Problem med digitalskala

Diskutera skÀrande bearbetning (svarvning, frÀsning, borrning, slipning) hÀr
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Problem med digitalskala

InlĂ€gg av busse  (trĂ„dstartaren) »

Vet inte riktigt var man ska post men postar hÀr. Köpte för drygt tvÄ och ett halvt Är sen digitalskalor till Jula frÀsen som sen blev liggandes och har nu monteras men hag har problem med skalan till Z-axeln. Mitt som det Àr hoppar den roll med drygt 5 mm och sen hoppar den ivÀg igen, har kollat och linjerat skalan och gud vet vad sÄ det borde inte vara att det den gÄr snett eller blir spÀnningar eller sÄ.

X och Y-axelns skalor funkar fint utan problem men just Z-axelns skala kan man inte lita pÄ för mitt som det Àr hoppar den i vÀg vilket Àr irriterade dÄ man inte kan lita pÄ skalan. Har bytt batteri tvÄ gÄnger om det skulle vara problemet men problemet Àr kvar.

Är det extremt kinkigt att skala gĂ„r helt rakt, jag kan möjligen har nĂ„n liten snedhet men det rör sig om smĂ„ fel under tiondelen mellan Ă€ndlĂ€gena.

Jag misstÀnker att skalan Àr kass men frÄgar om det Àr nÄt som kan störa?
QV_
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
Sverige

Re: Problem med digitalskala

InlĂ€gg av QV_ »

Tittar man pÄ installationsbeskrivningen pÄ mina skalor sÄ pratar dom 10:on delar och vinklar i grader.
Nu gjorde jag mitt bÀsta och det verkar fungera.
Fick dock pyssla om ena skalan lite för att displayen skulle vara nöjd.
Nybörjare pÄ grÀvning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grÀvare september 2016.
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (sÄld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationÀrmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...
Sverige

InlĂ€gg av HVA59 »

Ena frÀsen pÄ jobbet har jag brÄkat med digitalskalan till X sedan jag började dÀr, "nej det Àr inget fel pÄ den, den Àr 100% rÀtt" var alltid svaret nÀr man anmÀrkte pÄ det... Den visade med fel, hoppade, samt la ibland av helt med texten "Error" pÄ skÀrmen. Tyckte aldrig den stÀmde, sÄ tog till sist och mÀtte upp var den felade. Ca 2mm över 100mm felade den! med varierande resultat... Inte konstigt att inget blev rÀtt.
Jag ringde till sist och fick den utbytt, han som monterade den nya sa att den gamla var sprucken pÄ flera stÀllen samt att kabelinfÀstet till skalan var skadat :vissla: 100% var det ja
Kan det vara att din skala med spruckit? Kanske i transport eller sÄ?
Är man dum i huvet sĂ„ fĂ„r hela kroppen lida...

//Erik
tronde
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Norge

InlĂ€gg av tronde »

De skalaene har glass bak den svarte plasten. Min erfaring er at de ikke er kinkige pÄ Ä gÄ rett, men hvis det er brudd i glasset gÄr det nok galt.

Hvordan fungerer den hvis du tar den bort fra fresen, og holder den i hÄnden? Noen av dem er kjent for Ä fÄ problemer hvis det er elektrisk kontakt mellom metallet i skalaen og metallet i maskinen som er jordet.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Det Àr dessa billiga skalor köpta frÄn smaskin det rör sig om https://smaskin.se/matverktyg/matskalor ... onsdisplay

Om den sitter snett sÄ Àr det vÀldigt lite, kan tÀnka mig att det Àr max fem hundringar pÄ de 77 mm som rörelse i Z-led Àr, det Àr lite svÄrt att mÀta men med skalan lös i topp och botten lÀget sÄ Àr det inte mycket som skiljer pÄ var den hamnar pÄ fÀstet pÄ spindelnosen utan det Àr nog minst lika stor risken att det blir mÀtfel dÄ man mÀter ut var skalan hamnar.

Det konstiga Àr att jag inte lyckats fÄ fram felet om jag lossat skalan frÄn spindelnosen och dragit skala upp och ner med och haft kÄpan för remmarna som nollreferens, nu kan det ju vara slumpen för ibland tar det lÄng tid innan jag fÄr fram felet och ibland gÄr det vÀldigt fort, jag trodde jag fÄtt till det dÄ jag shimsade avlÀsningsenheten lite men sÄ kom felet igen.

