Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Äldre A Bergman Svarv, matarskruven låser sig??

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Bushido (trådstartaren)

#1 » 20:12:52, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihop!

Har nyligen uppgraderat och köpt en svarv med matardrivning för gängskärning, men jag har inte lyckats hitta någon manual för just denna svarv och blir inte riktigt klok på hur matningen är tänkt att fungera... Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Svarven i fråga:
Bild

Reglage:
Bild

Det här är vad jag lyckats lokalisera såhär långt:

Röd är omkopplaren för att engagera driften av ledarskruven, och den kan ställas för att antingen driva framåt och bakåt eller så kan den vara frånkopplad.

Grön är spaken som Låser fast släden vid ledarskruven.

Gul spak låser ihop längs- och tvärmatningen, vad man nu ska med det till... Konsvarvning utan att vinkla om tvärmatningen??

Blå spak låser släden vid matarstången (rundstången med ett spår i, under ledarskruven) och går att ställa åt både höger och vänster samt urkopplad i mitten. Ledarskruven är väl den som används för att mata släden i sidled i ett låst förhållande med med chuckens rotation i syfte att skära gängor, så matarstången antar jag används till något annat? Mer generell automatning?

När blå spak är vinklad åt antingen höger eller vänster kan man inte slå till den gröna spaken och låsa släden vid ledarskruven, så för gängskärning antar jag att matarstången ska vara frånkopplad med den blå spaken ställd i neutralläget i mitten.

Frågan är, vad gör kugghjulet i mitten på släden?? Det sitter liksom på en gängad stång och går att skruva ut och in, och när det är utskruvat så kan man trycka in hela stången det sitter monterat på. Jag har dock inte lyckats fundera ut vad detta gör... Har det något med gängskärning och ledarskruven att göra? Det känns inte som att det gör någon skillnad hur man än ställer det, om det så är in- eller utskruvat, intryckt eller ute...

Anledningen till att jag frågar är att när jag kopplar till drivningen av ledarskruven, kopplar bort matningen på matarstången (dvs ställer blå spaken neutralt i mitten) och låser fast släden vid ledarskruven så funkar driften en bit, men sedan låser sig hela skiten. Släden liksom fastnar och allting blir stumt, och så får man vålda loss den gröna spaken... Det känns ju inte riktigt som att det är så det ska fungera, det känns lite som om man försöker skruva i en skruv med fel gängstigning i ett gängat hål. Trögare och trögare för att till slut låsa. Så vad gör jag för fel? Aldrig testat att skära gängor innan men har försökt läsa in mig på proceduren så gott det går, så jag har väl ett teoretiskt hum om hur det ska funka. Men just det här med att matningen låser sig stum efter en bit har jag inte lyckats hitta något om... Jag vågar inte riktigt experimentera vidare själv och riskera att ha sönder något, det låser sig verkligen ordentligt så när man våldar loss den gröna spaken så lossnar släden med en ljudlig smäll och hoppar en bit när den kopplas loss från ledarskruven... Om någon kan upplysa mig så vore jag tacksam.

Och om någon råkar veta var jag kan hitta en manual eller användarinstruktion till just denna svarv så hade det varit hemskt snällt om ni kunde skicka en hänvisning!

Tack på förhand!
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil



HVA59

#2 » 21:19:13, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag börja med att jag vet inget säkert, men jag kan ju försöka resonera lite.

Röd spak är som du skriver omläggning för rotationen på ledarskruven, samt urkoppling av den när den inte används. Den spaken växlar du om du vill skära vänster eller högergängor.
Ledarskruven används till gängning och den andra "mataraxeln" till maskinmatning. Maskinmatningen matar långsammare per spindelvarv än vad du kan ställa in med gängmatningen. Du har 3 matningshastigheter att välja på med remskivan till vänster. Om man skulle råka gå emot så det går för tungt med maskinmatningen inkopplad så slirar remmen istället för att något dras sönder. Med ledarskruven inkopplad är det stumt och nånting går troligtvis sönder om man kör emot.

