Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Rundslip TOS Bua 20a

71 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

slektning

#31 » 07:00:34, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lekker maskin! Pass på så du ikke får slipestøv spredt rundt i verkstedet. Det sliper du istykker geijdene på maskinene i exspressfart :sad:
Jeg har eget støvavsug og holder på å bygger et kabinett rundt min universalsliper. Problemet er vel mindre ved våtsliping enn ved tørrsliping.
slektning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:15, 24-02-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Weiler condor Svarv
saacke UWII slipmaskin
Schaublin 13 fräs
Storebro combi mill cnc
Modig Ubm am borr fräs



steffeb (trådstartaren)

#32 » 11:34:20, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, man är ju lite rädd för det. Funderar på att låta sambon göra ett överdrag till svarven, i min lilla verkstad hamnar ju allt skit överallt.

Ska bygga ett centraldammsugarsystem i garaget i vinter. Tänkte köra med 80mm spirorör samt en 1,5kw centrifugalfläkt på en frekvensomvandlare. Borde väl kunna både tjänsgöra som dammsugare och ventilation/svetsutsug. Alla delar ligger här och "skräpar". :)

Köpte förresten en superbra liten "cyklon" till dammsugaren ifrån Aliexpress.com. Kompisen provade sin idag och blev totalt överraskad över dess effektivitet. 180pix med frakt när vi beställde i våras. :)
Senast redigerad av steffeb 12:25:36, 06-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#33 » 12:25:09, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är länken till affären på aliexpress.com. Cyclonen är väldigt liten, kolla måtten. Passar lagom till grovdammsugare. Finns även en version med inbyggt hepa-filter ser jag nu. Häftigt!

http://www.aliexpress.com/store/819976
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#34 » 14:42:10, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Köpte förresten en superbra liten "cyklon" till dammsugaren ifrån Aliexpress.com. Kompisen provade sin idag och blev totalt överraskad över dess effektivitet. 180pix med frakt när vi beställde i våras. :)


Då kan man koppla den till verkstadsdammsugaren, suga rent borrmaskin, och fräs, och metallspånerna samlas i cyklonen eller?
Så kan man hälla metallspånerna i skrotbingen, och slippa blanda dem med annat skräp man har i dammsugaren?
Fanns ju många att välja mellan på den länken, vilken köpte ni?
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

steffeb (trådstartaren)

#35 » 17:31:35, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte den enkla varianten utan filter, den enda som fanns då. Tänkte bl.a. ha den till mitt blästerskåpsprojekt för att spara lite glas. Riktigt tjock plast i den där, känns rejäl.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#36 » 23:13:07, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag lyckades jag och en kompis lyfta ner rundslipmaskinen från pall ner på stålfötter. Har haft lite ångest över det momentet men det gick alldeles utmärkt! Få se hur lång tid det tar innan maskinen provas, kikade iallafall in i det stora elskåpet och det verkar ju inte vara några större konstighetet där. Alla tåtar är uppmärkta så det är väl "bara" att koppla ihop det igen. :)

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/15/ea5250320aeade1de7a9207a681031fc.jpg
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

manapp

#37 » 21:09:04, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Här är länken till affären på aliexpress.com. Cyclonen är väldigt liten, kolla måtten. Passar lagom till grovdammsugare. Finns även en version med inbyggt hepa-filter ser jag nu. Häftigt!

http://www.aliexpress.com/store/819976


:off_topic:
Fundera på att beställa digitalskalor från aliexpress. Är lite skeptiskt till att använda betalkortet på nätet.. Hur brukar du betala ?? Tacksam för tipps..
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

steffeb (trådstartaren)

#38 » 22:40:08, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalar med kortet. Har inte varit några problem, fast det kan ju kanske skita sig ??
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#39 » 22:41:54, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med aliexpress är att det är väldigt säkert på så sätt att det är i princip omöjligt att bli lurad. Får man inte grejorna eller får trasiga grejor har man pengarna tillbaka.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

manapp

#40 » 08:32:21, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Fördelen med aliexpress är att det är väldigt säkert på så sätt att det är i princip omöjligt att bli lurad. Får man inte grejorna eller får trasiga grejor har man pengarna tillbaka.