Detta har faktiskt fÄtt mig att misstÀnka nÄn "elektrisk störning" dock förstÄr jag inte hur detta skulle ske? Kan det bildas magnetfÀlt, strömmar dÄ man rör spindeln upp och ner i maskinen och metallerna glider i förhÄllande till varandra och kanske dÄ nÄn gÄng dÄ skulle kunna tappa kontakt en med varandra? Lite svÄrt att avgöra om det spelar roll om man har igÄng motorn men felet kommer utan motorn Àr pÄ men möjligen kan det vara nÄgot större risk att fÄ fel men motorn pÄ.

Det Àr kanske vÀrt att testa isolera skalan frÄn fÀstet, borde nÀstan funka med ett laget eltejp pÄ skalans Ànda. Andra alternativet Àr vÀl att testa jorda men en kabel mellan skalans fÀste och maskinstativet dÄ skadorna i X och Y sitter direkt i det jordade i frÀsbordet respektive i maskinstativet och dessa funkar fint.

SÄ hÀr ser sitter problemskalan monterad om nu det kan spela nÄn roll. Skalan rör sig tillsamman med spindeln och styrs av den 19 mm i diameter axeln som Àven blir djupstoppen (lÄsningen saknas)

Bild
AnvÀndarens profilbild
Dexxas
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

BĂ€rgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK
Sverige

InlĂ€gg av Dexxas »

Hur Àr det med glappet mellan pinol och stativet (roterande glapp) i maskinen?
De dÀr maskinerna brukar inte vara byggda med snÀva toleranser,och jag har sett exemplar som saknar kilspÄr mellan pinol och stativ,utan det Àr kuggdrevet som matar ner pinolen som fÄr fungera som rotationell styrning.
TÀnker att om mÀtskalan utsÀtts för vridande moment sÄ kan det bli spök i mÀtresultaten.......
PensionÀr... VÀrldens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Det finns en orsak till den kraftiga djupstoppen som Àr gjord av en 19 mm slipad axel och den relativt kraftiga styrningen till djupstoppet och det Àr precis som du sÀger att ta bort det radiella glappet som fanns. FrÄn början var det ett ordentlig radiellt glapp dÄ det Àr som du sÀger bara kuggstÄngens och dess hjul som hindrar pinolen att rotera men efter min moddning sÄ Àr kÀnner man ingen glapp radiellt utan den blev till och med bÀttre Àn jag trodde, sÄ tyvÀrr Àr det inte det som spökar.

Testade lite snabbt att isolera mÀtskalan med eltejp innan jag Äkte pÄ jobbet men det var ingen skillnad med skalan isolerade, tog inte sÄ lÄng tid sÄ fick jag fram felet utan motorn igÄng.

Är det som tronde skriver glas bakom den svarta plasten, kan det vara sĂ„ djĂ€vligt att det Ă€r nĂ„n skada sĂ„ en liten brytning i fel lĂ€ge ger ett fel och sen funkar det igen, Ă€r alltid ett plusvĂ€rde och samma vĂ€rde, med reservation för sista decimalen sĂ„ verkar detta vĂ€rde vara 5.07 dĂ„ det blir fel. Vid nĂ€sta feltillfĂ€lle plussas detta vĂ€rde pĂ„ med 5.07 igen till 10.14 sen vidare till 15.21 och sĂ„ vidare.
BengtP
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Myford S7 Svarv-SÄld
Mattson&Zetterlund VF600 FrÀs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250 Svarv
Meteor ME14 Borrslip
Brierley ZB25 Borrslip
Sverige

InlĂ€gg av BengtP »

Nu vet jag inte hur dessa skalor Àr uppbyggda men jag undrar om du inte borde ha skalan fast monterad i bÄda Àndarna. Visserligen inte lika lÀtt att fÄ till men du skulle nog öka positioneringsnoggrannheten och stabiliteten mellan lÀshuvud och skala.
Med tanke pÄ storleken sÄ tror jag ett det Àr en magnetskala och att det inte finns nÄgot glas i denna.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Det som kÀnns konstigt Àr ju att om jag drar skalan lösslÀppt frÄn det svarta fÀstet pÄ pinlen sÄ kan ju skalan glappa runt i lÀshuvudet betydligt mer Àn om jag har skalan monterad i maskinen och dÄ fÄr jag inget avlÀsningsfel om det nu inte Àr sÄ att jag bara haft tur.

Har med skalan lös och inriktad efter djupstoppen i övertsa lÀget dÄ skalan Àr precis under avlÀsningshuvudetsenritsat har jag ristat streck pÄ fÀstjÀrnet dÀr skalans fÀste hamnar och den dragit ner pinolen och skalan till max och dÄ hamnar skalan pÄ samma stÀlle eller i alla fall inom ca fem hundringar om man mÀter, skulle dock tro att mÀtfelet Àr lika stor som ev snedhet pÄ skalan dÄ det inte Àr sÄ enkelt att mÀta.

