Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

ACMA bänkborrmaskin - Vad har jag köpt???

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Umebo (trådstartaren)

#1 » 01:18:09, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har hängt och läst här till och från ett tag, men nu är det dags för att posta! :grin: Jag är en total nybörjare på maskinarbete, har mest pysslat med trä, knivtillverkning mm tidigare. Sedan tidigare har jag en Storebro bänksvarv (liknande Blomqvist m fl) och nu har jag utökat maskinparken genom att investera 500 kr i en lite ovanlig bänkborrmaskin innan jul, en gammal ACMA Maskinaktiebolag, som jag har några funderingar kring. Hoppas ni kan hjälpa mig! :buga: :grin:

Bild

Till att börja med så är den riktigt tung, det var en utmaning att överhuvudtaget få upp den på bänken. På en plåt på skyddshuven anges varvtalen till 1180-7490 rpm i sex steg (remdriven). Efter att ha bytt ut det gamla kablaget visade det sig att motorn fungerade utan bekymmer. Chucken är en 0-6,5 mm Kawasaki (!) som jag trodde var bortom all räddning, men backarna kom loss till slut efter lite övertalning och mycket olja. Har dock beställt en ny 1-10 mm chuck för att bredda användningsområdet lite då jag inte har någon annan borrmaskin i dagsläget. Chucken sitter på ett B12 chuckdorn, men dornet har ingen morsekona som jag först trodde utan är skruvat in i spindeln men en 1" gänga och låst med en mutter. Är det någon som vet vad detta är för något? Går det att få tag på nya dorn och andra tillbehör någonstans eller blir det till att tillverka själv? Jag kollade med mätklockan och slaget är i princip obefintligt om man mäter på dornet vid spindeln men ökar till 1-2 hundradelar ytterst på chuckdornet. Är det ungefär vad man kan räkna med?

Bild

En annan sak som jag undrar över är att pinolen bara går att sänka ca 30 mm. Det fungerar för de flesta av mina behov (särskilt som hela huvudet också kan höjas och sänkas ca 100 mm med en vev på maskinens baksida), men det hade såklart gärna kunnat gå att sänka den mer. Det mystiska i sammanhanget är att djupmätaren på vänstra sidan av huvudet går till 50 mm och pinolen verkar inte "bottna" vilket syns på smutskanten i bilden. Kan det vara någon tidigare ägare som monterat ihop maskinen fel? Går det att kontrollera och göra något åt?

Om någon har något annat att berätta om vad jag har köpt för maskin vore det så klart också kul att höra (t ex vad den där utstickande plattan med hålet på höger sida av maskinens bas kan vara för något)! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Umebo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:59, 07-01-2010



jimols

#2 » 07:16:05, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag reagerar mest på är varvtalet. Normalt brukar vara typ 150-1200rpm och borra med 10mm borr och över 1000rpm känns som du kommer behöva lära dig att slipa borr... Undrar om den har varit för gravering eller nåt liknande?.
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

Umebo (trådstartaren)

#3 » 20:54:16, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den är lite väl snabb... Motorn är på 0,3 hk och 2800 rpm, så ett motorbyte finns i tankarna. Eventuellt skulle det också gå att lägga till en extra remskiva och växla ner den ytterligare. I väntan på det blir det att köra belagda eller hm-borr när det behövs, eller att lära sig slipa borr! :grin: Ingen som känner igen fästet i spindeln?
Umebo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:59, 07-01-2010

Stridis2

#4 » 22:19:46, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen aning om maskinen, men väl en VG (vild gissning). Kan den ha varit till finmekaniskt arbete som t.ex kretskortsborrning?
Hade det varit min maskin hade jag inte ens funderat på att byta chuck och motor. Troligen enklare att leta upp någon maskin från kinaland som är mer eller mindre färdig. En högvarvig liten finlirsmaskin är ju inte heller så dumt att ha, även om du tänkte dig något annat! :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jake88

#5 » 20:03:33, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon update om hur de gick med den?

Jag har precis kommit över en likadan, inte kollat på den något än så kanske att jag köpt en stor klump skrot. Men den ser stabil och välbyggd ut.

Jag har en billig kinapelarborr som duger för det mesta jag gör så köpte den mer som ett kul projekt.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#6 » 21:51:51, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknar min "flott" precisionborrmaskin som tar 0,5-6,5 i chucken.
Notera det blygsamma maxvarvtalet på 9000 :uupps: skyddsglas på :cool:

Bild
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 09:23:03, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart avsedd som precisionsmaskin, kanske inte för kretskortsborrning men däremot annat finmekaniskt arbete.
Kretskortsborrmaskiner brukar antingen vara ännu mindre eller också CNC-styrda. Före CNC-tiden förekom det flerspindliga maskiner som kunde borra alla hål i ett kort i en operation när man väl hade riggat alla spindlar i rätt läge.
En annan skillnad är att kretskortsborrmaskiner så gott som aldrig har normal chuck, de har istället spännhylsa för borrar med 3 mm, 1/8" eller 3,2 mm skaft.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Umebo (trådstartaren)

#8 » 10:41:57, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, maskinen surrar och går! :grin: Jag rev ner maskinen i atomer, rengjorde och smorde upp den igen vilket gjorde att pinolen lossnade och nu går att röra ca 50 mm vilket blev en stor förbättring. Bytte chucken mot en Röhm 10 mm nyckelchuck och kopplade upp motorn mot en frekvensomvandlare som jag hade liggande så att varvtalet går att styra. En riktigt trevlig maskin, grymt stabil. Det tråkiga med maskinen är att utrymmet i höjdled är så begränsat, annars hade det suttit som en smäck med ett litet koordinatbord och ett bra skruvstycke men det får helt enkelt inte plats.
Lycka till med din maskin!

