Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gängdjup

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

unimog (trådstartaren)

#1 » 19:13:08, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gängade i svarven för första gången för någon vecka sedan men hittade ingen info om hur djup gängan ska vara, finns det någon färdig tabell eller kan man räkna ut djupet med någon formel. Skulle vilja ha hjälp med mm och tum. Är det samma för invändiga hål?. Har tittat i karlebo handboken men blev inte mycket klokare.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå



nimbus

#2 » 22:52:26, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar mäta med rullar eller tråd i gängorna men det är rätt bökigt. Bästa är ju med en tolk typ mutter att känna med när man svarvar gängor :)
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mansaxel

#3 » 23:38:10, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängtolkar är det du söker. En vanlig mutter eller en speciell gängring är två olika sätt att kontrollera en gänga -- med lite olika prestanda och precisionskrav :-)

Informativ pdf från en leverantör.

Annars kan man ju använda ett vanligt gängmått, det finns flera olika sorter.

Jag skulle tro att det mest rationella är att se till att ha rätt mutter eller skruv som ska passa, plus ett gängmått, antingen bladmodellen eller tocken gängståltolk. Det senare har jag fått för mig är mycket en "grej" bland jänkare och andra som räknar gängor per tum. Vi metriker räknar ju stigning, och då är det kanske enklare med bladmåttsvarianten.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

KTMmeck

#4 » 08:13:07, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seco tex har i sin katalog (PDF) tabeller för gängdjup och antal pass för alla sorters gängor, olika för utvändig/invändiga gängor.

Om du googlar så kommer du att hitta. Sitter med mobilen och kan inte ladda upp exempel.

Tex så kan man inte ha samma skärdjup vid varje pass, då det går åt mer och mer kraft ju djupare du kommer i gängan.

Formel för att svarva gängor i svarv:

utvändig gänga = Gängdim-(Stigning/10) eller Gängdim-(0,1*Stigning)
Ex. M40x1.5=39,85 eller 40-0,1*1.5=39,85

invändig gänga innerdiametern = Gängdim-Stigning
Ex. M40x1.5 har en innerdiameter på 38.5
Senast redigerad av KTMmeck 08:18:04, 18-08-2015, redigerad totalt 2 gånger.
KTMmeck
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:11, 25-08-2013

Michael Meier

#5 » 08:14:22, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mansaxel skrev: .... Det senare har jag fått för mig är mycket en "grej" bland jänkare och andra som räknar gängor per tum. Vi metriker räknar ju stigning ....


:grin: :thummar: :cool:

gängtolken lämnar mye till användaren att tolka.

man kan också slipa till skänklarna på ett skjutmått så att käftarna går ner i botten på gängan.

Egentligen ska du vara intresserad av toleranserna i ISO-724 / 962-x Basmåttet.
Sök å bli av med skillnaden mellan Hx och D /d (kapa toppen).
Håll reda på D2 Max och Min när det gäller nötterna (invändig gänga) samt d3 Max och min när det gäller bult/skruv/ utvändig gänga :)

Bild

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens ... andbok.pdf

Glöm inte bort att hålla dei inom toleransen, den är det viktigaste måttet, det mesta funkar, men du har ingen aning om det är en illusion eller reellt.

Gör inte CE-gängor (China Export) = otänkbara kombinationer/ håll dei till ISO :thummar:


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 08:24:18, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till-ägg ... låt dei inte luras av att ökad passning (fin) ger starkare förband, stanna i medel, dvs, håller du dei inom marginalerna för medelgod passning blir gängan användarvänlig, tillåt att det glappar en aning, och hur mye en aning är finns i medelgod passning tajt (glappfritt) = då är det något fel.

edit (missade bildlänken)= edit igen.. :ohnej:

Bild

Mikkel räv kan låna... du kanske kan köpa ? :) (dessa är inte dyra)
Senast redigerad av Michael Meier 09:09:08, 18-08-2015, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ja-bond77

#7 » 08:30:55, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar själv ofta använda trådar för att mäta. Brukar bli en säkerhetsnål eller migtråd eller vad man nu råkar lägga ögonen på först... Tycker det är både smidigt och förvånansvärt exakt. Bäst förstås med trepunktsmätning även om jag fuskar emellanåt...

Bild

Får ofta tätare mutterpassning än mot en fabrikstillverkad skruv på detta vis. Man kan inte smyga fram till slutliga måttet på samma vis om man bara testar med att skruva på en mutter tycker jag. Här är en tabell jag scannat från nån verkstadshandbok:

ja-bond77 @ bygge av minilastare hydrostat
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Michael Meier

#8 » 09:33:50, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på hur "oren/grynig" din slagna gänga var på bilden, motsvarande FZV som är sämre slungad, kanske därför den är tätare? .. innan poleringen alltså.

Backjobb på retur från galvaniseringen brukar bli väldans bra i täthet, förutom den ekonomiska aspekten då :)

Dock så är spelrummet mellan tät och alltför tät en erfarenhetssak, skitsvårt att beskriva när man inte vet hur det mottas och tolkas i känsla.

