Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Köpråd metallborr.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Andreas_77 (trådstartaren)

#1 » 22:24:31, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon förklara det här med olika skärvinklar på metallborr? Och kryss-slipade skär?
Vad är den praktiska skillnaden mellan borrar med 135 eller 118 grader?

Jag borrar mest i "vanligt" stål, gjutjärn och en massa avdragna skruvar.
Det sistnämnda är väl det som orsakar mest trasiga borr och svordomar.

Tipsa gärna om bra ställen att handla borr.

Är borrarna här nedan från makita och metabo bra prylar? Rätt bra priser hos toolstop.

http://www.toolstop.co.uk/makita-p-1990 ... ece-p11228

http://www.toolstop.co.uk/metabo-6.2715 ... ece-p71721
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor



pelle3

#2 » 22:50:28, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ju inget svar på din fråga andreas, men kanske lite info i alla fall.
Jag köpte biltemas blåa borrask , tror den går till 13mm, med 0,5mm intervall, ,,,,, jag tycker dom är helknäppa, dom liksom sprätter när dom skär, nån som har provat dom?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

valberga

#3 » 23:02:34, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema :skratta3: Hade du räknat med något annat
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

grud

#4 » 19:09:49, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite husmorstips om borrning i allmänhet och urtagning av avdragna skruvar i synnerhet.
Jag har länge undrat varför "vanliga" borrar är så långa som de är. Exempel: i de borrkassetter som säljs överallt hittar man borrar med standardlängd "A 100". En 6 mm borr har totallängd 93 mm och spånutrymme 57 mm. Lyckligtvis kan man beställa borrar typ "A 120", och där har en 6 mm borr totallängd 66 mm och spånutrymme 28 mm. Sedan jag konsekvent gick in för A 120 har livet som borrare blivit uthärdligare. Tänk efter: hur ofta är du nere och bökar 57 mm i ett 6 mm:s hål?
Borrspetsens slipning och vinkel har betydelse för de som har tusentals hål att borra inom den tillverkande industrin, men ute i den brutala verklighet som råder hemma på lantgården kan vi hålla till godo med de 118 grader som blivit standard. Förresten har Dormers 120-borrar både 118 och 135 graders spetsvinkel beroende på diametern.
En sak som har inverkan på borrens livslängd är skärhastigheten, uttryckt i skärmeter per minut. Den ska anpassas till materialet som ska borras och vad borren är gjord av.
Jag kan rekommendera ett besök på Sandvik Dormers hemsida. Där finns Dormer Selector, skärdata, för dem som vill pricka rätt med inställningarna. En tumregel jag hållit mig till i alla år är 20 skärmeter med snabbstålsborr (HSS) i bonnjärn. Det betyder för en 6 mm borr 20000 (mm) delat med 6 gånger 3,14 (omkretsen) = 1062 varv/minut. Visst är det saktare än vad som sägs i tabellerna, men hellre fega och spara på grejerna än att tjäna några sekunder.
Avdragna skruvar: det gäller att pricka rätt med körnslaget. Ta det försiktigt. Hamnar det fel kan det justeras i sidled. Sen kommer det roliga, att träffa rätt med borren, vilket inte alltid är så lätt eftersom ytan på det som är kvar av skruven brukar vara ojämn. Jag använder först dubbhålsborr i handborrmaskin, den kan jag tvinga in i mitten om det skulle gå snett. Sen gäller det att anpassa hålet till skruvstumpens diameter, inte för litet och inte heller för stort. Jag utgår från att bruket av "grisgenitalier" är utrotat nuförtiden. Har du inte riktiga grejer, cylindriska pinnar med bommar, som brukar vara dyra, ta en vanlig insexnyckel och fila kortänden lätt konisk och driv in i hålet. För en 6 mm nyckel brukar ett 6,4 mm hål funka. Det där att driva in låter enkelt men kan vara svårt, så jag har gjort verktyg bestående av hopskruvade tvådelade tärningar som spår är frästa korsvis i och insexnycklarna klämda emellan. Att svetsa insexnycklar är hasardartat. Hårdlöda möjligen.

5 personer gillar det här inlägget.
grud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:40, 12-05-2015
Ort: Grythyttan, Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 595

magloman

#5 » 20:46:49, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bra tips!

en fräs är oxå bra att börja med vid avdragna skruv. gör man ytan plan är det lättare att borra i centrum.

vänsterborr är oxå bra om man måste borra ur skruven.

sen är torx-bits bra o slå in oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

grud

#6 » 00:28:05, 20-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Magloman!
Jag måste erkänna att jag hade fastnat i gamla tankebanor, "så där har jag alltid gjort" . Visst tusan måste det fungera med bits! Kanske det också vore bra att planslipa änden som ska ner i hålet så att skärande kanter bildas?
grud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:40, 12-05-2015
Ort: Grythyttan, Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 595

Andreas_77 (trådstartaren)

#7 » 20:54:40, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för informationen, tror jag blev lite klokare angående metallborr. :thumme:
Kortare borrar har man önskat många gånger. Men det verkar inte finnas att köpa var som helst.

Bifogar väl en bild i ämnet metallborr. Försökte borra ur en skruv när borren plötsligt gick av, eller rättare sagt jag trodde att den gick av. Något förvånad kunde jag konstatera att borren inte alls gått av utan hade böjt sig :uupps: Kan en HSS-borr göra såhär? :klia: Nu kom ju den här borren från en sån där rund behållare med både trä- betong och metallborr för bara 17kronor. Och träborrarna var faktiskt helt ok. Så jag är väl mer än nöjd.
Förkortningen HSS kanske betyder något annat än i Kina än i övriga världen..

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

d557017

#8 » 21:26:43, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hårdhet
Som
Snor

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se