Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

RoXas Jungner US-305 verktygsslip

89 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

scania1982

#46 » 13:42:19, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roxa, du kanske kan testa en zerk rejuvenator på smörjnippeln som jävlades. Känner igen det där att fettet tittar fram genom gängorna kring smörjnippeln när det är stopp. Dock fortsatte jag pumpa med min batteridrivna smörjspruta varpå det gängade skyddet kring kronmuttern på Grållen sprack.
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20



RoXa (trådstartaren)

#47 » 12:31:35, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att gängorna lätt ryker med en sådan. Den fylls med lättflytande olja?

Finns en väldigt välutrustad Jungner 2305 på Klaravik nu. Tur för min plånbok att den befinner sig i norrland :mrgreen:
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

MK2

#48 » 08:18:02, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fynd och intressant tråd.

Har själv en us2305 ståendes som jag hoppas kunna ta i bruk så småningom. Använder dem flitigt på jobbet mest till små snabba planslipjobb och lite enklare rundsliping(tänk spin grinder) .

Jag saknar den långa spindeln för planslipning till min maskin. Funderar ev. på att tillverka en själv.
Vet ni vilka lager som används i orginalspindlarna?

Om det är många som är intresserade kanske man kunde låta tillverka ett gäng slipnav och få lite bättre priser än Jungner tar?

1 person gillar det här inlägget.
MK2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:42, 17-03-2008
Ort: Svedala

RoXa (trådstartaren)

#49 » 11:45:40, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spindeln har designats om i något skede. Originalet till min 305:a har två smörjhål som ska ha några droppar olja regelbundet. Då någon lyckats få ett axelbrott på originalspindeln, så har de köpt in en ny från Jungner. Den är smörjfri, och när jag frågade Jungner, så sa de att den smörjfria varit i bruk väldigt länge. Jag har nya lager till min originalspindel liggandes, kan kolla vad de har för nummer senare. Har även en originalritning från 60-talet på spindelaxeln. Där framgår tex att den är gjord i SIS2092 (knivstål?) och härdas till 58 RC. Kanske skulle det gå att utgå från den om man vill bygga en längre :huh:

Jag har planer på att tillverka ett förlängningsnav så att jag förhoppningsvis kan anvönda maskinen som planslip. Mitt enda nav är inte härdat, så planen är att tillverka ett i C45. Började faktiskt igår, men råkade missa att M30x1.5 gängan mot spindeln är vänstergängad :ohnej:

Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett gäng nav om priset blev skäligt :thummar:

Föresten, är det någon som vet något prisvärt ställe att handla slipskivor på? 150 mm skivor är inga problem att få tag på, men mindre är desto lurigare.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

MK2

#50 » 18:58:22, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter intressant.

Reproducera gärna dessa.

Jungner sålde/säljer en 300mm lång spindel. Vi har dem på jobbet.

Tyska ebay har mycket skivor.

https://www.midlandabrasives.com/sitema ... categories

Har mycket också men där tillkommer ju tull.

Kanske finns det lämpligare källor inrikes?

1 person gillar det här inlägget.
MK2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:42, 17-03-2008
Ort: Svedala

RoXa (trådstartaren)

#51 » 23:53:53, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkat ett förlängningsnav i C45 idag. Ville inte fresta på mer än nödvändigt, så det förlänger bara 50 mm.

Först en M30x1.5 vänstergäng med ett snabbstål. Sedan konan, som inte kom med på bild.
Bild
Urfräsning för drivstiftet på slipspindeln.
Bild
Sedan tillbaka i svarven för att svarva andra sidan. Här använde jag fyrbackschucken för att kunna få den helt centrerad.
Bild
Fräste också ett spår för att kunna låna delar från originalnavet. Slår 0.05 mm radiellt strax innan gängorna börjar. Inte super, men ok.
Bild
Skiva monterad.
Bild
Bild
Testade sedan att slipa några små styrklossar som ska monteras under delningsapparaten till fräsen. De är lite för breda, så de går inte ner i T-spåret. Ställde dem bredvid varandra i rad så att de skulle få stöd. Slipade några vändor, och det gick fint! Men sen skulle jag köra ett sista pass där jag bara tänkte ta någon tusing, men helt plötsligt small det till! Två av klossarna roterade loss från magnetbordet, kilade sig mellan skiva och bord, och flög hejdlöst till andra sidan verkstaden :snow: Inga personskador som tur var, och klossarna klarade sig hyfsat de med.
Bild
Befarade det värsta, men spindeln verkar ha klarat sig. Den har samma kasst som innan. Även mitt nya nav har klarat sig. Skivan är däremot skrot, och magnetbordet fick sig ett litet hack. Störst skada tog nog maskinist-egot :vissla:
Bild
Hur brukar man göra med småprylar som man vill planslipa? Sätter man dem i ett litet skruvstäd uppe på magnetbordet?

