Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv BL250G

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Hasse Jansson (trådstartaren)

#1 » 00:22:24, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Någon som vet vad den kinesiska tillverkaren heter till svarven BL250G som verktygsstallet säljer?
Det verkar inte gå att köpa reservdelar till skrotet från den firman så jag får söka upp kinesen själv.
Tacksam för info.

H
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna



PeterR

#2 » 01:33:28, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den liknande den i denna länk?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 13eaC9Feeu

Finns kontaktuppgifter till tillverkare där också. Kanhända fler använder samma ritningsunderlag?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hasse Jansson (trådstartaren)

#3 » 19:33:52, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som exakt rätt modell fast min är en HBM som är exakt som verktygsstallets, bara färgen som skilljer . För övrigt så kan jag informera att den här maskinen är ganska ok för det priset men kräver en hel del fixar om den skall gå att använda till något vettigt. Direkt ur lådan så är den oanvändbar som är förväntat när man köper en kinesmaskin. Den för ett j*vla oväsen i växellådan, typ som en t-ford med full gas med backen i. Rakskurna drev som glappar 2mm åt alla håll fast allt är nytt. Mekanisk växellåda som ger bra vrid på låga varv och växellåda för gängning, dock saknas 0.75mm stigning.
Det första jag gjorde när jag fick hem den var att skruva ner den i atomer och rengöra och grada av alla vassa kanter. Skruva ihop allt och fetta och olja, justera. Det gick åt 20liter lacknafta. Det finns både längd och tvärmatning. Vaggan saknar justerbara gedrar glappade upp å ner ca 0.2mm fast den var ny, jag tillverkade ett helt nytt justerbart mothåll med mässings geder justerbar. Glappet nu är 0.01mm .
Prisman är inte härdad man kan fila ner den hur enkelt som helst gråjärn rakt igenom.
Jag har monterat DRO på den, Här var jag tvungen att köpa en mini magnetgivare till tvärsliden från M-DRO för att få plats. Helt överlägset med mätning på sliderna. Efter alla fixar så fungerar maskinen helt ok och precisionen är ok för mig.
Nästa projekt är att tillverka en ny spindel med camlock D1-4 chuckfäste och eventuellt byta motorn till en med frekvensstyrning och koppla bort skrammelväxellådan så slipper man bli hörselskadad.

Hasse

1 person gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#4 » 23:18:48, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder på maskinen


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#5 » 23:53:25, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från DRO montering. Pga. platsbrist på tvärsliden så var jag tvungen att fräsa ett 2x10mm spår i kanten på sliden för en magnetgivare som jag köpte från M-DRO i England - 2000 spänn. DRO:n förövrigt är från Kina - Ebay 2000 spänn med givare, fungerar förvånansvärt bra. Även en bild på alla hållare dom flesta har jag tillverkat själv. I början så köpta jag ett par stycken för att ta måtten. Kostar ca: 350kr styck med frakt. Det är billigare och roligare att tillverka egna :smile: Dessutom gjorde jag 12st för 16mm stålhållare.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#6 » 00:09:58, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tillverkade en adapterplatta till en ER32 chuckhållare av en hantelvikt av gjutjärn. Jag har försökt att köpa gjutjärnstång som råmaterial som privatperson - i princip omöjligt i Sverige om man inte heter Mr Volvo eller Mr Scania. I England finns det men fraktkostnaden gör det svindyrt. Jag var på Jula en sväng och fick en ide när jag kollade runt i butiken. En sats med hantelvikter för 350 spänn , 8 vikter i en väska i olika storlekar. Aha , perfekt tänkte jag. Köpte och åkte hem.

Se bilder på resultatet. Runouten är < 0.01mm :)




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#7 » 00:21:04, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder på motållet för vaggan som jag konstruerade om och tillverkade. Den första bilden är på hur den nya orginalhållaren ser ut - typisk kineskvalitet av grad Y :) Den ser ut av vara minst 100 år gammal redan.


