Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

böcker om svarvning?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#1 » 07:22:15, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har man skaffat sig sin första svarv och kommer i sinom tid att utföra sin allra första svarvning. ska bara göra i ordning nya platsen för den och serva upp den lite, den var rätt skitig.

Men jag efterlyser någon form av svarv för nybörjare-bok eller häfte.
Nån som vet vad jag letar efter?

Tror inte det är lämpligt att köra igång innan man fattat vilka stål och hållare som är till för vad....

En gammal torshälla, modell okänd än så länge
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 09:44:29, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet!
finns ju lite under downloads: downloads.php?cat=55
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sparkz

#3 » 10:12:26, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Böcker vet jag inte, men det finns ett antal Youtube-kanaler att titta på. På engelska, och med mått i tum, men riktigt bra.

MrPete222
Keith Fenner
Oxtools / Tom Lipton
Abom79 / Adam Booth
ksruckerowwm / Keith Rucker

Där har du några hundra timmar video...
Och så har du ju hittat ett bra forum att ställa frågor på! :grin:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

christianmoller

#4 » 12:37:34, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns det inte nåt förr som hette Verkstadshandboken eller nåt :huh: ?
Jag fick någon sådan när jag gick verkstadsskola i början på 80talet.

/christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

mimeck

#5 » 16:59:20, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"metallsvarvning!" av thomas jansson. Producerad av jatek ingenjörfirma. www.jatek.nu

Jag köpte den troligen på Jula. Svårt att minnas.

Det är ett häfte på 76 sidor som tar upp grunderna.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#6 » 17:55:36, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju även verkstadshandboken där det finns mycket i fråga om svarvning.
http://www.adlibris.com/se/bok/verkstad ... 9147085330 En ''bibel'' för oss som pynjar med sånt och efter vad jag hört så finns det dom som har en sådan bok på nattduksbordet. :vissla:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#7 » 18:06:15, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack mina vänner!!

hade inte en tanke att man kunde youtub:a sig fram, men sant, de mesta finns ju där :)

tack för alla tips. Ska köpa den som Jula har oxå tänkte jag, lätt att komma åt att skaffa den då man är i storstan emellanåt.

funderar på att bygga säkerhetsbrytare för chucknyckeln som jag förstod några av er här på forumet har för att inte glömma ta ur nyckeln innan man kan starta svarven.
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#8 » 19:32:19, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sörgårdsnissen skrev:tack mina vänner!!

hade inte en tanke att man kunde youtub:a sig fram, men sant, de mesta finns ju där :)

tack för alla tips. Ska köpa den som Jula har oxå tänkte jag, lätt att komma åt att skaffa den då man är i storstan emellanåt.

funderar på att bygga säkerhetsbrytare för chucknyckeln som jag förstod några av er här på forumet har för att inte glömma ta ur nyckeln innan man kan starta svarven.


Du kan ju kolla om den finns på jula. Boken täcker ju inte direkt in allt inom svarvning men den är iallafall värd priset.

En brytare för chucknyckeln är nog bra att ha. Jag är ju bara en amatörsvarvarvare så jag har aldrig tänkt på det förut.
Jag brukar undvika att lämna nyckeln i chucken men ibland går det lite väl fort när man håller på och då är det lätt att klanta till det.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz

#9 » 21:38:00, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, regel #1: Lämna inte chucknyckeln i chucken. Den är såpass inrotad att jag har svårt att låta nyckeln sitta i chucken på delningsapparaten när jag ställer undan den. Med en utväxling på 40:1 får man nog veva rätt fort om det ska hända något...

Men jag ser det lite så här:

Chucknyckeln är EN av många saker som kan ställa till det. Det är bättre att skaffa sig en vana att kolla så allt är ok innan man startar.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#10 » 01:43:48, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Ja, regel #1: Lämna inte chucknyckeln i chucken. Den är såpass inrotad att jag har svårt att låta nyckeln sitta i chucken på delningsapparaten när jag ställer undan den. Med en utväxling på 40:1 får man nog veva rätt fort om det ska hända något...

Men jag ser det lite så här:

Chucknyckeln är EN av många saker som kan ställa till det. Det är bättre att skaffa sig en vana att kolla så allt är ok innan man startar.


