Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

svetsad bakväxel på Örn SK ?

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

benny steen (trådstartaren)

#31 » 22:42:44, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är frekvensdrivaren inkopplad och provkörd mot svarven.
Den var enkel att koppla in, 3 faser in 3 faser ut. Däremot inget vidare att programmera grundinställning på. förutom varvtal så kan man även ställa in tid för start och stop. 1s var rätt lagom. inbyggd reversering och diverse motorskyddsfunktioner. nu nör den är inställd så justerar man bara hastigheten mellan inställd max -min frekvens (ställde det till (20-80hz) med potentiometern.

Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet



benny steen (trådstartaren)

#32 » 19:46:08, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag forsatte jag med först demontera den lossbara delen av bädden. Blir hela 270mm bäddhöjd. Jag skulle få dit en 17" fälg :-)

Bild

Sedan plockade jag isär förklädet för rengöring och allmön justering. Efter rengöring lade jag vissa delar i 60gradigt vatten med 2 kryddpåsar citronsyra. Funkade fantastiskt bra.

Sist sköljning och inoljning, (använder hydralolja) det börjar rosta på någon timme annars. Imorgon monterar jag tillbaka ihop allting.

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

Håkan i skåne

#33 » 09:23:28, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller oxå på och renoverar en örn sk, köpte den i vintras och var tvungen att plocka isär den för att kunna baxa ner den i källaren.
På min var det lite oljud i växellådan... Har tagit många timmar att få rätt på. Kan tipsa om att använda sågkedjeolja där det glider, ska tydligen vara samma som gejderolja.
Håller just nu på och reparerar remskivor, "någon" har våldat lite väl mycket för att få av dom. Funkar hyffsat med tig och vanligt tillsatsmaterial för stål om man smider på svetsen direkt efter. Använder en lufthammare. Provat med gjutjärnstillsats men det blev inget bra.
Kollar nu på digital, aliexpress (2 axis dro set) har för 190 dollar, är det någon här som monterat en sån på sin örn?
Ställt min svarv på masiknskor, är det överkurs? Och tänkte låna ett maskinpass och väga in den, tror det kan vara bra.
Tack för tipset om färgen, blir till att köpa en burk.
//Håkan
Håkan i skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:30, 05-03-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Kran

benny steen (trådstartaren)

#34 » 21:41:16, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan i skåne skrev:Kollar nu på digital, aliexpress (2 axis dro set) har för 190 dollar, är det någon här som monterat en sån på sin örn?
Ställt min svarv på masiknskor, är det överkurs? Och tänkte låna ett maskinpass och väga in den, tror det kan vara bra.
Tack för tipset om färgen, blir till att köpa en burk.
//Håkan


Bifogar en bild på färgburken. Angående invägning så förbättrar det väl främst precisionen av diamern för svarvning av längre grejor. Det är nog en bra ide. Svarven mår nog bättre också om den får står rakt.

Bild

bilderna nedan är på axeln för tvärmatningen, drevet rullade fritt och det verkar vara en slirkoppling mellan drevet och två koniska låsringar. fjärdern sitter inuti och skal nog trycka ena ringen mot drevet. Men det saknas en lång pinne som sitter innu axeln och går ända ut til ratten där en justermutter sitter. Borde gå att lösa med någon vanlig stålpinne i rätt diameter/längd ?

Bild
Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

ply36

#35 » 22:17:11, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min ÖRN svarv så sitter det en stålkula mellan fjädern och tryckstången till tvär matningen. jag vet inte om det är för att den skall fungera som ett lager gentemot fjädern, eller för att skydda änden på stången. om man tar bort den så når inte stången in och belastar friktionskopplingen.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

Mattias Petterson

#36 » 17:26:16, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog en 5mm axel, ca 100mm lång har jag för mig, funkar bra.
Verkar tydligen vara vanligt att någon kopplar ur mekanismen för tvärmatningen :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

benny steen (trådstartaren)

#37 » 21:58:03, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade tillbaka förklädet idag och provade matningen, två fel. Dels glappet i handmatade längsmatningen. Det visste jag sedan tidigare. Här är planen att kapa och svarva något nytt. Men drevet som någon svetsat dit ser underligt ut. Någon som har bild på hur orginalnet ser ut ?