Sen kan jag bara spekulera om övriga spakar och funktioner, men grön spak är ju för att lägga i ledarskruven för gängning som du skriver. Sen blir det mer spännande...
Jag gissar, att den gula spaken egentligen är till för att lägga om från matning på släden (Z) till matning på tvärsliden (X), men att kanske något begar eller är skadad, eller att du inte fått i den i rätt läge riktigt. Gissar på att den bara ska kunna mata på antingen längd eller tvär separat egentligen

Blåa spaken är väll fram och back på maskinmatningen, och mitten är troligtvis helt urkopplad för användning av ledarskruven vid gängning.
Den vredet eller "kugghjulet" kan vara iläggningen av maskinmatningen. Vissa svarvar, t.ex. Örn gk185 för att ge ett exempel jag använt, har en liknande skruv för matningen, om man spänner den i botten för hand så läggs matningen i, och när man lossar den så stannar matningen. Tror det är en sorts koppling man spänner

Jag gissar lite här med om varför den låser sig när du försöker gänga, kan vara extremt mycket smuts i ledarskruven, men det borde inte gå så trögt att det smäller när du lägger ut halvmuttrarna. Hur långt går den innan den låser sig? Tänker att det kan vara något som begat fast inne i förklädet. Typ så att den blåa spaken inte riktigt ligger i neutral och låser allt? känns även som att något är fel om längd och tvärmatningen kan ligga i samtidigt med den gula spaken, men om den blåa är i neutral så borde det inte påverka ju...
Har du provat att köra maskinmatningen på den? alltså inte ledarskruven.

Tror en manual är svårt att hitta, är ben både väldigt gammal och nog rätt ovanlig svarv.
Tror jag såg den när den var till salu, saknas dubbdockan?

Hoppas detta kan vara till nån hjälp även om det bara är gissningar! :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Bushido (trådstartaren)

#3 » 23:41:50, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Nu vill jag börja med att jag vet inget säkert, men jag kan ju försöka resonera lite.

Röd spak är som du skriver omläggning för rotationen på ledarskruven, samt urkoppling av den när den inte används. Den spaken växlar du om du vill skära vänster eller högergängor.
Ledarskruven används till gängning och den andra "mataraxeln" till maskinmatning. Maskinmatningen matar långsammare per spindelvarv än vad du kan ställa in med gängmatningen. Du har 3 matningshastigheter att välja på med remskivan till vänster. Om man skulle råka gå emot så det går för tungt med maskinmatningen inkopplad så slirar remmen istället för att något dras sönder. Med ledarskruven inkopplad är det stumt och nånting går troligtvis sönder om man kör emot.

Sen kan jag bara spekulera om övriga spakar och funktioner, men grön spak är ju för att lägga i ledarskruven för gängning som du skriver. Sen blir det mer spännande...
Jag gissar, att den gula spaken egentligen är till för att lägga om från matning på släden (Z) till matning på tvärsliden (X), men att kanske något begar eller är skadad, eller att du inte fått i den i rätt läge riktigt. Gissar på att den bara ska kunna mata på antingen längd eller tvär separat egentligen

Blåa spaken är väll fram och back på maskinmatningen, och mitten är troligtvis helt urkopplad för användning av ledarskruven vid gängning.
Den vredet eller "kugghjulet" kan vara iläggningen av maskinmatningen. Vissa svarvar, t.ex. Örn gk185 för att ge ett exempel jag använt, har en liknande skruv för matningen, om man spänner den i botten för hand så läggs matningen i, och när man lossar den så stannar matningen. Tror det är en sorts koppling man spänner

Jag gissar lite här med om varför den låser sig när du försöker gänga, kan vara extremt mycket smuts i ledarskruven, men det borde inte gå så trögt att det smäller när du lägger ut halvmuttrarna. Hur långt går den innan den låser sig? Tänker att det kan vara något som begat fast inne i förklädet. Typ så att den blåa spaken inte riktigt ligger i neutral och låser allt? känns även som att något är fel om längd och tvärmatningen kan ligga i samtidigt med den gula spaken, men om den blåa är i neutral så borde det inte påverka ju...
Har du provat att köra maskinmatningen på den? alltså inte ledarskruven.

Tror en manual är svårt att hitta, är ben både väldigt gammal och nog rätt ovanlig svarv.
Tror jag såg den när den var till salu, saknas dubbdockan?