Det du beskriver låter tryggt och bra. Har kikat lite på Aliexpress men tycker det verkar något rörigt. hur fungerar det egentligen? Verkar vara olika företag som annonserar om produkter. Ska man var medlem på Aliexpress på något sätt? (gamla gubbar blir lätt förvirrade :smile: ) När jag säker på sino digital skalor hittar jag inte dom längderna jag vill ha. Hmmmm Har du något bra tipps hur jag ska gå till väga?
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

steffeb (trådstartaren)

#41 » 08:39:37, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aliexpress är en massa olika säljare på samma ställe. Själva portalen tar hand om betalningarna tills kunden godkänt varan verkar det som. Säljarna är då iallafall väldigt ivriga att se till att man är nöjd. :)

Ja, det är bara att bli medlem. Det är ju bara att du kontaktar en säljare av digitalskalor så får du säkert pris på de längder du ska ha. Kom ihåg att jämföra fraktkostnaden också, stirra dig inte bara blind på kostnaden för produkten. Tänk även på eventuell tull/moms.

Jag passar jag mig för att beställa för många varor i samma paket om fraktkostnaden tillåter det. Små paket=ingen tull. :)

Köp den där cyclonen i mitt inlägg ovanför. En kompis köpte en likadan som han nu suger ur aska ur vedpannan med. HELT OTROLIGT blev betyget. :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

manapp

#42 » 12:30:06, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Aliexpress är en massa olika säljare på samma ställe. Själva portalen tar hand om betalningarna tills kunden godkänt varan verkar det som. Säljarna är då iallafall väldigt ivriga att se till att man är nöjd. :)

Ja, det är bara att bli medlem. Det är ju bara att du kontaktar en säljare av digitalskalor så får du säkert pris på de längder du ska ha. Kom ihåg att jämföra fraktkostnaden också, stirra dig inte bara blind på kostnaden för produkten. Tänk även på eventuell tull/moms.

Jag passar jag mig för att beställa för många varor i samma paket om fraktkostnaden tillåter det. Små paket=ingen tull. :)

Köp den där cyclonen i mitt inlägg ovanför. En kompis köpte en likadan som han nu suger ur aska ur vedpannan med. HELT OTROLIGT blev betyget. :)


Börjar förstå upplägget :grin: Kontaktade en säljare som gav pris på dom skalor med ytterhölje som jag vill ha´. Fick ett pris och en hänvisning till en länk där det i ochförsig är en sino skala på bild, men fel länd och utan ytterhölje.. Där skulle jag beställ och sen ändrar han priset??? hmmm hur f...n kan jag vara säker på att få rätt längder och med skyddande ytterhölje? Priset var helt ok 250 usd ink frakt med dhl är en tredjedel av priset hos den svenske leverantören :grin: förresten... är det någon risk att man får pirat grejer? Kanske misstänksam i överkant

Kikat lite på cyklonerna. Verkar helt ok.. HAr idag en jag flyttar runt mellan maskinerna. Funderar på att placera ut lite fler och ansluta dom till spånsugen och på så sätt få lite enklare med att suga upp diverse sopor vid olika maskiner.
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

steffeb (trådstartaren)

#43 » 17:03:47, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det är med kopior, har inte köpt "märkesgrejor" därifrån än. Brukar dock alltid välja säljare som sålt mycket samt har höga betyg först. Sen kan man ju läsa kommentarer av köpare ibland också.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#44 » 17:30:40, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopior-/ pirat- är det inte det som är själva grejen.... :klia: ....du köper något som tillverkats billigt utan "märke" :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

manapp

#45 » 18:06:08, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Kopior-/ pirat- är det inte det som är själva grejen.... :klia: ....du köper något som tillverkats billigt utan "märke" :klia:


Är inte Sino ett eget märke? Kanske har missat något där :klia: Vad jag menar är att om jag nu beställer ett par skalor av märket sino (vilket jag fått för mig är en bra produkt) så vill jag ha Sino skalor och inte något plagiat som utger sig för att vara sino... Eller är sino en kopia av något annat?? Fan va dum jag måste vara :ohnej:
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron