Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilken precision ska man räkna med?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

bifrost (trådstartaren)

#1 » 21:18:07, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Mazak 860 från 80 talet som jag försöker få ut mesta möjliga av. har som bäst en diff på 2/100 dels mm när jag svarvar en 40mm axel på 60 cm svarvlängd. har ett kast i chucken på 0.005mm men misstänker att dockan kanske inte centrerar perfekt. vad är realistiskt att räkna med? svarven är för övrigt inte sliten på något sätt.
bifrost
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:59, 06-04-2008



dejvi

#2 » 22:21:11, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det 2/100 på rundgången eller är det på diametern i ändlägena? Tycker det låter alldeles tillräckligt jag, rundgången vill man ju nog dock ha väldigt nära 0! Vad mäter du med och hur...kan ju lätt kasta lite där också!? Sen kan man ju också fundera på när det behövs bättre precision än vad du har över en längd på 600mm.

Finns en del bra tips här på hur man centrerar dubbdockan, annars också på nätet. Jag vågar inte riktigt utmana dig med min svarv iaf...men tror att jag har ganska liknande mätvärden och jag är nöjd med det. Räcker gott för det som jag håller på med! Det var mina funderingar.

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

bifrost (trådstartaren)

#3 » 22:33:22, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare

ursäkta otydligheten :) diameter i ändlägen ska det vara :) har cej klocka med ett noga stativ å mäter med. kommer en farbror med en annan typ av utrustning i veckan å mäter upp å riktar in svarven. (hela dubblängden). så får vi se hur bra det går å få. :) strävar efter 0.005 på 60cm men kan köpa 1/100 del i värsta fall kan tänka mej att godkänna 2/100 dels mm på hela dubblängden. uppdaterar efter besöket. Vad har du för svarv?
bifrost
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:59, 06-04-2008

Offroadteknik

#4 » 22:16:47, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det sedan?
Offroadteknik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:59, 20-09-2018
Ort: Vara komun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#5 » 22:25:33, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr var det mer än ett år sedan TS överhuvudtaget tittade in till M. Ca 4 år sedan tråden skapades. Men det var ju faktiskt utlovat en uppdatering...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se