Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Problem med digitalskala

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

busse (trådstartaren)

#1 » 21:48:38, 14-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt var man ska post men postar här. Köpte för drygt två och ett halvt år sen digitalskalor till Jula fräsen som sen blev liggandes och har nu monteras men hag har problem med skalan till Z-axeln. Mitt som det är hoppar den roll med drygt 5 mm och sen hoppar den iväg igen, har kollat och linjerat skalan och gud vet vad så det borde inte vara att det den går snett eller blir spänningar eller så.

X och Y-axelns skalor funkar fint utan problem men just Z-axelns skala kan man inte lita på för mitt som det är hoppar den i väg vilket är irriterade då man inte kan lita på skalan. Har bytt batteri två gånger om det skulle vara problemet men problemet är kvar.

Är det extremt kinkigt att skala går helt rakt, jag kan möjligen har nån liten snedhet men det rör sig om små fel under tiondelen mellan ändlägena.

Jag misstänker att skalan är kass men frågar om det är nåt som kan störa?
busse
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

QV_

#2 » 23:30:51, 14-05-2024

Tittar man på installationsbeskrivningen på mina skalor så pratar dom 10:on delar och vinklar i grader.
Nu gjorde jag mitt bästa och det verkar fungera.
Fick dock pyssla om ena skalan lite för att displayen skulle vara nöjd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

HVA59

#3 » 23:59:18, 14-05-2024

Ena fräsen på jobbet har jag bråkat med digitalskalan till X sedan jag började där, "nej det är inget fel på den, den är 100% rätt" var alltid svaret när man anmärkte på det... Den visade med fel, hoppade, samt la ibland av helt med texten "Error" på skärmen. Tyckte aldrig den stämde, så tog till sist och mätte upp var den felade. Ca 2mm över 100mm felade den! med varierande resultat... Inte konstigt att inget blev rätt.
Jag ringde till sist och fick den utbytt, han som monterade den nya sa att den gamla var sprucken på flera ställen samt att kabelinfästet till skalan var skadat :vissla: 100% var det ja
Kan det vara att din skala med spruckit? Kanske i transport eller så?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

tronde

#4 » 00:21:12, 15-05-2024

De skalaene har glass bak den svarte plasten. Min erfaring er at de ikke er kinkige på å gå rett, men hvis det er brudd i glasset går det nok galt.

Hvordan fungerer den hvis du tar den bort fra fresen, og holder den i hånden? Noen av dem er kjent for å få problemer hvis det er elektrisk kontakt mellom metallet i skalaen og metallet i maskinen som er jordet.

tronde
Fler än 500 inlägg

Norge
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#5 » 05:19:30, 15-05-2024

Det är dessa billiga skalor köpta från smaskin det rör sig om https://smaskin.se/matverktyg/matskalor ... onsdisplay

Om den sitter snett så är det väldigt lite, kan tänka mig att det är max fem hundringar på de 77 mm som rörelse i Z-led är, det är lite svårt att mäta men med skalan lös i topp och botten läget så är det inte mycket som skiljer på var den hamnar på fästet på spindelnosen utan det är nog minst lika stor risken att det blir mätfel då man mäter ut var skalan hamnar.

Det konstiga är att jag inte lyckats få fram felet om jag lossat skalan från spindelnosen och dragit skala upp och ner med och haft kåpan för remmarna som nollreferens, nu kan det ju vara slumpen för ibland tar det lång tid innan jag får fram felet och ibland går det väldigt fort, jag trodde jag fått till det då jag shimsade avläsningsenheten lite men så kom felet igen.

Detta har faktiskt fått mig att misstänka nån "elektrisk störning" dock förstår jag inte hur detta skulle ske? Kan det bildas magnetfält, strömmar då man rör spindeln upp och ner i maskinen och metallerna glider i förhållande till varandra och kanske då nån gång då skulle kunna tappa kontakt en med varandra? Lite svårt att avgöra om det spelar roll om man har igång motorn men felet kommer utan motorn är på men möjligen kan det vara något större risk att få fel men motorn på.

