Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Ny fast gammal svarv!

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

mansaxel (trådstartaren)

#1 » 11:12:03, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så hade jag tur och hittade en svarv jag ock! Eller, om man ska vara petig, svarven hittade mig. Dess nuvarande ägare fick den som del i en lokal, men behöver platsen mer än svarven. Och han känner min kära hustru, och jag fyllde år förra veckan. Så, för en modest penning (som inte ens jag betalar!) är den min.

Jag tror att det här är Storebros South Bend 9" -kopia (som omtalas på http://lathes.co.uk ).

Den är som synes höjd för att komma åt att montera stora arbetsstycken, och "shimsen" :lmao: verkar vara fabriksgjorda och med specifikt denna maskin i åtanke, eftersom de är av gjutjärn och har gjutna urtag för prismorna i bädden.

Bild

Tabellen är på svenska, så den är ju gjord här i landet:

Bild

Den står kvar hos säljaren, ska monteras ner kommande helg och skeppas hem. Lokalen den står i är en källare, utan hiss- eller kranmöjlighet, så det är inte så mycket att välja på. I delar kom den in, och i delar ska den ut.

Som allting annat (nästan) från den tiden är allt på svarven tum, och inte ens UNC/UNF utan så klart W(hitworth). En sats tumhylsor och Ringmaulschlüssel i tumstorlekar är på väg från Tyskland. De är ju som allt annat nytt i tumvärlden för UNC/UNF, så egentligen skulle man kanske haft W-märkta verktyg. Men lite Trial & Error ska väl ta oss framåt en aning..

Planen är att när jag väl får hem svarven montera ihop utan förhöjningssats. Som den står utan "shims" är den stor nog för att göra det jag behöver. När jag får hem den kommer jag således att få en 4-backschuck över, eftersom den är för stor för att sitta på svarven i normalt utförande. Det följer med en mer lagom stor planskiva också, så jag kommer nog inte att sakna 4-backsmöjligheten så mycket.

Fortsättning följer!

6 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



orion47

#2 » 16:14:19, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Gratulerar. Men passa dig vissa Withworth bultar har en dimension på bultskallarna som ligger mellan mm och vanliga tumnycklar.
Withworth nycklarna är märkta efter bultdimension och inte efter nyckelvidd.
Men det grejar du säkert men var litet försiktig. Runddragna bultskallar är inte roligt.
Med vänlig hälsning Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

mansaxel (trådstartaren)

#3 » 19:59:34, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är bekant...

Den här bilden illustrerar problemet väl:

Bild

Så rörigt det kan bli.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

orion47

#4 » 10:32:18, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .Den bilden är användbar. Håller på och renoverar en Morris Minor som har UNC+UNF+BA+BSF+BSW gängor så den bilden är sparad.
Med vänlig hälsning Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

v240tic

#5 » 12:02:12, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bildet ser det ut som svarven er MYE større enn en South Bend 9", selv uten mellomstykkene (har selv en Boxford, som er en engelsk kopi av SB9). SB9 kan max ta 9 tommer på diameteren, dvs. ~230mm. Kontrollspaker og slikt er også forskjellig. Ser at din også har egen drift til mating, SB9 tar ut matingen gjennom et kilspor i mateskruen for gjenging, som er en mindre optimal løsning, så alt i alt er nok din en kraftigere og bedre svarv.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Skru'are

#6 » 12:47:48, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa - låna, hyr, gör - ett par bärselar. Så kommer både du och svarven hem hela. :thumme:
En bra motorlyft är heller inte fel vid nedmontering och dito upp-.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mansaxel (trådstartaren)

#7 » 13:15:11, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic skrev:På bildet ser det ut som svarven er MYE større enn en South Bend 9", selv uten mellomstykkene (har selv en Boxford, som er en engelsk kopi av SB9). SB9 kan max ta 9 tommer på diameteren, dvs. ~230mm. Kontrollspaker og slikt er også forskjellig. Ser at din også har egen drift til mating, SB9 tar ut matingen gjennom et kilspor i mateskruen for gjenging, som er en mindre optimal løsning, så alt i alt er nok din en kraftigere og bedre svarv.


Jo, när jag tänker efter så stämmer det nog. Konceptet är ju likafullt likt (minus matningslösningen) Det var liksom det med 4-stegs remskiva och lågväxel via kugghjul som lockade in mig på South Bend-spåret. Men jo, dubbhöjden är nog 205mm, inte maxdiametern. Skillnad.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#8 » 19:34:43, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

(om nyckelvidder för BSW, UN, metrisk)

mansaxel skrev:Så rörigt det kan bli.


