Sida 3 av 5

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 06:16:21, 09-04-2018
av NiklasMotor
Har det löst sig med att hitta centrum I hål? Har fräsen borrande pinol?
Om isåfall ja, brukar jag använda tex en avrbruten brotsch som jag slipat en kona på, har du den rätt i hålet känner du att den landar rätt när du kör ner pinolen med handen.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 22:02:36, 09-04-2018
av rospigg
Monterade en nu chuck på jobbet, en Bison stålchuck Ø250.
De fanns inte med integrerat fäste, så det kom löst bredvid, (L1 eller L2)
Svarvade in fästets plan och styrning mot chuck, monterade den och satte i en axel med mkt fin yta,
kollade kast och indikatorklockan sade noll!
Hämtade en klocka med 1/1000 upplösning, mindre än 0,5/1000mm i kast-då é det fan kul!
/Rp

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 21:47:07, 10-04-2018
av JengaPRO
Intressant. Först indikera på kortsidan och sedan på den cylindriska.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 21:48:27, 10-04-2018
av JengaPRO
Förutsätter såklart att man har en bra sida att mäta på för är den sidan obearbetad så funkar det såklart inte.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 17:46:21, 11-04-2018
av JengaPRO
Idag så tog jag isär chucken. Det var lättare sagt än gjort för någon måste ha satt skruvarna med loctite eller något sånt för dom satt som berget (dom mellan platta och chuck). Inne i själva chucken såg det bra ut. Gängan som backarna styrs av var lite skitig men inte så farligt. Gjorde rent allt och började fundera över att mäta upp plattas som sitter mellan chucken och svarven och noterade att jag har en ganska stor repa i ytan som sitter mot svarven. Jag har noterat den där förut men känt på den och inte noterat några grader i kanten på den. Jag satte upp plattan i svarven och noterade att trots att jag drog åt skruvarna som håller plattan mot svarven så kunde man se en glipa på en del av ytan mellan plattan och svarvens mötande yta. Så ska det ju inte vara!
Mätte på plattan med indikatorn och det felade ganska mycket. Planen nu är att förhoppningsvis kunna sätta plattan bakåfram i svarven och svarva till den ytan. Idag så stupade det på att jag inte hade några insexnycklar i tum så jag kunde inte ta loss pinnbultarna som håller plattan mot svarven. Förhoppningsvis kan jag montera dom bakåfram. Mätte också svarvens yta och den var i princip perfekt.
Fortsättning följer.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 22:38:30, 11-04-2018
av danne mähl
ta ett brynsten och putsa ytan innan du svarvar. har du tur räcker det att bara ta bort gradorna

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 22:41:50, 12-04-2018
av JengaPRO
Idag fick jag loss skruvarna så jag kunde ta bort "pinnarna" (eller va dom ny heter). Skruvade fast dom på baksidan och lyckades sätta skivan bakvänd mot svarven.
Mätta på den men den var helt plan Den repan man kan se på bilden hade inga grader. Jag svarvade av så lite jag kunde bara för att bekräfta att den var plan och att det inte fanns några grader. Tog mindre än en hundradel.
Jag satte sedan bakplattan på rätta ledden och tittade/mätte men det var lika illa som innan (inte så konstigt). Spalten var kvar. Innan jag skruvade åt bakplattan så kunde man känna att den liksom red på något.
Började ana att det hade med den koniska delen att göra. Satte upp en annan chuck och även där fanns det en liten spalt men när man drog åt skruvarna så försvann spalten.
Slutsatsen är följade. När man gjorde repan i bakplattan så har man sedan planat av den ytan vilket gjort att diameterförhållandet i konan blivit fel vilket gjort att den rider på konan så pass att spalten inte sluts när man drar åt skruvarna. Följden blir att chucken hamnar snett.
Nu har jag satt upp den i fyrbackschucken och centrerat den så gott jag kunnat. Mindre än en hundradel i fel i alla fall. Har centrerat och även kollat axiellt. Tog nog någon timme. Försökte mäta upp vinkeln och fick den till 7.5 grader. Satte den i svarven och justerade svarvbommens städ. Testade att repa insidan med bommen. Efter en stund så hade jag finjusterat så jag fick en lätt repa på hela djupet av den koniska ytan (i axiell led). Jag har nu svarvat av en dryg hundradel.
Måste försöka få fram vad diametern ska vara i bakkant så jag vet hur mycket jag ska ta. Det är väl egentligen någon med proffsgrejor och proffkunskaper som skulle göra detta men men..
Bild
Bild
Bild

