Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Min Sajo UF 52

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

AN (trådstartaren)

#16 » 21:25:00, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikromat skrev:Dagens hydrauloljor har helt underbara smörjegenskaper. Hydraulolja används som standardolja i många moderna verktygsmaskiner. Har själv i verkstaden en Köpingsvarv S12 från 1948! som körs dagligen.
I växellådan har jag 46-olja Till glidytorna 32 glideway (Statoil) Funkar hur bra som helst på en gammal västmanlänning!



Köpte också glidway till glidytorna.
Vad använder du för kyl/skär-vätska?
Har du något bra tips på något att spraya på bordet, för att rostskydda det?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



mikromat

#17 » 23:58:15, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylvätskan jag har är Castrol Carecut 300 blandas med vatten. 5-8 % koncentrat. När jag riggar om fräsmaskinen mellan olika skruvstycken /delningsapparater torkar jag alltid rent fräsbordet samt apparaternas undersidor noggrant, sedan stryker jag på ett lager gejdolja på maskinens bord innan jag spänner fast skruvstycket/delningsapparaten. På så vis slipper jag problem med rost p.g.a kylvatten som kryper i under
det som är fastspänt på fräsbordet!

3 personer gillar det här inlägget.
mikromat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:17, 20-10-2013
Ort: Karlskoga
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#18 » 12:37:55, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har turen kommit till vinkelhuvudet.
Finns väl ingen anledning att trycka in nytt fett här? Fettet förbrukas väl inte?
Ska man göra något ska man väl demontera rengöra och i med nytt fett? Ska fettet lassas in genom locken som kan skruvas av, för här finns väl inga nipplar?
Vilken typ av fett till verktygsmaskiner?



//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mikromat

#19 » 05:21:56, 16-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Smörjmedel" som vi kallar det, har några olika funktioner beroende på var det arbetar och/ eller om det är olja eller fett. Oljan i cirkulerande hydraulsystem skall smörja, kyla och transportera bort skit ned till
tanken där det förhoppningsvis sitter ett filter. Fettet, som du säger, förbrukas ju givetvis inte, men det pressas bort med tiden från det ställe där det skall göra nytta. Därför är det viktigt att regelbundet trycka
in litet mer fett som kommer att hamna på "rätt ställe" där det gör nytta. Tar man isär ett gammalt vinkelhuvud el.dyl. ligger det oftast massor av gammalt fett runt om som inte gör någon nytta. Ta bort skiten bara
Pressa sedan regelbundet på nytt fett genom nipplarna så hamnar smörjmedlet garanterat på rätt ställen!

1 person gillar det här inlägget.
mikromat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:17, 20-10-2013
Ort: Karlskoga
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#20 » 00:48:15, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur rengör ni era maskiner efter användning. Jag prövar att dammsuga. Fungerar ju bra till man får in någon för stor spåna i slangen, så det byggs upp en klump. Filtret i dammsugaren borde ju klara att stoppa spånerna, så livslängden borde ju inte bli påverkad nämnvärt.
Blåsa en maskin är väl helt förbjudet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mimeck

#21 » 17:13:12, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blåser svarven men jag vet att det kanske är olämpligt. Det har även inträffat att jag riggat upp saker och svetsat dom i svarven.
Det gäller ju att skydda alla känsliga ställen på svarven innan man svetsar.

Du kan ta en sånn där behållare som man sätter före dammsugaren. Jag har gjort en av en gammal våtdammsugare utan motor. Med en grov, kort slang så går det att suga spånor och allt möjligt. Du får ju plocka bort dom längsta spånen först.
Det går nog göra nått av tex. en hink med lock och en stump slang. Jag använder en hyffsat stor våtdammsugare att suga med.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

hoggan

#22 » 22:28:16, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag brukar rostskydda bordet så använder jag WD40 och sprayar på eller motorsågskedjeolja och penslar på om jag inte ska använda maskinen på ett tag.
hoggan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 29-04-2012
Ort: Övik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mimeck