Det glappar ju betydligt mer i lÀshuvudet dÄ jag drar skala lös Àn att ha den i maskinen, skulle vÀl i sÄnt falla vara om man fÄr vibrationer i pga den lösa Ànden pÄ skalan frÄn dÄ man drar upp och ner pinolen eller vibrationer nÄn annanstans ifrÄn nÄt sÄ det skulle hitta pÄ nÄt med avlÀsningen.

NĂ„n som vet om sĂ„na hĂ€r billiga skalor som dessa brukar vara funktionssĂ€kra eller inte? Har hört att dom ska vara kĂ€nsliga för spĂ„n men denna skala har tjorvat sen jag monterade den. Är nĂ€stan inne pĂ„ att köpa en ny skala.
Sunne
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Nuffield
Sverige

InlĂ€gg av Sunne »

Hade ett liknande fenomen pÄ min Blomkvistsvarv med en sÄdan dÀr skala.
Provade att byta skala men samma fel kom tillbaka.
Nu stÄr den svarven arkiverad och skalan Àr bortplockad, vad jag upptÀckt efter dÄ jag lite snabbt behövde svarven dÄ nuvarande var ur bruk att jordfelsŽbrytaren löste ut dÄ ja skulle köra igÄng den. Tidigare hade jag ingen jordfelsbrytare sÄ jag Àr inne pÄ att var ett elektriskt problem.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Sunne skrev:Hade ett liknande fenomen pÄ min Blomkvistsvarv med en sÄdan dÀr skala.
Provade att byta skala men samma fel kom tillbaka.
Nu stÄr den svarven arkiverad och skalan Àr bortplockad, vad jag upptÀckt efter dÄ jag lite snabbt behövde svarven dÄ nuvarande var ur bruk att jordfelsŽbrytaren löste ut dÄ ja skulle köra igÄng den. Tidigare hade jag ingen jordfelsbrytare sÄ jag Àr inne pÄ att var ett elektriskt problem.
Det lÄter ju mindre bra, dÄ vill det ju till att hitta felet. Uttaget som frÀsen Àr kopplat till har jag för mig gÄr över jordfelsbrytaren i garaget. Men dÄ Àr ju frÄgan vad som kan skapa elektriska fenomen det mÄste ju vara nÄt som kan tas upp av lÀshuvudet alternativ skapa ett magnetfÀlt in i skalan.

Dock sÄ fungerar ju skalorna för X och Y och dessa Àr ju ocksÄ monterade direkt i maskinen. Funderar pÄ att testa jorda skalan i stativet undra om det bli nÄn inducering av spÀnningen in i maskinen till skalan eller sÄnt och mitt som det Àr försvinner jorden dÄ pinolen rör sig och att man dÄ kan fÄ mÀtfel, har inte kollat om skalan normalt sett Àr jordad i stativet men fÄr göra detta.

Kan man pÄ nÄt vis fÄ en jordloop in i skalan sÄ att det skulle stÀlla till det dock förstÄr jag inte riktigt hur det skulle gÄ till? Tycker att det bord vara mindre risk för det med bara en Ànda av skalan fÀst i maskinen.
tronde
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Norge

InlĂ€gg av tronde »

Du kan se om det er glass i din skala.
Lys med kraftig lampe inn i den ene enden.

Bild

Jeg har fem slike skalaer pÄ tre ulike maskiner. PÄ en er det tre stykker, hvor kun en er festet i begge ender. De tre har felles strÞmforsyning fra ekstern 3V batteriboks. Alle er isolert fra maskinen. De to andre er pÄ hver sin maskin og de er festet i en ende, og isolert.

Det er ingen tegn til at noen av mine er ustabile, sÄ jeg kan ikke se at det er et problem Ä feste dem i en ende.

Du kan jo prÞve Ä sette den inn i et av de andre hodene. Hvis feilen er der ogsÄ, har du et problem med linjalen.

Det er medt trolig en bladfjÊr av metall inni hodet som presser mot siden av linjalen. Den er der for Ä ha elektrisk kopling mot 0V i elektronikken. Jeg har aldri opplevd problemer med Ä ta ut linjalen, men du kan tenke pÄ at den fjÊren er der.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

tronde skrev:Du kan se om det er glass i din skala.
Lys med kraftig lampe inn i den ene enden.

Bild

Jeg har fem slike skalaer pÄ tre ulike maskiner. PÄ en er det tre stykker, hvor kun en er festet i begge ender. De tre har felles strÞmforsyning fra ekstern 3V batteriboks. Alle er isolert fra maskinen. De to andre er pÄ hver sin maskin og de er festet i en ende, og isolert.