Bild
Bild
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Mattias Petterson

#8 » 00:30:14, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart idé med vikten, hur var kvalitén på gjutjärnet?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Hasse Jansson (trådstartaren)

#9 » 00:43:45, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här några bilder på ett jobb med ganska höga noggrannhetskrav som jag har gjort med den här maskinen +/- 0.02mm , 2st vevaxlar tillverkade i solid C45 30mm stång till 2 ångmaskiner. :thummar:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#10 » 00:56:19, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Smart idé med vikten, hur var kvalitén på gjutjärnet?



Typ SS125 hur bra som helst och lätt att bearbeta.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson (trådstartaren)

#11 » 01:37:06, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra gjutjärn skall vara som fräsa å svarva i kexchoklad :) Det skall bara väsa lite när man tuggar sig in i det ...
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Frasse383

#12 » 11:41:29, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd, tack! Är nybörjare inom svarvning och köpte en likadan svarv (BL250G 700mm) i somras så nu håller jag på att lära mig.

Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte så mycket om digital avläsning annat än att jag vet att jag vill ha det. I och med att skalorna är gjorda för tum får man hålla på att räkna i huvet alldeles för mycket för att det ska vara "bekvämt". Är det OK att jag helt enkelt kopierar din lösning? Skulle du i så fall kunna länka till de prylar du köpte för avläsningen? Har tittat på Tradera/Blocket, men fastnar på att jag inte riktigt vet vad jag behöver beställa.

Sen skulle jag verkligen vilja kunna använda vändskär för 16 mm stålhållare, och gillade dina hållare för 16 mm skarpt. Min lösning hittills är att jag ska få hjälp att fräsa ner en 16 mm stålhållare till 12 mm, men jag förstår ju att den inte blir lika stabil då. Men i brist på andra möjligheter jag ska prova i alla fall och se hur det fungerar. Tyvärr har jag inte tillgång till fräs, men det har seglat upp högt på önskelistan för att kunna tillverka stålhållare...
Frasse383
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:46, 06-05-2019
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Hasse Jansson (trådstartaren)

#13 » 19:17:39, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan . Trevligt att någon annan vill bättra på Kineskvaliteten.

Magnetgivaren till Y-axeln är en specialare från http://www.machine-dro.co.uk Typ: M-DRO EHC Series Compact Head with 165mm (6 1/2 inch) Reading Length Magnetic Tape Encoder Art no: 5056202933979. Pris med frakt 160 pund

Till X-axeln så köpte jag en sats från Ebay (Kina) https://www.ebay.com/itm/Good-DRO-2-axi ... 23a6f39b2c. Pris ca: 2000kr med snabbare frakt annars så kan det ta 8 veckor innan dom dyker upp. Det var billigare att köpa en sats och skippa Y-givaren. Du måste meddela till Kinesen att du skall ha 700mm längd på X-givaren. En annan sak jag noterade vid inkopplingen av Y-givaren var att inkopplingsanvisningen from DRO:n inte stämde med hur kinesgivarna verkligen var kopplade i kontaktdonen. Det var kopplat på helt annan sätt som vanligt när det gäller Kineser. Always expect the unexpected :) Viktigt att kolla upp innan strömmen slås på för första gången. Testa allt på bänken först innan montering.

Y-axeln kräver att du fräser ut ett spår i släden för magnetremsan - Man måste göra en kompakt lösning inget annat passar.

Ett roligt jobb som kräver envishet och noggrannhet.

Lycka till

1 person gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

MrCrankyface

#14 » 19:52:16, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur jag helt missat denna tråd.
Har också en BL250G 700mm.

Trevlig maskin men lite svag motor och i övrigt gamla vanliga kina-kvalitén.

Har du gjort något jobb på spindeln?
Funderar på att ta isär den för att kika på lagrena, tycker den rör sig vääääldigt mycket om man råkar köra fast.

Tycker förövrigt att min växellåda blivit tystare med tiden, kan vara så att den slitit in sig själv.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Hasse Jansson (trådstartaren)

#15 » 23:51:32, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget glapp i min, drivningen tycker jag fungerar ok annars. Ett förbannat oväsen bara, man kanske ska testa med trycka ner en klase bananer i växellådan :)

1 person gillar det här inlägget.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se