Det är kanske värt att testa isolera skalan från fästet, borde nästan funka med ett laget eltejp på skalans ända. Andra alternativet är väl att testa jorda men en kabel mellan skalans fäste och maskinstativet då skadorna i X och Y sitter direkt i det jordade i fräsbordet respektive i maskinstativet och dessa funkar fint.

Så här ser sitter problemskalan monterad om nu det kan spela nån roll. Skalan rör sig tillsamman med spindeln och styrs av den 19 mm i diameter axeln som även blir djupstoppen (låsningen saknas)

Bild
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Dexxas

#6 » 06:54:56, 15-05-2024

Hur är det med glappet mellan pinol och stativet (roterande glapp) i maskinen?
De där maskinerna brukar inte vara byggda med snäva toleranser,och jag har sett exemplar som saknar kilspår mellan pinol och stativ,utan det är kuggdrevet som matar ner pinolen som får fungera som rotationell styrning.
Tänker att om mätskalan utsätts för vridande moment så kan det bli spök i mätresultaten.......
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg

Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

busse (trådstartaren)

#7 » 08:28:44, 15-05-2024

Det finns en orsak till den kraftiga djupstoppen som är gjord av en 19 mm slipad axel och den relativt kraftiga styrningen till djupstoppet och det är precis som du säger att ta bort det radiella glappet som fanns. Från början var det ett ordentlig radiellt glapp då det är som du säger bara kuggstångens och dess hjul som hindrar pinolen att rotera men efter min moddning så är känner man ingen glapp radiellt utan den blev till och med bättre än jag trodde, så tyvärr är det inte det som spökar.

Testade lite snabbt att isolera mätskalan med eltejp innan jag åkte på jobbet men det var ingen skillnad med skalan isolerade, tog inte så lång tid så fick jag fram felet utan motorn igång.

Är det som tronde skriver glas bakom den svarta plasten, kan det vara så djävligt att det är nån skada så en liten brytning i fel läge ger ett fel och sen funkar det igen, är alltid ett plusvärde och samma värde, med reservation för sista decimalen så verkar detta värde vara 5.07 då det blir fel. Vid nästa feltillfälle plussas detta värde på med 5.07 igen till 10.14 sen vidare till 15.21 och så vidare.
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

BengtP

#8 » 08:39:00, 15-05-2024

Nu vet jag inte hur dessa skalor är uppbyggda men jag undrar om du inte borde ha skalan fast monterad i båda ändarna. Visserligen inte lika lätt att få till men du skulle nog öka positioneringsnoggrannheten och stabiliteten mellan läshuvud och skala.
Med tanke på storleken så tror jag ett det är en magnetskala och att det inte finns något glas i denna.
BengtP
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

busse (trådstartaren)

#9 » 09:58:31, 15-05-2024

Det som känns konstigt är ju att om jag drar skalan lössläppt från det svarta fästet på pinlen så kan ju skalan glappa runt i läshuvudet betydligt mer än om jag har skalan monterad i maskinen och då får jag inget avläsningsfel om det nu inte är så att jag bara haft tur.

Har med skalan lös och inriktad efter djupstoppen i övertsa läget då skalan är precis under avläsningshuvudetsenritsat har jag ristat streck på fästjärnet där skalans fäste hamnar och den dragit ner pinolen och skalan till max och då hamnar skalan på samma ställe eller i alla fall inom ca fem hundringar om man mäter, skulle dock tro att mätfelet är lika stor som ev snedhet på skalan då det inte är så enkelt att mäta.

Det glappar ju betydligt mer i läshuvudet då jag drar skala lös än att ha den i maskinen, skulle väl i sånt falla vara om man får vibrationer i pga den lösa änden på skalan från då man drar upp och ner pinolen eller vibrationer nån annanstans ifrån nåt så det skulle hitta på nåt med avläsningen.