Det er ingen tegn til at noen av mine er ustabile, sÄ jeg kan ikke se at det er et problem Ä feste dem i en ende.

Du kan jo prÞve Ä sette den inn i et av de andre hodene. Hvis feilen er der ogsÄ, har du et problem med linjalen.

Det er medt trolig en bladfjÊr av metall inni hodet som presser mot siden av linjalen. Den er der for Ä ha elektrisk kopling mot 0V i elektronikken. Jeg har aldri opplevd problemer med Ä ta ut linjalen, men du kan tenke pÄ at den fjÊren er der.
I mitt fall Àr endast skalan till X fÀst i bÀgge Àndar men har tÀnkt att Àven fÀsta Y-skalan men hade velat att ha Z skalan att fungera för att kunna frÀsa fram ett lÀmpligt fÀste till Y-skalans skena.

Jag fÄr vÀl lossa en av skalorna och testa byta lÀshuvudet Àven om jag inte var sÄ sugen pÄ att göra detta dÄ jag fÄtt dit dom och satt ihop kablarna.

Hur har du isolerat din skalor? PÄ morgon dÄ jag testade sÄ tejpade jag bara runt Z-skalans linjal innan jag skruvade tillbaka den.
tronde
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Norge

InlĂ€gg av tronde »

Jeg enten brukt det originale metallfestet skrudd fast i en 3D-printet adapter av plast, eller 3D-printet hele festet. Du kan sikkert legge noe tynn plastikk i mellom linjalen og metallfestet ogsÄ. Det er ikke isolasjon for sikkerhet. Det er kun for Ä hindre at du fÄr strÞmmer som leter seg feil vei.

Du behÞver ikke gjÞre noe med kablene. Det holder med Ä lÞsne sÄ mye at du kan dra ut linjalen, og sette inn en ny. Jeg husker ikke om det skiller mellom hÞyre / venstre pÄ linjalen, men hvis det gjÞr det mener jeg at den vil Þke i verdi nÄr den egentlig skal bli mindre. Hvis du ikke bruker vold, er det nesten umulig Ä Þdelegge noe. Jeg har hatt alle mine linjaler lÞs fra lesehodet. Noen av dem har jeg kappet av for Ä fÄ rett lengde. Det var da jeg oppdaget at det var glass der. Jeg kan ikke fatte at ditt problem har noe Ä gjÞre med at de er festet i en ende.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Har testat med eltejp som isolering och det funkar enligt multimetern, sen kanske man vill
göra nÄt seriösare om man ska ha det permanent men tejp funkar mig i och med att det inte rörs eller nöter utan tejpen sitter klÀmd i fÀstet. Jag har svÄrt att byta linjalen för i sÄnt fall mÄste jag kapa de linjaler jag har och dÄ funkar dom inte till x och Y.

Nu har jag lyckats provocera fram felet och nÄt verkar helt galet och jag minnsÀnker starkt linjalen.

On man drar pinolen i botten och sen lÀtt stÄr till med borrspaken sÄ hoppar skalan 5.07 mm stöter man igen blir det 10.14 mm osv, lÄste pinolen och slÄr man dÄ med borrspaken i det glapp som finns i maskinen sÄ kan man ibland fÄ skalan att hoppa. Om man sen lÀmnar skalan i omrÄdet ca 50 mm till max djupet 77 mm kan den börja skena, den bara stÄr och rÀknar plus hela tiden trots att pinolen Àr lÄst. Testade att ÀndvÀnda linjalen i lÀshuvudet och dÄ blev skalan helknÀpp och ville inte alls fungera viljet fÄr mig att tro att nÄt Àr galet med linjalen speciellt i omrÄdet 50-80 mm. Det konstiga Àr dock varför skalan skenar pÄ maskinen men inte om den Àr lossad frÄn spindeln? Om det vore smÄspÀnningar som gör detta borde man ju kunna provocera fram det med att "bryta" i skalan för hand.

Fler frÄgor, Àr det tÀnkt att man ska kunna vÀnda linjalen i lÀshuvudet, gÄr det eller kan man bara ha linjalen Ät ett hÄll i lÀshuvudet och att det Àr dÀrför min skala blir knÀpp? Kan man fÄ skalan att rÀkna Ät andra hÄllet om man ÀndvÀnder linjalen eller mÄste man vÀnda pÄ lÀshuvudet? Jag hade velat flytta "nollan i bÄde X och Y nu har jag "maskinnollan" i enligt mig fel hörn pÄ bordet sÄ jag fÄr negativa vÀrden pÄ displayerna dÄ jag egentligen skulle ha positiva vÀrden. Detta spelar vÀl mindre roll men kan man fixa det Àr det ju bra.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Svarvning/frĂ€sning/borrning/slipning"