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Mattias Petterson

#52 » 00:26:36, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört småprylar i ett litet maskinskruvstycke fastskruvat direkt i bordet, men jag är bara en glad klåpare som försöker lära mig.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Verktygsmakaren

#53 » 00:40:06, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt nav! Gissar att det blir ännu bättre om du lättar det, blir en del massa som ska börja snurra annars.

Det ser ut som att magnetbordet har lite väl glest mellan polerna för så små bitar. Ju dyrare magnetbord desto fler poler (finrandigare) Jag hade satt klossen i skruvstycket om jag skulle slipat den.

Skivan behöver inte vara skrot, kolla så den har en klang när du knackar på den utan nav. Låter den inte dovt som en sprucken kaffekopp kostade ditt äventyr bara vad som behöver rivas bort på skivan.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

nimbus

#54 » 06:14:49, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt händer. Jag hade väntat med att lätta axeln då massa är bra mot vibrationer. Man brukar sätta en större kloss bakom i "skottriktningen" som gör att dom varken kan glida eller kantra. Tex en paralellbit som är så hög som möjligt för stöd högt upp
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

RoXa (trådstartaren)

#55 » 12:39:51, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett annat magnetbord som jag köpt billigt från Vevor. Det är betydligt tätare mellan lamellerna, men har bara testat det på fräsen än så länge.
Bild

Jag tänkte också att en hög massa inte borde vara till någon nackdel, bortsett från att den ska accelereras vid start. Det verkar inte vara något problem för motorn. Tror dock att jag ska borra rakt igenom med 12-13 mm borr, så att den kan monteras på ett framtida balanseringsdon.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

MK2

#56 » 13:03:26, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kikat på de där kinachuckarna. De kostar ju verkligen ingenting. Hur är det med hållkraft?

Små polavstånd penetrerar inte lika djup som större. Större polavstånd betyder normalt större hållkraft på större ämnen. Fina polavstånd är nödvändigt för små och tunna ämnen.
Om jag förstått sakerna rätt.
MK2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:42, 17-03-2008
Ort: Svedala

nimbus

#57 » 14:16:14, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller det för fräs så håller det för slip med men slipa inte småbitar utan mothåll, det är en billig försäkring :thumme:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

RoXa (trådstartaren)

#58 » 10:59:01, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett mycket ovetenskapligt bryttest för hand med en av styrklossarna på de båda magnetborden. Det med stora lamellavstånd är aningen starkare än det från Vevor, om man ställer biten så att den når över två järnlameller (de emellan är nog i aluminium). Ställer man klossen så att den bara har kontakt med en järnlamell, så är den magnetiska kraften närmast obefintlig. Det råkar vara på det vis jag rangerade mitt led av klossar vid incidenten, så vissa av dem var nog inte utsatta för någon hållkraft alls. Helt självklart när man tänker på det, men vissa saker ska läras den hårda vägen :coffee:

På Vevor-bordet så spelar det ingen roll i vilket läge jag ställer klossen, kraften är den samma. Men där når klossen över minst 2-3 lameller oavsett orientering. Angående lyftkraften, så går det i princip att lyfta bordet med klossen (ca 1.5 cm2 anläggningsyta) om man inte bryter utan lyfter rakt upp. Skulle gissa att bordet väger ca 5 kg.

Glömde skriva att testet i fräsen inte föll väl ut. Det gick fint i början, men helt plötslig så gled arbetsstycket (täckte ca 1/4 av den magnetiska ytan) lite och allt fick avbrytas. Körde med en 6 mm skrubbfräs i maklig takt, så inga extrema belastningar. Magnetbordet passar nog bättre vid borrning eller lättare planfräsning.

Dock, givet priset, så får man mycket för pengarna.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#59 » 16:32:24, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin har allt för att suga slipdamm, förutom dammsugaren. Det smidigaste hade ju varit att använda grovdammsugaren, men jag är orolig för brandrisken. Dammsugaren har påse och byttan är i plast, så inte optimalt för gnistor. Vad kör ni för lösning?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

BengtP

#60 » 18:44:24, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med vanlig grovdamsugare med plåttunna. Ibland med påse. Tror gnistorna slocknar på vägen i röret men ska nog sluta med påse för säkerhets skull.
Man kanske skulle skaffa sig en asktunna mellan dammsugare och slip.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se