#23 » 22:37:06, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar spraya på nånn billig spray från swedol. Kan den heta pdfe-spray? Den kostar kring en 40 spänn och är ganska dryg. Mer smörj än wd40.
Ibland blaskar jag även på lite gejderolja på glidytorna. Jag måste ha sprutat bort stora pengar på svarven och fräsen. Svarven brukar kräva lite smörj i elsystemet också. Då blir det wd40/5-56 eller tom. ännu dyrare sprayer.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#24 » 22:53:28, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hur rengör ni era maskiner efter användning. Jag prövar att dammsuga. Fungerar ju bra till man får in någon för stor spåna i slangen, så det byggs upp en klump. Filtret i dammsugaren borde ju klara att stoppa spånerna, så livslängden borde ju inte bli påverkad nämnvärt.
Blåsa en maskin är väl helt förbjudet.

Rengöra :klia: :vissla:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

MekJan

#25 » 23:27:02, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja börja med att skotta så du kommer i närheten av maskinen, städa kan du göra i morgon !! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

hoggan

#26 » 23:32:15, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengöra gör jag med en pensel och trasa. Noggrann med att inget skräp ligger kvar på ev. glidytor. Sen in med lite ny olja på glidytorna. Motorsågsolja för mig mest för att det är gratis för mig :)
hoggan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 29-04-2012
Ort: Övik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Sparkz

#27 » 18:22:11, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde ett lock som passar oljehinkar. Var är mina bilder nu då? Tapatalkhelvete... och garagedatorn vill inte prata med min telefon. Anyway, oljehinkar är vad jag använder till småskrot. Töms i oljefat som skrothandlarkompis kommer och hämtar. Ett lock med dammsugarslangen i mitten och en rörkrök som släpper in spånet tangentiellt.

Det finns dom som rynkar pannan åt verktygsmaskiner och blåsmunstycken i samma lokal, men med lite omdöme tycker jag att tryckluft är bra. Bara att tänka sig för lite så man inte blåser in spån på fel ställe.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#28 » 21:47:50, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Jag gjorde ett lock som passar oljehinkar. Var är mina bilder nu då? Tapatalkhelvete... och garagedatorn vill inte prata med min telefon. Anyway, oljehinkar är vad jag använder till småskrot. Töms i oljefat som skrothandlarkompis kommer och hämtar. Ett lock med dammsugarslangen i mitten och en rörkrök som släpper in spånet tangentiellt.

Det finns dom som rynkar pannan åt verktygsmaskiner och blåsmunstycken i samma lokal, men med lite omdöme tycker jag att tryckluft är bra. Bara att tänka sig för lite så man inte blåser in spån på fel ställe.

Har du något filter, eller mellanväggar i? Eller lägger sej spånerna snällt på botten, och inte fortsätter in i dammsugaren?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Sparkz

#29 » 02:20:47, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stump spirorör ser till att det blir en liten omväg till sugslangen i mitten. Eh... sugslangar är det väl bägge två, men den som går till dammsugaren då. Spiroröret kunde kanske ha varit lite större, stort rör = låg lufthastighet = bra.
Jag räknar med att spånen väger tillräckligt för att lägga sig på botten. Jag har inte tittat i dammsugarpåsen, men möjligen skulle en del tunna aluminiumspån kunna åka med. Och det känns inte som den största katastrofen i världshistorien.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#30 » 10:07:47, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Vad egentligen som smörjs här:
Bild

Annars är det väl dessa 3 växellådor man får ha koll på? Eller har jag missat någon?
Bild

Bild


Bild


Detta är väl fär att smörja lagringen om man använder en horisontell bom?
Bild



Här har jag efterfyllt flera gånger, men kan inte se att det läcker någonstans. Var kan oljan ta vägen? Eller går det i mer olja än manualen säger, och att det är svårt att få ut luften?
Bild


//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se