2 personer gillar det här inlägget.
Umebo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:59, 07-01-2010

jake88

#9 » 11:06:23, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått hem min maskin. Det verkar inte vara exakt samma som du har. Jag kan köra min lite djupare och jag får även plats med ett skruvstycke ganska lätt.


Det satt en jacobs chuck på som tar 12mm den men den kasta 2 10or så provade en mindre kinachuck. Verkar som konan klara sig bra iaf den slängde bara någon hundradel, och jag hitta inte några glapp i spindeln.

Jag hitta inte någon plåt för växlar på min men den går väldigt snabbt. Skulle gissa att långsammaste är 800varv, jag tänkte testa att ha min som en minifräs/borr så måste kunna få ner varvet. Hur blir den i styrkan om man reglerar farten vi elmotorn? Jag tänker att den kanske blir för klen.

Jag har inte tänkt några stora fräsar utan mer små saker 10-20mm och små skär, max 1mm typ göra kilspår. Testade lite igår med en 6mm pinfräs funkade bra upp till 3 tior. Sen skakar det för mkt i skryvstycket och chucken. Skruvstycket är något billigt jag köpte på wish för 500 så inte direkt nått att förvänta sig något av. Jag ska skruva ner spindeln när jag får tis och se om det går att bygga om den till något kraftigare. Spännhylsor hade ju varit trevligare. :grin:




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#10 » 12:21:08, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer nog få problem med att chucken lossnar av vibrationer om det inte är så att du kan sätta en dragstång på maskinen. 20mm fräs är i mitt tycke ganska stort för den där maskinen :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

jake88

#11 » 12:28:45, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer. Det va det som hände när jag körde på lite grövre, med jacobs chucken. Jag ska kolla hur spindeln är byggd och se om man kan ändra något, annars får det vänta tills jag hittar en svarv och kan bygga en ny spindel.

Men ja 20mm är nog ganska stort för denna maskinen. Jag har inte direkt något mål utan tycker mest det är kul projekt sen får vi se vad det hamnar på.


Nu funderar jag mest på hur jag ska kunna växla ner den. Även om den blir bara borrmaskin så är 800 varv för snabbt för de flesta borrar
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#12 » 13:34:37, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte som jag har på min att remskivorna sitter på konor så att man kan växla dem och därigenom få andra varvtal. Annars är det antigen frekvenserare, extra remhjul för mer nedväxling eller någon typ av växellåda :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

jake88

#13 » 14:02:01, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det har jag inte kollat. Bra idee, det ska jag kolla ikväll.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jake88

#14 » 22:28:57, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte som att den är byggd så. Sen är alla lägen på drivsidan redan optimala emot spindelsidan för att få de lägsta varven.

Ska kolla om jag hittar en frekvensomvandlare istället.

Jag plockade isär spindeln idag och bara för att se hur det såg ut. Hittade ingen trevlig morsekona eller annat gottigt utan hela stången som driver är samma del som den konan till chucken. Så den får nog fortsätta vara borrmaskin ett bra tag till :grin:

Hittade en stämpel på motorn 13 10 1937 så inte det senaste modet.

Här är lite bilder från dagens mek :buga:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hoppas inte TS har något emot att jag kapar hans tråd. Men tänker att det kanske är okej så jag inte gör en ny med samma frågeställning.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jake88

#15 » 01:39:35, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag gjorde jag rent hela maskinen och putsade upp ytorna på kina-skruvstycket. Jag konstaterade att det är skit rakt igenom, glidytorna är inte ens bearbetade på alla sidor utan bara gjutna. Det är nog mer för borrning men endå.


I spindelns drivstång hitta jag ett extra kilspår så antagligen har någon lagat den, genom att dra ett nytt spår bara. Hittade även ett lagerläge som fått ett par rejäla körnslag och ett lager som jag nog bör byta på samma ställe. Väldigt underligt lager för, det är ett 6202 (15mm, 35mm) lager men på lagret sitter det en ring som ökar storleken till 38mm. En lagning det med?
Jag hittar inte några lager med 15 inner dia och 38 ytter dia.

Jag va och köpte en ny fräspinne på 12mm så jag kunde prova. Funkade ungefär lika bra som den på 6mm

Kan ta ett skär på 3 tior det duger för det jag pillar med men det är lite väl skakigt mest från skruvstycket och jag är rädd att chucken ska flyga loss på mig.



Tror ni man skulle kunna borra ett hål in i konan som håller chucken och ett hål i chucken så man kan dra fast den bättre? Alltså att man drar en skruv igenom samma hål som man stoppar borren i. Eller har någon en annan ide?






Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se