Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Centrering och nollpunkt

65 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

JengaPRO (trådstartaren)

#1 » 21:37:04, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyligen införskaffat en fräs med digitalskalor och av den anledningen fått ett behov av att hitta centrum på diverse hål osv (förr var det inte lönt). Köpte en sån där roterande indikator men tycker den är sådär. Ja menar det är ju inte noll eller ett när den slutar vobbla utan det är en successiv process där vobblingen minskar. När den är precis i centrum är svårt att se tycker jag.
Ett alternativ är en vippindikatorklocka men där är ju själva "sprötet" möjligt att ställa i lite olika positioner och ska man centrera på ett hål så behöver den väl vara exakt rakt ner?

Så vad ska man använda för ett bra resultat?
Svindyra förslag är inte så intressant...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



MekJan

#2 » 21:42:19, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en grej som heter centrikator för att centrera hål eller axeltappar, har ingen bild men googla så ska det nog lösa sig.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

sebbe stålkula

#3 » 21:46:24, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är sådan jag tror så dra den tills den slår ut dvs när du har gått någon hundradel över centrum.
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#4 » 21:50:36, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa en axel med känd diameter, isolera axeln m.h.a bakelit i spännhylsan.
Köp en billig elsummer som du ansluter i axel:n och i arbetsstycket.
Gå emot tills det piper, gå ifrån tills pipet upphör, nollställ....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

KTMmeck

#5 » 21:59:07, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha en Co-axial indicator. Kostar runt 800 på ebay.

http://littlemachineshop.com/products/p ... uctID=2060

Värt pengarna om du vill hitta (tillbaka) till centrum på hålen lätt, använder min regelbundet.

Hittar både invändig centrum i hål, och centrum på axlar, från några mm upp till typ 100 mm, dock så hamnar den ganska så högt ifrån detaljen vid större diametrar (lite bekymmer för mig som har en liten fräs).

Montera den i en borrchuck, sätt in rätt spets och starta spindeln, justera bordets X, Y tills visaren står stilla.
KTMmeck
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:11, 25-08-2013

JengaPRO (trådstartaren)

#6 » 22:13:49, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

KTMmeck skrev:Du ska ha en Co-axial indicator. Kostar runt 800 på ebay.

http://littlemachineshop.com/products/p ... uctID=2060

Värt pengarna om du vill hitta (tillbaka) till centrum på hålen lätt, använder min regelbundet.

Hittar både invändig centrum i hål, och centrum på axlar, från några mm upp till typ 100 mm, dock så hamnar den ganska så högt ifrån detaljen vid större diametrar (lite bekymmer för mig som har en liten fräs).

Montera den i en borrchuck, sätt in rätt spets och starta spindeln, justera bordets X, Y tills visaren står stilla.


Den varianten har jag sett men den funkar bara om man har släta fina runda hål.
Ibland så har jag laserskurna hål som jag vill borra upp med ett ursvarvningshuvud för att få dom riktigt runda och då funkar inte den indikatorn.
Den funkar inte heller om man vill centrera på en fyrkantig artikel.

Jag har en indikatorklocka också men den är ju inte tänkt att sitta i fräsens chuck.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#7 » 22:15:33, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmmm visst ett inlägg jag inte fick med.

En sån här roterande sak var det jag menade i mitt första inlägg.
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

dimorep

#8 » 22:28:06, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Ibland så har jag laserskurna hål som jag vill borra upp med ett ursvarvningshuvud för att få dom riktigt runda och då funkar inte den indikatorn.

Men då är det ju inte hålet i sig du vill indikera upp (ta ut centrumet på) utan istället önskad position på arbetsstycket du söker efter. Är arbetsstycket rakt uppspänt så är det bara att indikera en hörna på det och sen mata fram till rätt X och Y kordinat så är du ju hemma direkt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Johan_m

#9 » 22:42:30, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en uppsjö av olika mät prylar, har testat många olika men har fastnat för den här typen:

http://www.lighttoolsupply.com/catalog/ ... uctID=2109

Vi kör sånna uteslutande i alla uppspänningar i nc maskinerna och dom manuella. Kostar dock lite väl för hobby verkstaden. Men brukar finnas ute på ebay ibland till rätt kurs. Är väldigt smidiga, mätkulan ä 4mm så man går emot kant +2mm till så är det mitt i kant. I hål centrerar jag på 3 punkter funkar utmärkt med ovanstående.