Hoppas detta kan vara till nån hjälp även om det bara är gissningar! :smile:


Stort tack för svaret! Allt hjälper, spekulationer leder till nya spekulationer som kan leda till idéer och slutligen lösningar :)

Jag är med på ditt resonemang, tror du har helt rätt i det du skriver. Gul spak kan mycket väl vara tvärmatningen, och den kan som du säger mycket väl vara defekt. Det känns ju inte riktigt naturligt att den skulle länka samman längd- och tvärmatningen... Blå spak är mycket riktigt maskinmatningen, och den fungerar felfritt. Och jag har kontrollerat noga att den är i neutralläge när jag försöker köra "gängmatningen". Och jo, det verkar stämma att kugghjulet är någon slags koppling som används vid maskinmatning.

Efter lite ytterligare felsökning har jag lyckats konstatera att det verkar låsa sig på samma ställe varje gång och bara vid matning åt vänster. När de två halvmuttrarna som engagerar trapetsskruven når en viss punkt när släden börjar närma sig chucken så biter de in i skruven och orsakar skada, det är det som gör att allting låser sig. Frågan är bara varför... Jag förstår inte hur ett sånt fel kan yttra sig såpass lokalt... Jag har provat att rengöra skruven noga och därefter smörja den, det gjorde absolut ingen skillnad. Samma fel på samma ställe, varje gång.

Bild

Med tanke på skadornas art så känns det ju som att "käftarna" som engagerar ledskruven måste vara skadade på något sätt, men jag förstår inte varför felet bara yttrar sig på ett ställe. Matningen fungerar felfritt åt både höger och vänster längs resten av skruven, det är bara när släden börjar närma sig chucken som tänderna biter in och allt låser sig... Jag har provat att känna med fingrarna längs hela skruven och visst känner man små märken och skador lite här och var, men det är bara på detta område som käftarna orsakar dessa skador och låser ihop allting... Och man kan inte känna något annat konstigt på skruven just vid detta område, det ser inte ut att vara något uppenbart fel på skruven (förutom att den nu är lite skamfilad efter att ha fått sig ett par bett under min felsökning)... Och om det nu är de anliggande käftarna det är fel på så tycker jag ju att detta fel borde kunna yttra sig lite överallt, inte bara på ett ställe...

Dubbdockan är med, och jag fick med en hel del extraprylar såsom svarvstål, extrachuckar och så vidare. De bara låg vid sidan av när jag tog bilden :)

2 personer gillar det här inlägget.
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

HVA59

#4 » 21:30:07, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket märkligt det här... Så du menar att den låser sig på samma ställe på bädden varje gång, så inte efter x antal varv, utan bara på samma ställe? Och du kan veva förbi det stället manuellt med handveven?
Det verkar ju precis som att släden går emot eller hakar upp sig på något, men om det går att handveva förbi så kan det ju inte vara det problemet...
Har du provat att köra förbi det stället med maskinmatningen istället för gängmatningen?

Det ser inte så bra ut på ledarskruven där nu, du får nog ta och vara försiktig vid fortsatta försök så du inte drar sönder gängorna helt där... Fila bort graderna lite försiktigt med!

Där finns inte någon sorts mekanism på svarven för att ställa längdstopp som går emot eller något? Är ju långsökt för kan man veva förbi för hand så kan det ju inte vara det...
Annars har jag inga idéer faktiskt, det borde ju precis som du skriver inte vara muttern som är felet eftersom det alltid är på samma ställe på. Likaså tycker jag inte att det borde vara skruven det är fel på heller eftersom du skrev att släden hoppar tillbaka en bit när du släpper halvmuttrarna igen. Precis som att där är en spänning pga att släden fastnat men halvmuttrarnas hållare med mera håller på att ge efter för trycket från skruven...

På tal om den gula spaken, vrides den åt sidan för att växla? I så fall kan det kanske vara den eftermonterade eldosan på förklädet bredvid som är ivägen så att du inte får spaken helt i läget för tvärmatning, så att det ligger i ett mellanläge istället?

Det var ju kul att du fick med dubbdockan och tillbehör, tillbehör är alltid mycket värt till såna här gamla maskiner :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

X-IL

#5 » 12:58:47, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att släden går emot nånting och tvingas att stanna? Men eftersom det inte verkar finnas en momentkoppling på gängmatningen så försöker maskinen fortsätta och därmed kommer spänningen och skadorna?
Men om du kan mata förbi för hand så kanske det inte är det (om inte nåt med halvmuttrarna tar i en utstickande bultskalle eller nåt).
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#6 » 21:37:03, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka en fråga till Chuckcenter, även om firman startade för fyra generationer sedan (1896) så kan det finnas nå info kvar, Lars & Kerstin Bergman är inte kvar som ägare längre, dom sålde för sex år sedan (2016) till Patrik Andersson som har vart på firman sedan 2001.