Nån som vet om såna här billiga skalor som dessa brukar vara funktionssäkra eller inte? Har hört att dom ska vara känsliga för spån men denna skala har tjorvat sen jag monterade den. Är nästan inne på att köpa en ny skala.
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Sunne

#10 » 10:33:22, 15-05-2024

Hade ett liknande fenomen på min Blomkvistsvarv med en sådan där skala.
Provade att byta skala men samma fel kom tillbaka.
Nu står den svarven arkiverad och skalan är bortplockad, vad jag upptäckt efter då jag lite snabbt behövde svarven då nuvarande var ur bruk att jordfels´brytaren löste ut då ja skulle köra igång den. Tidigare hade jag ingen jordfelsbrytare så jag är inne på att var ett elektriskt problem.

Sunne
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

busse (trådstartaren)

#11 » 10:53:20, 15-05-2024

Sunne skrev:Hade ett liknande fenomen på min Blomkvistsvarv med en sådan där skala.
Provade att byta skala men samma fel kom tillbaka.
Nu står den svarven arkiverad och skalan är bortplockad, vad jag upptäckt efter då jag lite snabbt behövde svarven då nuvarande var ur bruk att jordfels´brytaren löste ut då ja skulle köra igång den. Tidigare hade jag ingen jordfelsbrytare så jag är inne på att var ett elektriskt problem.

Det låter ju mindre bra, då vill det ju till att hitta felet. Uttaget som fräsen är kopplat till har jag för mig går över jordfelsbrytaren i garaget. Men då är ju frågan vad som kan skapa elektriska fenomen det måste ju vara nåt som kan tas upp av läshuvudet alternativ skapa ett magnetfält in i skalan.

Dock så fungerar ju skalorna för X och Y och dessa är ju också monterade direkt i maskinen. Funderar på att testa jorda skalan i stativet undra om det bli nån inducering av spänningen in i maskinen till skalan eller sånt och mitt som det är försvinner jorden då pinolen rör sig och att man då kan få mätfel, har inte kollat om skalan normalt sett är jordad i stativet men får göra detta.

Kan man på nåt vis få en jordloop in i skalan så att det skulle ställa till det dock förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till? Tycker att det bord vara mindre risk för det med bara en ända av skalan fäst i maskinen.
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

tronde

#12 » 13:38:40, 15-05-2024

Du kan se om det er glass i din skala.
Lys med kraftig lampe inn i den ene enden.

Bild

Jeg har fem slike skalaer på tre ulike maskiner. På en er det tre stykker, hvor kun en er festet i begge ender. De tre har felles strømforsyning fra ekstern 3V batteriboks. Alle er isolert fra maskinen. De to andre er på hver sin maskin og de er festet i en ende, og isolert.

Det er ingen tegn til at noen av mine er ustabile, så jeg kan ikke se at det er et problem å feste dem i en ende.

Du kan jo prøve å sette den inn i et av de andre hodene. Hvis feilen er der også, har du et problem med linjalen.

Det er medt trolig en bladfjær av metall inni hodet som presser mot siden av linjalen. Den er der for å ha elektrisk kopling mot 0V i elektronikken. Jeg har aldri opplevd problemer med å ta ut linjalen, men du kan tenke på at den fjæren er der.

tronde
Fler än 500 inlägg

Norge

busse (trådstartaren)

#13 » 14:17:04, 15-05-2024

tronde skrev:Du kan se om det er glass i din skala.
Lys med kraftig lampe inn i den ene enden.

Bild

Jeg har fem slike skalaer på tre ulike maskiner. På en er det tre stykker, hvor kun en er festet i begge ender. De tre har felles strømforsyning fra ekstern 3V batteriboks. Alle er isolert fra maskinen. De to andre er på hver sin maskin og de er festet i en ende, og isolert.

Det er ingen tegn til at noen av mine er ustabile, så jeg kan ikke se at det er et problem å feste dem i en ende.

Du kan jo prøve å sette den inn i et av de andre hodene. Hvis feilen er der også, har du et problem med linjalen.