Obehandlade (svarta) gängor (10.9 & 12.9) har överlag tätare passning än mängdvaran 8.8 som så säljs okontrollerat av kreti och pleti, antar att ytpåläggningen (FZB och FZV) får personen vid gängpressmaskin å ställa den maximalt (tangera eller underskrida) åt fel håll, inte många som bryr sei om att kräva ersättning för sveda å värk när kund får leverans med fel mått på skruv och mutter när det ändå är montören (eller dennes firma) som får på skallen när förbanden inte håller måttet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ja-bond77

#9 » 11:17:53, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polering? Nej nåt sånt sysslar inte jag med. Funkar gängan så är jag iväg på nästa projekt... :smile: Jo mina gängor brukar nog alltid bli ojämna, kanske nån borde bemöda sig att svänga toppsliden 29 grader istället för att bara plöja in lite hipp som happ... :ohnej: Oh well, livet är för kort för sånt... :vissla: :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

unimog (trådstartaren)

#10 » 11:26:00, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En M10 är ju ca 9.8mm över gängorna är det generellt, alltså 0.2mm under. En 3/4 är 19.05mm blir det 18.85mm. Måste ju finnas någon form av tabell, typ diameter över gängor gängdjup. Verkar vara lite olika metoder man använder. Kanske överkurs, men det skulle vara super med en lista med dom vanliga stolekarna på mm och tum.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

Michael Meier

#11 » 11:35:49, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har/hade vi inte en gul plastskylt med Metrisk fin, Metrisk grov, UN C och UN F som vi utrustade pelarborrmaskinen med förut ?

Sålde inte Luna den ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mansaxel

#12 » 13:03:43, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

A propos ytbehandling så fick jag hem en antennfot för genomgående montage, mot kabeln PL259-kontakt och mot sprötet UNF 3/8" 24TPI, och så en lång mutter för att låsa mot godset:

Bild

Själva sprötet skulle så vara gängat med yttergänga UNF 3/8"-24, så klart. Det tog ett tag att hitta passande gängsnitt, och det slutade med att jag köpte ett Walter Prototyp-snitt, vilket således kommer att överleva mig några gånger. Mycket fint och inte helt billigt, men investeringar i kvalitetsverktyg är ju alltid bra investeringar, inte sant? :thumme:

Döm om min förvåning när jag får hem snittet och provar på yttergängan på antennfoten och det passar inte.. :uupps: Ett fint tyskt snitt, och det går inte att skruva på? Visade sig att de doppat ordentligt i krombadet, så det var ytbehandlingen som spökade. :aaargh:

Jag kan berätta att efter man svarvat ner 10mm al-stång till 9,525mm (cirka :skratta3: ) i grannens Blomkvistare så skär ett Walter Prototyp genom det och gör vackra gängor som om det vore smör.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Michael Meier

#13 » 10:01:37, 21-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu duger det inte med ögonmått längre...

Bild

The pitch diameter (PD, or D2) of a particular thread, internal or external, is the diameter of a cylindrical surface, axially concentric to the thread, which intersects the thread flanks at equidistant points, when viewed in a cross-sectional plane containing the axis of the thread, the distance between these points being exactly one half the pitch distance. Equivalently, a line running parallel to the axis and a distance D2 away from it, the "PD line," slices the sharp-V form of the thread, having flanks coincident with the flanks of the thread under test, at exactly 50% of its height. We have assumed that the flanks have the proper shape, angle, and pitch for the specified thread standard. It is generally unrelated to the major (D) and minor (D1) diameters, especially if the crest and root truncations of the sharp-V form at these diameters are unknown. Everything else being ideal, D2, D, & D1, together, would fully describe the thread form. Knowledge of PD determines the position of the sharp-V thread form, the sides of which coincide with the straight sides of the thread flanks: e.g., the crest of the external thread would truncate these sides a radial displacement D - D2 away from the position of the PD line.

Provided that there are moderate non-negative clearances between the root and crest of the opposing threads, and everything else is ideal, if the pitch diameters of a screw and nut are exactly matched, there should be no play at all between the two as assembled, even in the presence of positive root-crest clearances. This is the case when the flanks of the threads come into intimate contact with one another, before the roots and crests do, if at all.

However, this ideal condition would in practice only be approximated and would generally require wrench-assisted assembly, possibly causing the galling of the threads. For this reason, some allowance, or minimum difference, between the PDs of the internal and external threads has to generally be provided for, to eliminate the possibility of deviations from the ideal thread form causing interference and to expedite hand assembly up to the length of engagement. Such allowances, or fundamental deviations, as ISO standards call them, are provided for in various degrees in corresponding classes of fit for ranges of thread sizes. At one extreme, no allowance is provided by a class, but the maximum PD of the external thread is specified to be the same as the minimum PD of the internal thread, within specified tolerances, ensuring that the two can be assembled, with some looseness of fit still possible due to the margin of tolerance. A class called interference fit may even provide for negative allowances, where the PD of the screw is greater than the PD of the nut by at least the amount of the allowance.

The pitch diameter of external threads is measured by various methods:

A dedicated type of micrometer, called a thread mic or pitch mic, which has a V-anvil and a conical spindle tip, contacts the thread flanks for a direct reading.
A general-purpose micrometer (flat anvil and spindle) is used over a set of three wires that rest on the thread flanks, and a known constant is subtracted from the reading. (The wires are truly gauge pins, being ground to precise size, although "wires" is their common name.) This method is called the 3-wire method. Sometimes grease is used to hold the wires in place, helping the user to juggle the part, mic, and wires into position.
An optical comparator may also be used to determine PD graphically.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

unimog (trådstartaren)

#14 » 22:14:45, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en lista över mm och vanliga tum, tittade i verkstadshandboken på "Iso basprofil" 5*H/8+20% = gängdjup. Det stämmer med listan som ja-bond77 la upp. Nu gjorde jag samma sak med tum, kan någon kolla igenom så att det stämmer.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

ja-bond77

#15 » 07:36:53, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande!(inte kollat tumsgängornas djup)

Får du med W-gängor också? Eller är det samma gängdjup på dessa? 12 tpi saknas i varje fall(G 1/2").
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se