Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Ljusledare - tillverka själv?

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mikkel

#16 » 15:08:50, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För kontor finns det en variant där en genomskinlig skiva belyses från kanten med led. Skivan innehåller en mängd små prismor som gör att ljuset avleds 90 gr. De jag har sett lyser mest nedåt mot bordsskivan och mindre del uppåt för allmänbelysningen. Ganska tufft när man kan se rakt genom skivan. Kanske går det att köpa denna skiva löst. Fagerhult har en enligt länkar nedan. Sen finns det ju mattglasskivor/plexi som är belysta jämt över ytan, men då ligger LED-en inte i kanten

https://www.fagerhult.com/sv/Produkter/appareo/appareo/


eller denna

http://ckmanagement.net/91-fearsome-dir ... uredirect/
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



QV_

#17 » 16:17:26, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

3M har en plastfilm som leder om ljuset 90 grader. (ett gammalt ryskt patent tydligen) Denna film sitter i mina LED lampor i garaget. Där sitter ljuskällan i änden på röret och filmen leder om ljuset.

Då måste du alltså ha ljuskällan mellan (under) plexiglaset och (ovanför) filmen i ena kanten av plexiglaset
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se