Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Avlångt hål 9x6mm i ett rör med diameter ca 20mm

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 22:28:53, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Önskar skapa ett avlångt hål (9x6mm) i ett rör med 23-24mm ytter diameter (ca 20mm innerdiameter)
Vad behövs för att skapa ett sådant hål? (med rimliga kostnader)

Den spontana lösningen är att borra 3st 3mm hål och sedan försöka förstora hålen.
Men det känns lite svårt - kommer borren att "vandra"?

Är det möjligt att använda en handfräs till främst trä?
Finns det frässtål för järn som passar en handöverfräs?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



BM425

#2 » 22:52:22, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träfräsar går att köra i aluminium, men köp en pinnfräs 6 mm till stål. Den passar då i en handöverfräs med 6mm hylsa.
Borra ett hål i en regel 45x90 typ som passar för röret. För att hålla röret o skapa en plattform för fräsen.
Borra med 6 mm borr.
Sedan kan du nog använda fräsen på det.

Enklare är att borra ett hål sen förstorar du med en Dremel o en liten fräs på den.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Albireo (trådstartaren)

#3 » 01:16:17, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret är inte ett aluminiumrör (som du förstod)
Kanske måste förklara lite utförligare / bättre. Det är ett järnrör med någon stål-/järn-kvalité. (enligt "reporna" borde inte järnet vara så hårt - tror jag)
Bild
Det jag inte nämnde, är att hålet skall vara genomgående - mitt på röret.
Och ska man vara noga är det två hål efter varandra. (som tidigare på bild)
Men de nya hålen ska förskjutas in minst 8mm (uppskattningsvis).
Eftersom det är svårt att mäta var hålen i axeln hamnar, är det bättre om hålen är ovala.
Har inte bestämt om befintliga hål ska förlängas eller om nya skall placeras någon annan stans.
I röret skall det senare placeras en axel med två hål, men det är inte helt enkelt att mäta var hålen i axeln befinner sig i röret - därav ovala hål.

Fungerar en "vanlig" handfräs?
Vilket varvtal ska man köra på?
Fungerar det med en "vanlig" HSS pinnfräs? (liknande denna)
Bild
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 07:59:50, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast i detta fall är nog att uppsöka någon verkstad där det finns en riktig fräs för metallbearbetning och ha med en påse fikabröd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#5 » 08:11:58, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sticksåg med metallblad funkar om kravet på precision inte är för stort.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

BM425

#6 » 08:31:56, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nor rekommendera roterande fil istället för pinnfräs i så fall.
Lättare att hantera i en handöverfräs/Dremel.
typ https://smaskin.se/skarverktyg/slipning ... lar-zya-sa

Dessa kan avverka mycket material funkar bra o håller för stål.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mattias Petterson

#7 » 18:51:41, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast och billigast är ju en 6 mm borr och en rundfil, då är det gjort på några minuter
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se