Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Rundslip TOS Bua 20a

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

steffeb (trådstartaren)

#46 » 18:18:03, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sino är väl ett eget märke? Jag har dock inte handlat sådana grejor därifrån. Har bara handlat en massa annat som inte är märkesberoende, typ cyclonen, lödspetsar, verktyg, tig tillbehör, "vatten-nipplar" till hönsen, å en massa annat smått och gott. :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#47 » 18:33:17, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är troligen ett " eget märke" men det är ju även ,Best tools, Bruksbo och Co-tec

....men jag vet inte om det är "märkes grejer" för den skull. ( funkar kanske bra i alla fall, jag har inte provat...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

steffeb (trådstartaren)

#48 » 22:41:19, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häromdan fick jag fingrarna ur och kopplade ihop den gamle rundslipmaskinen. Allt fungerade direkt! :)

Nu är det ju bäst att byta ut alla oljor. I manualen fanns det med en tabell över alla oljor. Rena grekiskan såklart... Hur går jag tillväga nu ??

De oljor jag behöver i listan är markerade.

Hjälp!



Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

manapp

#49 » 22:54:55, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.smorjteknik.se
Ring dit, dom har tabeller och kan översätta allt till modernare oljor.. Kanonbra firma
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

Mattias Petterson

#50 » 23:06:58, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du 100liter olja???
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb (trådstartaren)

#51 » 23:14:12, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tyvärr verkar det ju vara något åt det hållet... Känns ju som att det kan bli lite kostsamt. Hydraulsystemet tar 65l olja, ett stort "bad" inuti maskinen.

Men men.. Det är nog billigare att byta alla oljor nu än att få köpa en ny maskin för att man var en snåljåp. ;)


Maskinen behöver en liten genomgång. Bl.a. så läcker kolvstången som skjuter bordet fram och tillbaka vilket resulterar i ryckig gång ibland. Tätningarna måste bytas. Finns instruktioner på förfarandet i manalen, inget krångligt verkar det som. Smågrejor... :)


Den lilla maskinparken utökas i en ohälsosam takt... Snart får jag absolut inte plats i garaget. Fick bl.a tag i en jättefin planskiva för ett tag sedan, mysigt att bara titta på den tycker jag. Lite arbete nedlagt där! :)
En planslipmaskin är också på väg, borde dyka upp denna vecka. Helvete vad grejor jag har att lära mig nu! Är som sagt total nybörjare på allting sådant här! :) Någon mer än jag som kollar på de suveräna filmerna "Suburban Tools" lägger upp på youtube förresten ??

https://www.youtube.com/watch?v=HleTPG2n6aA


Bild
Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#52 » 23:47:59, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett den här översättningstabellen, finns både äldre benämningar och nyare. Om du absolut inte vill köra med OK-olja så har du ju i alla alla en grund att utgå ifrån.
http://www.okq8.se/foretag/smorjmedel/oljeoversattaren/

Gammalt, före datorns tid hade jag en bok som hette oljeguiden från Esso, och den fungerade lite på samma vis, men tanken med boken var ju att man skulle få fram Essos dåvarande oljesorter som jämförelse, men den funkade även mellan andra fabrikat. Den har jag haft otrolig nytta av genom tiderna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#53 » 00:01:40, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick jag ett ju gäng till att glana på, kollar ofta på "Abom79" Adam booth. "Oxtool" Tom lipton, "Turn wrigth macine works" Keith Fenner. Mrpeete222, Keith rucker, och en jäkla hop till, mysiga hemmakvällar, jag med dator och lurar och kärringen med Svenska hollywoodfruar :grin:

På tal om slipning så håller denna snubbe på med mycket sånt:
https://www.youtube.com/user/shadonhkw/ ... &flow=grid


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

steffeb (trådstartaren)

#54 » 21:07:36, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok:s oljeöversättare ville inte vara med på mina oljor riktigt. :) Tack ändå för tipset! Bra sida! :)

Idag var jag och köpte en planslipmaskin. Vilken pärla! Fan vad häftigt! :) Fick även med mig en sinushylla, det måste man ju ha. :)


Bild

Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#55 » 22:38:31, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du bygga ut?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb (trådstartaren)

#56 » 22:52:41, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygga ut ? Ja, det skulle då allt behövas, haha! Mina futtiga 55m2, vanligt dubbelgarage börjar kännas aningens trångt... ;) Bilden är tagen hos säljaren av maskinen.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#57 » 23:10:44, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Bygga ut ? Ja, det skulle då allt behövas, haha! Mina futtiga 55m2, vanligt dubbelgarage börjar kännas aningens trångt... ;) Bilden är tagen hos säljaren av maskinen.

Får du in någon bil?
Avstog just från att köpa en s8 för att den skulle bli förstor i mitt kommande garage (62m2) ha ha
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

steffeb (trådstartaren)

#58 » 23:17:28, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, får inte in någon bil. Kallar garaget för verkstad numera... ;)

Har faktiskt förberett för en utbyggnad på 35m2 för att kunna meka med bil samt ha som sliprum, men det kommer dröja några år... Senaste gångerna det blivit fel på bilen har man vackert fått hålla sig på gruset...
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#59 » 23:22:33, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag hjälp att lyfta in planslipen i garaget, vilken "liten" pärla det är alltså! Har torkat och gjort rent en smula, samt jävlats med pallen. Allt är ju lite krångligt när man är hempulare. :)
Kommer ställa maskinen på fötter och såga bort pallen efteråt, sedan köra den på plats med pallyft.

Har räknat ut att jag ska använda mig av den inbyggda kylvattentanken från rundslipmaskinen, lika bra att köra med samma. Där har jag ju redan effektiv rening samt pump. Sedan är det ju skönt att köra samma emulsion till flera maskiner, känns ju som att de här slipmaskinerna inte kommer vara de absolut mest använda i garaget direkt...
Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#60 » 00:46:43, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planslipen kommer direkt från england, stod på en fabrik ändå tills slutet av 2014. Fabriken lades ner, sen hamnade maskinen i Sellnäs. Det är alltså ingen maskin som någon har ratat, det är en maskin i toppskick. Precis som den andra i princip likadana som jag har till salu.

Kollade igenom elsystemet en snabbis och blev ju lite fundersam, visade sig att de förr använde sig av lite andra färger på trådarna i england. Eller ja, samma färger bara olika funktion. Farligt!

Bild
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se