Japp, har stenkoll på chucknyckeln, kollar vid varje start att den sitter på sin plats om jag så startar och stoppar oavbrutet av någon anledning, har liksom blivit en vana att slänga ett öga på att chucknyckeln sitter på sin plats. Hållaren till chucknyckeln tycker jag ska sitta tex strax bakom själva chucken, ovanpå lagringen mot växellådan då är det lätt att hålla koll. Ytterligare en aspekt att ha den där är att den blir i vägen för att lättvinligt utöva olaten med att sträcka sig över chucken vid filning, det finns faktiskt ingen fördel med detta, det är bara att man lärt sig fel från början.
Det är även viktigt att man gör till rutin att man stannar upp någon sekund om man gjort något annat än stått vid svarven innan man kör igång och gör en snabb översikt att allt verkar okej innan man startar igen.

En grej till som har med säkerheten att göra är att ta till vana att ställa sig bakom chucken vid växellådan (ur vägen) när man drar igång ett arbetsstycke första gången, har man något udda uppspänt så vet man aldrig vad som kan hända, dumt att ha trynet mitt i vägen om det släpper.
Min rutin på detta är att starta chucken med vänster spak med höger hand tills jag förvissat mig om att grejerna sitter fast. Fick se ett skräckexempel på detta när jag gick i verkstadsskolan, kompisen drog igång på höga varv och stod i mitt för chucken, ämnet släppte av någon anledning. Han klarade sig med ett nödrop, han såg i ögonvrån vad som hände så han kastade undan skallen i sista sekunden, svarvämnet flög över halva salen

Sen kan du behöva titta på det här så du verkligen förstår att man ska respekt för svarven, den greppar tag i dig och ställer till dig till okännlighet när du minst anar, inget slams med andra ord, oturen kan hälsa på ändå.
Starka bilder, men bra för att inse vilka krafter man står framför.
https://www.google.se/search?q=lathe+ac ... AQ#imgrc=_

En sista grej som är oerhört viktigt är att man talar om för familjen att man ska svarva eller fräsa så dom tittar till om man inte hör av sig på lång tid samt att man verkligen får dom och förstå att dom inte ska smyga sig på den som kör verkstadsmaskiner, livsfarligt att haja till när man har fingrarna i närheten av roterande maskiner. Förstår dom inte allvaret i detta så kan även dom få en förevisning av länken du fick.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#11 » 18:02:46, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinell bearbetning. Mycket bra bok om svarvning och övriga spånskärande maskiner:
http://www.adlibris.com/se/bok/maskinel ... 9521303579
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke

#12 » 21:31:46, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle ha tipsat om något matnyttigt i svarvtipsväg också men jag tycker att säkerheten är viktigast för en nybörjare, det är så lätt att man gör allvarliga missar om man tex får probs med någonting under arbetet, tex vibrationer, huggande stickstål osv. Ytterligare en viktig regel som egentligen säger sig själv är att man inte rör verkstadsmaskinerna om man inte är i form, sjuk eller det minsta alkoholpåverkad....Nu är det nog med förmaningar från mitt håll. :grin:

Sparkz tips är kanon, visst kan det vara mycket ovidkommande filmer med tanke på just svarvning men jag måste säga att jag fått mycket tips om just detta och om väldigt mycket annat tack vare dessa gubbar, man får sålla ut guldkornen om man bara är intresserad av ett ämne. Nackdelen är ju givetvis om man inte är så hemma på engelska men ju mer man ser på dessa filmer ju mer förkovrar man sig i språket.

Vill ni ha ett skolexempel i obegriplighet så har vi ju "doubleboost", ganska duktig kille men om man inte skulle titta på filmerna samtidigt som han snackar skulle man nog inte begripa ett dugg. :grin:
http://www.youtube.com/user/doubleboost/videos

Med en par sökningar på Google:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=svarva+metall
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=met ... 1351516848

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=met ... +beginners
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=met ... 1764572740

Kan finnas något här:
https://www.youtube.com/results?q=metallsvarvning

Maskinisten:
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=svarv&sf=titleonly&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=svarvning&sf=titleonly&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=


Nu har du lite till att kolla på :grin:
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jorgen.isaksson

#13 » 22:08:28, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#14 » 18:13:22, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för alla bra tips jag fått. Har nu fått igång läsningen och youtube i mån av tid :)
Mycket intressant, känner jag drar upp som en svamp just nu :)
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se