Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Ny fast gammal svarv!

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

mansaxel (trådstartaren)

#16 » 22:10:30, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den kom ju ner, och de kastade den inte nerför trappan.Så upp gick ju det med ;-)

Prismorna är lite repiga vid de populära positionerna, men inte värre än att det går att tåla. A propos vikten så håller jag på att samla mod till en golvgjutartråd.. Blir att läsa mycket först.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



Mattias Petterson

#17 » 10:05:22, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått? Har du fått ihop svarven?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mansaxel (trådstartaren)

#18 » 10:20:05, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Hur har det gått? Har du fått ihop svarven?

Heh, nä.

Jag har inte lyckats bygga nåt golv att ställa den på. :aaargh:

:off_topic:
Å andra sidan har jag byggt ett elsystem i garaget nu, så det finns trefas som inte är fulkopplat precis efter elmätaren. Det sitter en central, med en trefasgrupp för alla maskiner, och sen finns det uttag för svarv, pelarborr, kompressor och det är förberett med dosa för en pelarslip också. Alla maskinuttag har ett ställbart motorskydd före uttaget. När jag hade problem med min kompressor så att den var nära att släppa ut den magiska röken (elektriska maskiner drivs av en magisk rök som man inte får släppa ut, då funkar de inte längre. :smile: ) lärde jag mig att det är en Bra Sak att ha motorskydd.

Jag standardiserar på fullkopplade 5-poliga IEC 60309, dvs röda trefasuttag med nolla även för maskiner som inte behöver nolla och som kanske kom med trepolig SEMKO17-kontakt och ett tveksamt jordbleck. Man vet ju aldrig vad som kommer att kopplas in sen, och finns det nolla är det bättre än om det inte finns.. Tack vare att marknaden ser ut som den gör är det så mycket vanligare och billigare med 5-poliga don att man inte spar något, knappt ens på kabeln. Det viktiga är ju att inte köra med falsk flagg och sätta upp ett 5-poligt uttag utan inkopplad nolla.

Sen så har jag satt upp ett par uttag för svetsmaskin; ett enfas 16A (blå IEC 60309) och ett vanligt trefas 16A, utan motorskydd. Plus då att finverkstadsdelen där jag bygger elektronik och har mina datorer har fått reservkraft matad från egna grupper, och fibern kommer in där, så då fick jag sätta upp ett reservkraftsmatat uttag till mediaomvandlarswitchen också.

:back_to:

Med det sagt så har tre saker hänt med svarven;

* Jag har skaffat lite nya skruvar till den. Whitworth är verkligen inte vanligt, inte ens i UK.

* Den tar nu inte upp alls lika mycket plats isärplockad längre. Lyckades koncentrera bort två lastpallar till en, och placera ledarskruven och matningsskruven ovanpå bädden med lite specialsågade träklossar så att man kan dra runt det med palltrucken. Mitt största problem med garaget är att jag har så förtvivlat lite plats. Allt blir svårt när man måste flytta på något annat för att kunna göra det man behöver..

* I veckan nu så gav jag mig på att dela den gamla förlängda dubbdockelåsskruven så att jag ska kunna köra svarven utan förhöjningar. Det gick. Envishet, en 18" skiftnyckel och ett bra fastsatt skruvstäd hjälper.

Borde hitta 3/4" 10TPI Whitworth gängmutter och tapp också. Några av gängorna är lite ledsna.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Stridis2

#19 » 13:15:48, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mansaxel skrev:...Alla maskinuttag har ett ställbart motorskydd före uttaget...

Varför sätter du motorskydden på väggen istället för på maskinen? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mansaxel (trådstartaren)

#20 » 13:50:46, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte riktigt plats på maskinerna, känner jag. Jag har generellt ganska små maskiner, det hjälper ju inte direkt. Kanske att man kan sätta ett skåp nere i svarvens fot, förstås, men jag har köpt DIN-skenemonterade motorskydd (Serbiska Rade Koncar, från nån tysk handlare, ser ut som de som Jula säljer) i anpassade spolskyddade kapslingar, och då är det rätt nimt att sätta dem på väggen. Så, det handlar mer om att det ska få plats än något annat, bortsett då från att elektromekanik som ett motorskydd ju är inte mår bra av vibrationer (tänker särskilt på kompressorn som ju skakar ganska friskt. )

Sen så har jag, för att fortsätta på eltråden, satt in en central kontaktor(med självhåll), så att allt stannar om man trycker nödstopp. Och man kan slå på ström till allt i hela verkstaden med en enda tryckknapp, och stänga av på samma sätt. Rätt bra att inget står med spänning på som inte nödvändigtvis måste ha det.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Zukram

#21 » 13:10:59, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklarns vilken fin dubbhöjd!
Den där får du in stooora grejor i :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#22 » 20:27:58, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för infon. Alltid intressant att se hur andra har löst saker, och framför allt varför de har gjort på ett visst vis. Jag hade inte varit speciellt orolig över vibrationerna i en hobbyanvänd maskin. Motorskyddet till min stora Atlas Copco fungerar fortfarande efter ca 25 år och en herrans massa blästrande. Men intressant att höra din tankegång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mansaxel (trådstartaren)

#23 » 16:20:12, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Ja, alltså, om det är en 25 år gammal Atlas så är det kanske inte serbiska Jula-motorskydd på den. Man får ju bygga så att den kvalitet man har att tillgå är tillfyllest, inte köra stenhårt och behöva laga. Och, så klart, platsbehovet.

/Måns, funderar på hur en glappande tvärmatningsskruv ska kunna justeras.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Stridis2

#24 » 16:32:00, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Det är en över 50 år gammal Atlas, men motorskyddet köptes för ca 25 år sedan på Jula. Men då måste det ha varit ett Jugoslaviskt motorskydd istället för ett Serbiskt... :mrgreen:
:back_to:

Var glappar matarskruven? Är det mellan skruv och maskingods så shimsar man, är det mellan skruv och mutter är det värre. Då måste man veta varför det glappar. Skruven sliten, muttern sliten, ansättbar mutter som behöver justeras?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#25 » 17:04:39, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur mycket glappar det ? Alla konventionella matarskruvar har ett glapp. Man måste alltid snurra åt samma håll på veven för att skalorna ska stämma.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se