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 10:24:21, 13-04-2018
av JengaPRO
Konstigt mitt inlägg försvann.
Nåja
Planen nu är att inte ta mer på den koniska delen och chimsa upp bakstycket tills att det blir bra. Har nog tagit två hundradelar ca på konan.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 11:23:02, 13-04-2018
av JengaPRO
oopps två hundradelar radiellt med 7 graders lutning motsvarar 0.16mm axiellt. Så stort är nog inte spalten. Nåja i värsta fall får jag väl plana baksidan igen.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 17:25:22, 13-04-2018
av rospigg
Här svarade jag på något du inte skrivit...
Jag har själv en camlock D1-6 nos på min svarv, men jag vet inte om planen möts, men nära är det.
Googlade men hittade tyvärr inte något som sade hur det ska vara.
/Rp

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 19:33:55, 13-04-2018
av JengaPRO
Det handlar nog om kring 0.1mm skulle jag gissa

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 17:06:54, 14-04-2018
av JengaPRO
Idag satte jag upp bakstycket i svarven och den passade kanon. Det var en ytterst liten spalt innan jag drog fast bakstycket. Bakstycket visade +- 1 hundradel både radiellt och axiellt. Satte sedan dit chucken och kollade igen fast då utanpå chucken. Radiellt så låg den på 2.5 hundradelar +-. Kanoners tänkte jag och satte upp en rund bit i chucken men icke. Den låg +- 15 hundradelar ca vilket inte alls är ok i mitt tycke. Jag mätte chucken axiellt och där felade den +-3-4 hundradelar. Tog loss backarna och mätte lite på dom. Dom var exakt likadana.
Imorgon ska jag putsa ytan mellan chuck och bakstycke så jag inte fått någon grad där. Jag klurade lite på om det kunde vara underbackarna som är slitna men jag tittade noga på dom och dom ser fina ut.
Nya underbackar kostar 2500 så inget man byter om man inte vet att det är där felet sitter.
Bild
Bild

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 17:54:55, 14-04-2018
av ja-bond77
Du måste ju slipa in backarna igen efter att du ändrat i chuckens montage. Eller har jag missat nått? :klia:

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 21:01:38, 14-04-2018
av JengaPRO
Nja kanske kanske inte. Tills att jag är övertygad om att det inte finns något annat fel så ger jag mig inte på backarna. Jag provade att sätta dit dom gamla backarna som kom med chucken när jag köpte den och dom gav inte heller någon bra centrering.

Re: Centrering och nollpunkt

InläggPostat: 15:37:13, 15-04-2018
av JengaPRO
Spenderat några timmar till idag med att mäta, putsa och skruva. Kommer närmre och närmre något som är ok. Har använt putsduk och smärgel för att snygga till kontaktytorna och få bort eventuella mikroskopiska grader. Idag när jag mätte så låg chucken inom +-1 hundradel radiellt (mitt på) men axiellt lite sämre.
Backarna låg som bäst på +-7 hundradelar radiellt. Kommer inte ihåg det axiella där men det var 4-8 hundradelar. Jag noterade att jag hela tiden låg plus axiellt vid samma skruv som håller chucken till svarven. Den är ganska sliten och jag börjar misstänka att det kanske kan vara en del av problemet. Kan jag minska den axiella avvikelsen några hundradelar så kommer den radiella att sjunka också. Jag ska se om jag kan hitta några nya på nätet. Dom borde inte vara så dyra.
Kanske är den så sliten den här att det gör att förspänningen blir aningen olika.

Bild