Bild

Bild

Sedan "nyper" låsningen efter en stund, av sig själv, vibrationer eller något. jag misstänker gängade brickan längst till höger inte heller är orginal ? Den är onödig stor i diameter och nöter mot andra drev.

Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#38 » 03:32:15, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är den gängad i samma riktning som den snurar? är delarna smorda?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA

#39 » 05:39:55, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

benny steen skrev:Dessvärre har jag hittat ett trasig kugghjul i matningen :-/ Jag har inte lyckats lossa kåpan ännu, den sitter med 4 stora spårskruv, någon som har tips hur man får loss dom ?

Bild


Har inte hunnit läsa så långt så kanske du löste detta, men iaf. för att få upp gamla skruvar av den modellen har jag haft nytta av en gammal borrsväng med passande mejsel, man får verkligen mycket vridmoment ur en sådan.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#40 » 17:00:35, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
benny steen skrev:Dessvärre har jag hittat ett trasig kugghjul i matningen :-/ Jag har inte lyckats lossa kåpan ännu, den sitter med 4 stora spårskruv, någon som har tips hur man får loss dom ?

Bild


Har inte hunnit läsa så långt så kanske du löste detta, men iaf. för att få upp gamla skruvar av den modellen har jag haft nytta av en gammal borrsväng med passande mejsel, man får verkligen mycket vridmoment ur en sådan.

Det var ett bra tips!
Kommer dock ha glömt det när jag ska lossa någon spårskruv :ohnej:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

benny steen (trådstartaren)

#41 » 14:05:35, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt verktygs grundfäste är ju orginal och rätt klumpigt, jag har lyckats identifiera enligt http://toolspann.dk/pdf/TOOL-FIX.pdf att det är ett toolfix/malcus nr 1 för 50 mm hål och 150-200mm dubbhöjd som skulle passa. Finns lite överallt ser jag på nätet

någon som har bra och hyfsad billig leverantör att tipsa om ? Kanske någon här som har begagnat ?
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#42 » 15:02:24, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just toolfix fästena är eftertraktade och dyra (även beg.), det blir fort dyrare än svarven..... jag skulle personligen kosta på andra delar på svarven först.

http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... /huvud/579

http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... allare/580
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

benny steen (trådstartaren)

#43 » 15:43:35, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Just toolfix fästena är eftertraktade och dyra (även beg.), det blir fort dyrare än svarven..... jag skulle personligen kosta på andra delar på svarven först.

http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... /huvud/579
http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... allare/580


aha, fanns det under huvud. Jo det lite dyrt i sammahanget.. Jag får väl hålla koll begagnat.
Vad jag först behöver är lära mig svarva och allt omkring det.

Men eftersom du skriver så, vad skulle du kosta på till svarven ? Jag köpte den ju för mindre än jag tänkt, även om den var lite trasig så är det snart fixat. och det finns lite pengar kvar i budgeten som brinner i fickan ;-)

/b
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#44 » 16:14:10, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänket på att få matningarna att fungera, och ev. åtgärda felet i växellådan (om det är en växel som behövs).

Sen är det det där med övrig utrustning, och jag vet inte hur det ser ut för dig. Roterande/fast dubb, borrar, borchuck, centrumborr, 4-backsskiva, 3-backschuck med invändiga/utvändiga backar, grundsortiment svarvstål.mm (även gängverktyg och mätverktyg som man kan nyttja utan svarv är mycket bra att ha)

För användbarheten så skulle jag säga att mycket av det ovan kommer före snabbfäste, även om snabbfästet gör just det...snabbar upp stålbyten, så finns det inget som inte går att göra med som också går att göra utan. Det är bara en fråga om tid.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#45 » 18:48:43, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbfäste gör svarvningen roligare, kolla på bergströmsfästet, brukar gå att hitta billigare av någon anledning, det är likvärdigt med toolfix, en del hävdar tom att det är bättre.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se