Hmm, har stått stilla lite ett tag med denna, men har tagit och rengjort lite delar då och då medans jag väntat på att kunna använda den bra svarven på jobbet igen... Var en som var framme och sprängde dreven i spindelväxellådan på den

så då är det svårt att svarva sina trapetsgängor
Jag har experimenterat lite och gjort en prototypmutter i stål, gjort allt utom just trapetsgängorna. Måste vänta tills svarven är reparerad för det
Fick förresten hur jag än gjorde inte ut den koniska sprinten i den sista växellådan, fast jag värmde med gasverket och slog allt vad jag kunde, så jag gav upp och rengjorde så gott jag kunde bara, det får duga. Allt snurrar fint nu i alla fall...
Jag har som sagt gjort en prototyp till den ansättningsbara muttern till X-matningen i stål, men så småningom blir det ju att göra en riktig med, och jag undrar lite vilket material som är lämpligt. De gamla ser ju ut att vara av mässing typ, men samtidigt är de lite rödare i färgen?
Jag har frågat en som jag tänkte nog borde veta, men fick olika svar olika gånger jag frågade, så vet inte vad jag ska tro. Ena gången skulle mässing va bäst för brons var för mjukt, andra gången var brons bäst för mässing var inte självsmörjande nog
Så här är det: Jag har en lämplig bit fint lagerbrons som är lagom stor att göra de två muttrarna jag behöver av, den kan jag få billigt, men är det lämpligt? Kommer det hålla? Annars kan jag köpa en bit mässing för typ 1700:- vilket ju inte är hela världen, men är det bättre än bronset?
Tänkte försöka slipa ett snabbstål för att skära gängan, tänker att det borde bli bra nog? Verkar vara trapets storlek 5.
Sen söker jag med ljus och lyckta efter ett par bordlåsningar till den, är som sagt troligtvis samma som till UF-48 med flera, kanske även senare som serie 52-54 men det vet jag inte. Så om någon kan tänkas ha en reservdelsmaskin eller en skrotad
fräs, eller bara delar så är jag väldigt intresserad!