär. :mrgreen:
Till 98% är det vanligt blötjärn och aluminium som i sånt fall skulle få smaka på stans. Igår var det 2mm blötjärn.
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Robban_C

#2 » 14:48:17, 07-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gogglade lite på "stanskraft" och hittade den här:
http://www.ts.mah.se/utbild/mt7046/tent ... 8-svar.doc
Redan på första sidan finns ett exempel på hur man räknar ut vilken kraft som behövs.

Några kommentarer:
Ett stansverktyg måste ha styva styrningar mellan stans och dyna. Annars kommer verktyget att "halka snett" och gå sönder.
Hastigheten spelar nog ingen roll alls. Tror jag.
Jag tror faktiskt att det ska vara betydligt fler än 24 st för att det ska löna sig att göra ett stansverktyg. Kan det vara ett alternativ att lämna bort jobbet till nån som kan skära ut detaljerna med vatten eller nåt liknande?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JohnE (trådstartaren)

#3 » 15:31:09, 07-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade på "stansverktyg", "stansning styrka" och liknande, men stanskraft lyckades jag inte klura ut. :thumme:
Använde formeln och kom fram till att detaljen jag gjorde behövde 92kN stanskraft, ungefär 9,4 ton.

Jo, när det är tillverkning om 24st detaljer så är en stans inte en speciellt bra idé, men alla dessa 24st detaljer går åt till att få EN produkt färdig. :snow:
Än så länge prototypstadie, men om man sen ska producera och ha ett lager på 8-10st, då blir det ordentligt med tid att krafsa, och med tiden så blir produkten dyr.. :???:

Frågan är då om det vore vettigast att bygga om manuella plasmaskäraran till cnc-styrd, som en annan kär medlem gjort.
Eller att nyttja stanstekniken. Långsiktigt tror jag nog på plasmaskäraren.
Vattenskärarsystem för övrigt...vad kostar sådan teknik att skaffa? :lmao:

(Edit: Jag verkar nog vara en bångstyrig kan-själv'are. Absolut inte, jag lämnar gärna och ofta bort delar av tillverkningen som jag själv inte har kunskap eller verktyg till. Men funderingar är kul och för mig framåt, anser jag. :wink: )

Nu har jag lite att fundera på åtminstone. Alldeles för mycket att fundera på. :lmao:
30-årskalas väntar, så nu är duschen redo.

Tack för hjälpen Robban! :thumme:

Robban_C skrev:Jag gogglade lite på "stanskraft" och hittade den här:
http://www.ts.mah.se/utbild/mt7046/tent ... 8-svar.doc
Redan på första sidan finns ett exempel på hur man räknar ut vilken kraft som behövs.

Några kommentarer:
Ett stansverktyg måste ha styva styrningar mellan stans och dyna. Annars kommer verktyget att "halka snett" och gå sönder.
Hastigheten spelar nog ingen roll alls. Tror jag.
Jag tror faktiskt att det ska vara betydligt fler än 24 st för att det ska löna sig att göra ett stansverktyg. Kan det vara ett alternativ att lämna bort jobbet till nån som kan skära ut detaljerna med vatten eller nåt liknande?
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ROLF DAHLBERG

#4 » 15:55:10, 07-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

DYR som f a n
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Erik.Hulten

#5 » 22:40:00, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA du kan använda hydraulpressen, om 20 ton räcker beror på hur mycket du skall stansa :thumme: hastighet är inget problem.

Stanskär som du kallar dem kallar jag helt enkelt för stansar, går att köpa
här t.ex om du bara skall ha runda eller fyrkantiga:

http://www.solidcomponents.com/company/ ... UN&Lang=46

vill du göra dem själv så tar du en bit SS2260 och härdar den, efter det så
sätter du upp den i trådgnisten och gnistar fram din stans :thummar:
plättlätt om man har en gnistmaskin i garaget alltså,
fyrkantiga stansar går att slipa fram i en planslip.

För hemmameken tror jag den är enklast att köpa stansar och dynbussningar, då får man rätt härdning och sånt från början, glöm
inte klippspelet när du beställer, 8-10% brukar vara lagom.

Precis som Robban_C säger så är det viktigt med styrningen annars
havererar det ganska omgående :sad:

En CNC-styrd plasmaskärare är mycket mer flexibelt än ett pressverktyg
men hålet kostar mycket mindre att göra med ett pressverktyg, så är det
en storsäljare så skulle jag satsa på en liten excenterpress och ett stansverktyg annars hade jag valt plasmaskärar varianten.

Vattenskärmaskinen på jobbet gick på ca 2 miljoner i runda svängar. :uupps:

ps blev ganska virrigt men kom gärna med följdfrågor så skall jag svara så gott jag kan :cool:

/Erik
Erik.Hulten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:40, 29-08-2007
Ort: Jönköpings Län
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 621 -73
Såld - Fordson Major -51


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se