Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

svetsad bakväxel på Örn SK ?

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

igelkottar

#16 » 20:35:02, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra och fint arbete du gjort hittills. :thummar:
Kan det funka med slagskruvmejsel? med ett par slag först bara rakt ned så att den släpper lite lättare.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Mattias Petterson

#17 » 20:43:23, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fick du ge för frekvensomvandlaren?, är själv sugen på en till min örn.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

insve

#18 » 21:31:28, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

benny steen skrev:
Dessvärre har jag hittat ett trasig kugghjul i matningen :-/ Jag har inte lyckats lossa kåpan ännu, den sitter med 4 stora spårskruv, någon som har tips hur man får loss dom ?

Bild


Om skruven sitter fast så börja att med en hammare och mässingsdorn ge dom ett rejält slag, det bryter rost, färg och hoptorkad olja. Om inte det hjälper så pröva med en slående mutterdragare. Nästa steg är värmning. Det har faktiskt hänt att jag inte fått loss en stor försänkt spårskruv trots dessa årgärder. Då svetsade jag en sexkantstång på huvudet, då gick det få loss skruven, den hade skurit i gängorna. En annan förstörande metod är ju att borra ur skruven. Detta var mina metoder, det finns säkert fler.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

benny steen (trådstartaren)

#19 » 21:40:45, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vad fick du ge för frekvensomvandlaren?, är själv sugen på en till min örn.


£ 113 ca 1300 Sek inkl. frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/112364614759? ... EBIDX%3AIT

tror dock denna är snäppet modernare, men då tar frakten 2-3veckor.
http://www.ebay.co.uk/itm/400827427352? ... EBIDX%3AIT

Jag skall prova med lite grövre mejsel och hammare. Jag har mekat bilar i många år och fastrostade skruvar är inget nytt ;-)
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

ply36

#20 » 22:33:38, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att det är en likadan ÖRN svarv som den jag har. Är det en kort modell eller är det den längre SK4. Jag har samma funderingar om vilken årsmodell det är på den jag har. Jag har haft min sedan 1978 då jag kom över den på en nedlagd bilverkstad. Där man använt den till att svarva bromstrummor och generator ankare. Ägaren då visste inte årsmodell på den men gissade
på mitten av femtiotalet. Jag har fått tillverka en del drev till växellådan till den jag har. Vilken fastsättning har chuken på den sitter den på gänga eller har den nyare fastsättningen med L00 kona och låsmutter?
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

jörgen.ottosson

#21 » 06:30:25, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

slagskruvmejsel brukar ju vara det man får ta till när spårskruv trilskas. (naturligt vis så får man rensa spår och skruvskalle från färg/rost/skit först i alla fall)
http://www.swedol.se/slagskruvmejsel-1-2.html
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#22 » 19:30:37, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slagskruvmejsel kan nog funka men jag skulle nog satsa på en passande skruvmejsel med genomgående klinga först, brukar funka fint att knacka försiktigt samtidigt som man vrider. De flesta mejslar med genomgående har även ett nyckelgrepp så det funkar fint att använda en lämplig skruvnyckel.

När man knackar på mejseln så skräller man även lös rost och dynga, jag skulle testa med skruvmejseln först innan man tar till slagskruvmejseln. Kåpan kan vara väldigt skör, den lär väl vara gjord av något typ av gjutjärn så tänk en par varv innan slagskruvmejseln får smaka på släggan.

Oavsett skruvmejsel eller slagskruvmejsel så se till att klingan passar bra i spåret, både grovlek och breddmässigt, ofta så beror misslyckanden att få upp spårskruvar på fel typ av mejslar (för små), med rätt grejer brukar "omöjliga" skruvar komma lösa väldigt enkelt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mimeck

#23 » 19:37:42, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lösa bits att köpa i olika storlekar. Min största är nog kring 2cm bred i klingan. Kanske minns fel nu men det är en ordentligt bred och kraftig bits.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

benny steen (trådstartaren)

#24 » 09:49:30, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ply36 skrev:Jag ser att det är en likadan ÖRN svarv som den jag har. Är det en kort modell eller är det den längre SK4. Jag har samma funderingar om vilken årsmodell det är på den jag har. Jag har haft min sedan 1978 då jag kom över den på en nedlagd bilverkstad. Där man använt den till att svarva bromstrummor och generator ankare. Ägaren då visste inte årsmodell på den men gissade
på mitten av femtiotalet. Jag har fått tillverka en del drev till växellådan till den jag har. Vilken fastsättning har chuken på den sitter den på gänga eller har den nyare fastsättningen med L00 kona och låsmutter?


Min örn har 100cm dubbavstånd. vilket väl är den mindre modellen. Det finns även på 150cm tror jag.
Ingen aning ännu hur chuken sitter fast. Men jag skall plocka loss och kolla/rengöra.

Jag började återmontera saker igår. frekvensdrivaren kommer i eftm och jag skall lyfta den på plats i helgen och provsvarva för första gången :-)

Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#25 » 11:12:01, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns även en ovanlig 750 mm variant. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

benny steen (trådstartaren)

#26 » 20:43:25, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag plockar loss och isär växellådan. två av dreven är rätt illa skadade, men om jag förstår det rätt så kommer det bara påverka matningen i antingen långsammaste eller snabbast läget, det är inte helt enkelt att begripa.finns ju många drev där inne...
Dreven går kanske fixa till framöver.
Angående VFD så tyckte postnord den låg bra på deras lager i umeå ytterligare några dagar...

på söndag skall svarven flyttas till sin permanenta plats i garaget och provköras ordentligt.

Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

ply36

#27 » 21:04:22, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom dreven är vad jag har förstått till för den lägsta växeln,. Jag tillverkade dessa drev till en annan ägare av en Örn svarv i höstas.Det är ganska mycket jobb med att göra dessa då det är två drev på axeln.
Bild
Senast redigerad av ply36 10:09:03, 15-04-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

manapp

#28 » 08:46:57, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som du köpt ett riktigt lik. Synd och skam att folk säljer utan att berätta vad som är fel. Den modell av örn du har är en trevlig maskin, har själv en SK4. Delarna brukar vara dyra att köpa men det dyker upp svarvar på blocket hela tiden till skapliga priser. Med lite tur kanske du kan få tag i en att plocka delar ifrån. Blir billigare att köpa en reservdels svarv än att köpa nya delar från storebro.
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

benny steen (trådstartaren)

#29 » 19:40:50, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja,isåfall lever liket nu. Med viss möda så flyttades svarven till sin plats. Med snickarpasset så står den rakt.
Jag gjorde rent vxlådan och monterade tillbaka allting utom det stora drevet. Och nu fungerar matningskruven fint. (också rengjort) Har även provat svarvat för första gången sedan träslöjden i skolan.
Roterande dubben fick jag också ta isär, rengöra och återfetta så nu funkar den bra också.

Shucken har också blivit rengjord och fått ligga några timmar i citronsyra för att få den snygga metallfinishen tillbaka. Härnäst skall bröstkåpan rengöras och återmonteras.

Bild

Bild

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

benny steen (trådstartaren)

#30 » 21:34:12, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag frekvensdrivaren. inkoppling och provkörning blir i veckan.
Har även börjat kolla efter en kina DRO, eller digital som många säger. 2axlar finns från ca 1500:-

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se