Men man kan lösa allt med ett Ebaykonto! BSW U-ringnycklar och hylsor på väg från England. Hoppas de hinner fram. Unified-nycklar och -hylsor kommer nog på onsdag. Snart måste jag hitta en sån där sjufacks verktygslåda till bara hylsverktyg och U-ring / led-nycklar.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

ghaven

#9 » 23:20:44, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Den ny gamle svarven tror jeg kanskje er en tidlig utgave av storebros ørnmaskiner. Har hatt en tilsvarende benk og jeg tror tre trinns matings velger i form av et hjul og ut inn kobling er likt. samt skapet under og beinet i enden. pluss en del andre detaljer. Det finnes et bilde av maskinen hvis en vil sammelikne dog nokså dårlig kvalitet på foto, men finnes i tråden gammel ørn. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mansaxel (trådstartaren)

#10 » 13:21:12, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det låter rimligt.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#11 » 06:59:14, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, svarven i delar. En orgie i 1/2, 3/8" och 5/8" W spårskruv och enstaka sexkant. Allt var precis lagom åtdraget och inget utom en av skruvarna som håller förklädet i släden var bråkigt. Den var en typ 3/8" spårskruv som var väldigt ful i skallen. Men stadig spårmejsel (12*2mm) med en ringspärrnyckel om skaftet och kontinuerligt vrid kombinerat med studsfri hammarbankning på toppen fick det att släppa.

Det är något speciellt med maskindelar som hänger i lyftanordningar. Särskilt elmotorer med lyftögla, nu fick jag ingen bild på det, men en spindeldocka kanske duger?

Bild

3D-pussel för vuxna:

Bild

Bädden är en arg bit metall. Skattningsvis minst ett halvt ton, om man går efter vad kranen gnällde när vi lyfte upp och plockade bort benen. De andra bitarna kommer att vara enkla, men bädden blir en utmaning att fiska ut ur källaren. Vi är gott om folk, dock.

8 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#12 » 23:59:00, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarven är hemma! Ingen slog sig mer än nåt litet blåmärke. Jag ska bara ut och rostskydda lite, det regnade så där 50-100mm i Stockholm i dag, så det finns lite att torka, men sen så ska jag lägga upp bilder.

3 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Skru'are

#13 » 01:19:17, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mansaxel (trådstartaren)

#14 » 10:13:49, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se. (uppdaterat med bilder)

Bild
Motorn bars ut på två.

Bild
Bädden kånkades ut. Vi var 6 stycken som bar, i korta lyft, mellan 10 cm och kanske 2 meter. Läkten sågades till 1cm kortare än dörrbredd, således 89cm. Ut ur verkstaden, nerför ett steg, till en liten hall i källaren, gömma bädden i ett hörn, stänga dörren till verkstaden, lägga en 6" x 2" bräda platt på trappstegen, och ett spett tvärs dörrhålet.

Sedan kopplade vi två slings om bäddens strävor, och i varje sling ett spännband. Spännbanden fästes om spettet, och användes som omväxlande säkringar, så att bädden hela tiden hade ett spärrat spännband som höll. Bärarna fattade sedan tag och gick ett trappsteg. Spännbandsoperatören spände det lossade spännbandet och drog åt. Därefter tog vi hem slacket på säkringsspännbandet. När det var spänt lossade vi det andra spännbandet och tog ett steg till. Och så vidare. Hela tiden vilade bädden på brädan utom när vi lyfte. Väl uppe på innergården så var det bara trappa upp i gathuset, 4 steg. Och ut på gatan, 6 steg.

Sista lyftet var ut på gatan till en pall. Resten av operationen upp i hyrda lastbilen (Sprinter med 97km på mätaren, mycket behaglig, och gnällde inte över en smula överlast...) och av hemma hos mig, det gick på två-tre pers och lite klurande. Hjulet och det lutande planet är bra uppfinningar. Om någon tvivlade.

I går kväll gick jag genom maskindelarna med torkpapper och oljekanna. Nu börjar operation "Bygga Golv" så att jag kan börja montera ihop maskinen. Tänker mig en frågetråd separat om golvet.

Därefter maskinskor och vattenpass och elsystem.

9 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

oler

#15 » 17:33:53, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får gratulera till maskinen.
Förstår att det varit ett projekt i sig att få ut maskinen från källaren. Men uppenbarligen är det ju inte omöjligt bara viljan finns. Vikten är ju inte något plus vid flytt och transport, men när den väl är på plats i verkstaden får den gärna väga en del.
Ser ju fin ut i prismorna (att döma va bilderna).
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se