Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Jula borr/fräs modifierings projekt!

121 inlägg • Sida 6 av 9
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mattias Petterson

#76 » 18:07:36, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

J-Tune skrev:Om man skulle vilja planfräsa något med denna vad ska man välja för något då? Funderar på planfrästa lite turboflänsar osv.. inga jätte saker men typ 200x200mm iallafall.

Tror tyvärr du valt fel maskin för jobbet, skulle förvåna mig väldigt om den maskinen inte är för vek för den typen av uppgifter. . :???:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



busse

#77 » 13:49:25, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd då jag i flera års tid kollat in den med jämna mellanrum, jag har en likadan maskin och funderar på att ge mig i kast att fixa till den så den blir duglig som en garagemaskin så man kan fräsa med den även om jag vet att man nog inte ska räkna med nån riktig precision. Köpte min maskin på Jula för en herrans massa år sen då det var rea på den och fräste mest trä i gitarrer med den då.

Är väl främst en sak jag undrar över och det är hur mycket ett byte av pelaren till en massiv slipad axel kan tänkas göra på flexandet? Jag har betongfyllt pelaren nu men tycker inte att den gjorde nån skillnad på flexet i maskinen. Tänkte också i sånt fall ta till några dm på längden så man hela tiden har max anläggningsyta i foten och göra hål i bänken för pelaren då man sänker ner huvudet, detta borde väl också minska flexet då man höjer pelaren vid borrning . Tänker att minskar flexandet med byte av pelaren så är det ju värt ca 2000 kr för en slipad axel.

Sen kan man ju säkert fixa en massa men skalor till rattarna och nån form av fin matning skulle väl vara bra. Efter som jag redan har maskinen kan jag tänka mig att lägga ut säg några tusen kr för att få en någorlunda fungerade fräs av den. Tiden struntar jag i utan den tas från hobbytidskontot.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc83

#78 » 15:11:39, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krymper inte betong när det härdar? Om så så har du ju en lös sten i pelarn så den gör nog inte så mycket till eventuellt flex. Jag har ingen maskin själv men fastsättningen mellan överdelen och pelarn är inte den rätt kass, om du har problem med nått som rör sig dvs.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

busse

#79 » 15:37:39, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc83 skrev:Krymper inte betong när det härdar? Om så så har du ju en lös sten i pelarn så den gör nog inte så mycket till eventuellt flex. Jag har ingen maskin själv men fastsättningen mellan överdelen och pelarn är inte den rätt kass, om du har problem med nått som rör sig dvs.


Infästningen uppe är väl dålig men på min maskin är det nere i foten som det stora problemet är, vrider den sig så är det nere i foten och då man provocerar och pressar hårdare med tex en träkloss mellan bordet och chucken så kan den lyfta pelaren i foten. Är lite misstänkt på att röret till pelare inte är hundra runt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#80 » 16:06:57, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag riktigit nyfiken Busse!
Då köpte du din när jag tittade på och backade när jag kände på demo-ex o hur det glappade duktigt i alla delar. 2500 var det väl de sålde ut dem för? Normalpris 4000 eller nått sånt, o då låg billigaste konkurrent med kvalité på 6-8000 (+moms?)?
Jo då... jag har ångrat att jag inte köpte en, för även om de har låg precision, så är den såååå mycket högre än "fri hand + ögonmått"!

Hur mycket spel har du i pelaren som den är?
Hur tjockt är godset i pelaren?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#81 » 16:22:54, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget märkbart spel mellan själva pelaren och foten som man kan se eller märka ska tilläggas, men då man höjer upp pelaren mot max höjd och belastar med chucken skulle jag tro att man lätt pressar huvudet ca 5 mm "uppåt bakåt" av flex i röret eller glapp inne i foten eller mest troligt en kombination av bägge.

Har så gott det går med hjälp av mätklocka försökt mäta fram var flexet sitter och då verkar det som att själva pelaren är boven, men det är ju svårmätt då liten rörelse behövs i infästningen mot foten för att få stor rörelse vid spindeln.

Skulle tro att det är nånstans runt 2-3 mm gods i pelaren.

Min är ju använd hyfsat frekvent till borrning och även till några fräsarbeten, är ju bättre precision att tex fräsa ett spår med denna mot att kapa med vinkelslip, gjorde bla spåret till spännrullen till kompressorn på Hondan. Den fick också bekänna färg då jag fräste bort 9 mm i tjocklek från fästplattan till snabbfäste till svarven, det funkade men det tog tid.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#82 » 16:30:46, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia: :insomnia: :insomnia: :uupps:
:svettas:
gisses!!!