Det er medt trolig en bladfjær av metall inni hodet som presser mot siden av linjalen. Den er der for å ha elektrisk kopling mot 0V i elektronikken. Jeg har aldri opplevd problemer med å ta ut linjalen, men du kan tenke på at den fjæren er der.

I mitt fall är endast skalan till X fäst i bägge ändar men har tänkt att även fästa Y-skalan men hade velat att ha Z skalan att fungera för att kunna fräsa fram ett lämpligt fäste till Y-skalans skena.

Jag får väl lossa en av skalorna och testa byta läshuvudet även om jag inte var så sugen på att göra detta då jag fått dit dom och satt ihop kablarna.

Hur har du isolerat din skalor? På morgon då jag testade så tejpade jag bara runt Z-skalans linjal innan jag skruvade tillbaka den.
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

tronde

#14 » 17:56:14, 15-05-2024

Jeg enten brukt det originale metallfestet skrudd fast i en 3D-printet adapter av plast, eller 3D-printet hele festet. Du kan sikkert legge noe tynn plastikk i mellom linjalen og metallfestet også. Det er ikke isolasjon for sikkerhet. Det er kun for å hindre at du får strømmer som leter seg feil vei.

Du behøver ikke gjøre noe med kablene. Det holder med å løsne så mye at du kan dra ut linjalen, og sette inn en ny. Jeg husker ikke om det skiller mellom høyre / venstre på linjalen, men hvis det gjør det mener jeg at den vil øke i verdi når den egentlig skal bli mindre. Hvis du ikke bruker vold, er det nesten umulig å ødelegge noe. Jeg har hatt alle mine linjaler løs fra lesehodet. Noen av dem har jeg kappet av for å få rett lengde. Det var da jeg oppdaget at det var glass der. Jeg kan ikke fatte at ditt problem har noe å gjøre med at de er festet i en ende.

tronde
Fler än 500 inlägg

Norge

busse (trådstartaren)

#15 » 04:36:41, 16-05-2024

Har testat med eltejp som isolering och det funkar enligt multimetern, sen kanske man vill
göra nåt seriösare om man ska ha det permanent men tejp funkar mig i och med att det inte rörs eller nöter utan tejpen sitter klämd i fästet. Jag har svårt att byta linjalen för i sånt fall måste jag kapa de linjaler jag har och då funkar dom inte till x och Y.

Nu har jag lyckats provocera fram felet och nåt verkar helt galet och jag minnsänker starkt linjalen.

On man drar pinolen i botten och sen lätt står till med borrspaken så hoppar skalan 5.07 mm stöter man igen blir det 10.14 mm osv, låste pinolen och slår man då med borrspaken i det glapp som finns i maskinen så kan man ibland få skalan att hoppa. Om man sen lämnar skalan i området ca 50 mm till max djupet 77 mm kan den börja skena, den bara står och räknar plus hela tiden trots att pinolen är låst. Testade att ändvända linjalen i läshuvudet och då blev skalan helknäpp och ville inte alls fungera viljet får mig att tro att nåt är galet med linjalen speciellt i området 50-80 mm. Det konstiga är dock varför skalan skenar på maskinen men inte om den är lossad från spindeln? Om det vore småspänningar som gör detta borde man ju kunna provocera fram det med att "bryta" i skalan för hand.

Fler frågor, är det tänkt att man ska kunna vända linjalen i läshuvudet, går det eller kan man bara ha linjalen åt ett håll i läshuvudet och att det är därför min skala blir knäpp? Kan man få skalan att räkna åt andra hållet om man ändvänder linjalen eller måste man vända på läshuvudet? Jag hade velat flytta "nollan i både X och Y nu har jag "maskinnollan" i enligt mig fel hörn på bordet så jag får negativa värden på displayerna då jag egentligen skulle ha positiva värden. Detta spelar väl mindre roll men kan man fixa det är det ju bra.
busse
Fler än 500 inlägg

New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning