Mattias Petterson skrev:Hur har det gått? Har du fått ihop svarven?
Heh, nä.
Jag har inte lyckats bygga nåt golv att ställa den på.
Å andra sidan har jag byggt ett elsystem i garaget nu, så det finns trefas som inte är fulkopplat precis efter elmätaren. Det sitter en central, med en trefasgrupp för alla maskiner, och sen finns det
uttag för
svarv, pelarborr,
kompressor och det är förberett med dosa för en
pelarslip också. Alla maskinuttag har ett ställbart motorskydd före uttaget. När jag hade problem med min kompressor så att den var nära att släppa ut den magiska röken (elektriska maskiner drivs av en magisk rök som man inte får släppa ut, då funkar de inte längre.
) lärde jag mig att det är en Bra Sak att ha motorskydd.
Jag standardiserar på fullkopplade 5-poliga
IEC 60309, dvs röda trefasuttag med nolla även för maskiner som inte behöver nolla och som kanske kom med trepolig
SEMKO17-kontakt och ett tveksamt jordbleck. Man vet ju aldrig vad som kommer att kopplas in sen, och finns det nolla är det bättre än om det inte finns.. Tack vare att marknaden ser ut som den gör är det så mycket vanligare och billigare med 5-poliga don att man inte spar något, knappt ens på kabeln. Det
viktiga är ju att inte köra med falsk flagg och sätta upp ett 5-poligt uttag utan inkopplad nolla.
Sen så har jag satt upp ett par uttag för svetsmaskin; ett enfas 16A (blå IEC 60309) och ett vanligt trefas 16A, utan motorskydd. Plus då att finverkstadsdelen där jag bygger elektronik och har mina datorer har fått reservkraft matad från egna grupper, och fibern kommer in där, så då fick jag sätta upp ett reservkraftsmatat uttag till mediaomvandlarswitchen också.
Med det sagt så har tre saker hänt med svarven;
* Jag har skaffat lite nya skruvar till den. Whitworth är verkligen inte vanligt, inte ens i UK.
* Den tar nu inte upp alls lika mycket plats isärplockad längre. Lyckades koncentrera bort två lastpallar till en, och placera ledarskruven och matningsskruven ovanpå bädden med lite specialsågade träklossar så att man kan dra runt det med palltrucken. Mitt största problem med garaget är att jag har så förtvivlat lite plats. Allt blir svårt när man måste flytta på något annat för att kunna göra det man behöver..
* I veckan nu så gav jag mig på att dela den gamla förlängda dubbdockelåsskruven så att jag ska kunna köra svarven utan förhöjningar. Det gick. Envishet, en 18"
skiftnyckel och ett bra fastsatt
skruvstäd hjälper.
Borde hitta 3/4" 10TPI Whitworth gängmutter och tapp också. Några av gängorna är lite ledsna.