Chuckcenter AB
Åkerslundsgatan 11
SE-262 73 Ängelholm
Tel. +46 431 44 80 65
info@chuckcenter.se
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bushido (trådstartaren)

#7 » 01:07:19, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Det var mycket märkligt det här... Så du menar att den låser sig på samma ställe på bädden varje gång, så inte efter x antal varv, utan bara på samma ställe? Och du kan veva förbi det stället manuellt med handveven?
Det verkar ju precis som att släden går emot eller hakar upp sig på något, men om det går att handveva förbi så kan det ju inte vara det problemet...
Har du provat att köra förbi det stället med maskinmatningen istället för gängmatningen?

Det ser inte så bra ut på ledarskruven där nu, du får nog ta och vara försiktig vid fortsatta försök så du inte drar sönder gängorna helt där... Fila bort graderna lite försiktigt med!

Där finns inte någon sorts mekanism på svarven för att ställa längdstopp som går emot eller något? Är ju långsökt för kan man veva förbi för hand så kan det ju inte vara det...
Annars har jag inga idéer faktiskt, det borde ju precis som du skriver inte vara muttern som är felet eftersom det alltid är på samma ställe på. Likaså tycker jag inte att det borde vara skruven det är fel på heller eftersom du skrev att släden hoppar tillbaka en bit när du släpper halvmuttrarna igen. Precis som att där är en spänning pga att släden fastnat men halvmuttrarnas hållare med mera håller på att ge efter för trycket från skruven...

På tal om den gula spaken, vrides den åt sidan för att växla? I så fall kan det kanske vara den eftermonterade eldosan på förklädet bredvid som är ivägen så att du inte får spaken helt i läget för tvärmatning, så att det ligger i ett mellanläge istället?

Det var ju kul att du fick med dubbdockan och tillbehör, tillbehör är alltid mycket värt till såna här gamla maskiner :smile:

Ja, det tycker jag också... Ja, kanske inte exakt på millimetern men iallafall samma område varje gång.

Handveven och matningen är skilda åt, handmatningen går på en kuggstång och gängmatningen går på trapetsskruven. Så att koppla bort matningen och handveva längs hela svarvens bädd går hur fint som helst.

Det du säger låter rimligt, men jag kan inte se vad det skulle vara som släden fastnar på... Sloäden rör sig ju fritt längs hela svarvens längds med både handveven och maskinmatningen, det är bara gängmatningen som låser sig...

Jag tänkte exakt samma tanke och monterade därför bort strömbrytaren, det gjorde ingen skillnad. Spaken går inte att föra längre så strölmbrytaren verkar inte vara i vägen.
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Bushido (trådstartaren)

#8 » 01:08:26, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Det är inte så enkelt att släden går emot nånting och tvingas att stanna? Men eftersom det inte verkar finnas en momentkoppling på gängmatningen så försöker maskinen fortsätta och därmed kommer spänningen och skadorna?
Men om du kan mata förbi för hand så kanske det inte är det (om inte nåt med halvmuttrarna tar i en utstickande bultskalle eller nåt).

Inte vad jag kan se, och det funkar att mata både manuellt och med maskinmatningen åt både höger och vänster över hela bäddens längd. Det är bara närt man försöker köra gängmatningen som det blir knas på just detta ställe...
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Bushido (trådstartaren)

#9 » 01:11:22, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Skicka en fråga till Chuckcenter, även om firman startade för fyra generationer sedan (1896) så kan det finnas nå info kvar, Lars & Kerstin Bergman är inte kvar som ägare längre, dom sålde för sex år sedan (2016) till Patrik Andersson som har vart på firman sedan 2001.

Chuckcenter AB
Åkerslundsgatan 11
SE-262 73 Ängelholm
Tel. +46 431 44 80 65
info@chuckcenter.se

Du menar alltså att firman som tillverkat denna svarv fortfarande är i liv, i någon slags form åtminstone?? Det är ju ändå jäkligt häftigt! Fast fan vet om de har så mycket insikt att dela med sig av just avseende min svarv, kan tänka att den siste som jobbade med dessa antagligen inte är kvar längre... Men man kan ju alltid chansa, de kanske mot förmodan har en gammal användarmanual eller något! Stort tack för tipset!
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se