När det där var absolut inte alls acceptabelt!
Jag trodde det rörde sig om någon tiondel möjligen upp mot halvan mm - men 5st?! klart underkänt!

På den Arboga jag hade så var rörets godstjocklet kring 8mm (grov gissning så här i efterhand). Dessutom satt väl krysstag i båda ändarna på röret om jag minns rätt.
Dvs - jag tror du klarar rörflexet med ett rör med tjockare gods + ett par x-stag.

Det andra, glappet, när du hissat upp motorn i högsta läge... det måste röra sig om bristande precision i infästningen för röret i motordelen och bottenplattan... 5mm?!... jag skulle bli "vansinnig"...
Går de två fästpunkterna att förbättra på något sätt?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#83 » 16:42:15, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag mätt mig fram så glappar inte övre fästpunkten, jag misstänker nog man har för liten anliggning mellan pelaren och foten vilket möjligen kan lösas med en för lång pelare och hål i bordet.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

tronde

#84 » 18:24:49, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc83 skrev:Krymper inte betong när det härdar? Om så så har du ju en lös sten i pelarn så den gör nog inte så mycket till eventuellt flex. Jag har ingen maskin själv men fastsättningen mellan överdelen och pelarn är inte den rätt kass, om du har problem med nått som rör sig dvs.

Det ser ut som om knust betong blandet med epoxy er det som anbefales. Da binder det seg til metallet.

https://www.cnccookbook.com/epoxy-grani ... hine-fill/
https://www.cnczone.com/forums/epoxy-gr ... frame.html

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

busse

#85 » 19:18:42, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör jag nåt byter jag pelare på min fräs.

Har också hört nåt om att svetsa igen ändarna med kraftigt plåt och borra ett hål i mitten och dra igenom en gängstång och spänna den. Vet inte om det funkar för att få pelaren styvare?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse

#86 » 21:56:33, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har tips på var man köper 70 mm slipad axel till bra pris? Kullager.se verkar ha och jag tror dom skickar lär gå på runt 2200 kr med frakt för 70 cm vilket jag tror bör räcka, måste kolla upp längden exakt då jag kommer mig hem.

Har annars en idé att montera hela fräsen på en tjock plåt och sen göra en lagring i pelaren i plåten och sen bulta ihop allt med bultarna till pelaren. Har man då en lång pelare som alltid går ner i lagringen i plåten bör man ju få ett stadigt förband mellan pelaren och foten.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#87 » 15:34:11, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om vilka leverantörer som finns. Den jag köpt av sist är Bromma Stål, och de kan fixa det du behöver. Men Solna/Spånga?... kunde väl lika gärna vara "Peking" för dig (åt hotaihiti så att säga).
Vilken/vilka orter är av intresse? Kan fråga en god vän i Luleå om du vill.

Var o hämtade ett nytt maskinskruvstycke till min dremmel på Clas i Sjön idag.
Kom hem. Öppnade. Funderade lite, med det är ett Bosch.
Hm... inte ens Ferm har så dålig passform!...
"käften" man förflyttar med skruvhandtag... -vickar- ca +/-1mm!!! Maskinskruvstycke till en Dremmel???
Kundtjänst hade stängt nu när jag ringde...
a) svälja förtretet o se om man kan bygga om det
b) reklamera; skrot är skrot o barnleksaker är absolut inte några -verktyg- !
Billigt var det heller inte - med tanke på storlek och leverantör!
Devis "köpa billigt = köpa dyrt!" känns ändock så -träffande- !...

Plåt eller krysstag i ändarna på pelaren/rören är det jag sett som stabilisator Busse. Tror inte de monterats för syns skull.
Idén med att ha ett bord med hål i för längre pelar - låter mycket intressant och som en god lösning på en del av "svajet"! :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sverre_99

#88 » 16:56:01, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer med intresse - har en likadan som är betongfylld med har aldrig lyckats med några fräsprojekt (kan också vara handhavarfel...) som pelarborr funkar den kanon dock!

2 personer gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

busse

#89 » 18:06:41, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då man inte är hemma har man tid att fundera, har gjort en snabb skiss på hur jag tänker mig moddningen av det hela. Tycker att det borde bli en förbättring om man får till en hyfsat tajt styrning på undersidan.
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#90 » 18:32:55, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så jag uppfattade din tanke.
Letat på DuRöret, men hittar inte igen (än) det klipp jag såg för många år sedan med en sådan där modifiering.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se