Glömde bort dom här

http://www.ebay.com/itm/Led-Beep-Touch- ... 4d1de6eb02

Funkar fint för hobbybruk, kostar lagom. Man går emot tills den lyser/piper, sen +\- man 1/2 kulans diam. Då ä man mitt i kant. Hade sånna tidigare, nackdelen är att dom inte är gjorda för att mäta in Z, det går men dom säger upp sig tillslut då dom inte har nån fjädrig i den leden.
Senast redigerad av Johan_m 22:55:46, 03-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

JengaPRO (trådstartaren)

#10 » 22:44:13, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
JengaPRO skrev:Ibland så har jag laserskurna hål som jag vill borra upp med ett ursvarvningshuvud för att få dom riktigt runda och då funkar inte den indikatorn.

Men då är det ju inte hålet i sig du vill indikera upp (ta ut centrumet på) utan istället önskad position på arbetsstycket du söker efter. Är arbetsstycket rakt uppspänt så är det bara att indikera en hörna på det och sen mata fram till rätt X och Y kordinat så är du ju hemma direkt.



Sant förutom i de fall där jag har en laserskuret hål som jag vill borra upp med så bra centrering som möjligt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

sebbe stålkula

#11 » 23:06:31, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder sådan som Johan_intek för all nollning som inte är kritisk (+-någon tiondel, kör 2 skift och ibland nollar någon lite hårt så klockorna är inte i toppskick ) är det noga så med kantpinnen du la upp så nollar jag på hundradelen

1 person gillar det här inlägget.
sebbe stålkula
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:27, 07-03-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

JHM

#12 » 06:06:22, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte nån kantindikator, därför använder jag pinnfräs samt håller ett papper mellan. när fräsen sliter med sej pappret tycker jag att jag är nog nära noll.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#13 » 07:22:04, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan_intek skrev:Finns en uppsjö av olika mät prylar, har testat många olika men har fastnat för den här typen:

http://www.lighttoolsupply.com/catalog/ ... uctID=2109

Vi kör sånna uteslutande i alla uppspänningar i nc maskinerna och dom manuella. Kostar dock lite väl för hobby verkstaden. Men brukar finnas ute på ebay ibland till rätt kurs. Är väldigt smidiga, mätkulan ä 4mm så man går emot kant +2mm till så är det mitt i kant. I hål centrerar jag på 3 punkter funkar utmärkt med ovanstående.

Glömde bort dom här

http://www.ebay.com/itm/Led-Beep-Touch- ... 4d1de6eb02

Funkar fint för hobbybruk, kostar lagom. Man går emot tills den lyser/piper, sen +\- man 1/2 kulans diam. Då ä man mitt i kant. Hade sånna tidigare, nackdelen är att dom inte är gjorda för att mäta in Z, det går men dom säger upp sig tillslut då dom inte har nån fjädrig i den leden.


Dom där två funkar nog fint. Den sista varianten har jag sett och den ska jag nog skaffa tror jag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#14 » 15:05:20, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag när jag skulle svarva så hade åter problem med att biten ville kasta/inte centrera. Vi snackar inte några hundradelar utan så mycket att man kunde se det med blåtta ögat. Jag har en 200mm Röhm chuck med nya backar. Chucken har jag köpt begagnad för några år sedan.
Provade ta loss bit den och sätta dit den igen men samma problem. Den sida jag klämde på svarvade jag igår så den är rund.
Tog bort alla backar gjorde rent och försökte igen men icke. Tog bort chucken och gjorde rent men icke. Provade mäta på axeln som chucken sitter i och den låg inom en hundradel. Mätta sedan på utsidan av chucken och den låg in -+2 hundradelar. Provade sätta upp biten igen men det gick inte att få den inom en tiondel.
Provade spänna upp en slipad axel som man kan klämma utan att själva backarna går i ingrepp utan man använder de "backar" som backarna är monterade mot men inte heller det gav något som liknade centrerat.
Vad göra?
Är den kass?
Service?
Köpa en ny är inte att tänka på en sån kostar lika mycket som hela svarven. Att köpa en annan av bra märke men billigare känns inte så kul heller i och med att jag lagt närmare 3000kr bara på nya backar till den.
Provade också att använda min andra trebackschuck som följde med svarven och det blev bättre men inte bra.
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Henric Johansson

#15 » 15:13:17, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steg ett dubbelkolla så backarna sitter på rätt plats.
Steg två, slipa eller svarva in backarna i svarven.
Steg tre, svarva din detalj.

Backarna ska sitta i spänn när du svarvar in dom, i rätt tryckriktning.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se